چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 23

قيمه لاري

اون روز كه خونه بي‌بي بودم و برنج و قيمه خوشمزه برات اول زن همسايه رو آوردن و خوردم،‌از فرصت استفاده كردم تا طرز تهيه قيمه خودمون رو ازش بپرسم….

اون روز كه خونه بي‌بي بودم و برنج و قيمه خوشمزه برات اول زن همسايه رو آوردن و خوردم،‌از فرصت استفاده كردم تا طرز تهيه قيمه خودمون رو ازش بپرسم. خيلي از غريبه‌هايي كه توي لار ساكن هستن و اونو خوردن از اون تعريف كردن. حق با غريبه‌ها بود چون من هم چندبار قيمه شيرازي رو خوردم، هرچند كه اون هم به نوبه خودش خوشمزه و خوش عطره اما قيمه لاري يه چيز ديگه است. برنج و قيمه كه در اكثر برنامه‌ها و مناسبت‌ها از جمله عروسي‌ها، جشن‌ها و اعياد، حتي در عزاداري‌ها و سوگواري‌ها بخصوص تاسوعا و عاشوراي حسيني، به وفور پخت و توزيع مي‌شه، از جمله غذاهاي سنتي لاري است كه هم اعيان و اشراف و هم فقرا، در پختن اون اشتراك انتخاب دارن و غذاي همگاني و همه فصل است كه دستور پخت اونو بي‌بي اينجور برام گفت كه بنويسم و شما هم بخونين،‌ بپزين، بخورين و نوش جون كنين.

مواد لازم:

گوشت گوسفند: ۴۰۰ گرم
نخود لپه شده: يك دوم ليوان
گوجه فرنگي: ۴ عدد متوسط
پياز: ۲ عدد متوسط
سيب زميني: ۴ عدد متوسط
رب گوجه فرنگي: ۲ قاشق سرصاف
پودر ليمو عماني: يك قاشق سرصاف يا ۳ قاشق آبليمو
روغن: ۳ قاشق
ادويه: نمك،فلفل، زردچوبه،‌دارچين يا (ادويه مخلوط خارجي)

طرز تهيه:

ابتدا نخودها را شب شسته و در مقداري آب مي‌گذاريم خيس بخورد. گوشت را خرد كرده مي‌شوييم با پيازها كه خرد شده در روغن سرخ مي‌كنيم. گوجه فرنگي را هم خرد كرده اضافه مي‌كنيم. با كمي ادويه، تفت مي‌دهيم. بعد از چند دقيقه آب مي‌ريزيم و مي‌گذاريم تا جوش بخورد و بپزد. سيب‌زميني‌ها را با پوست شسته و در ظرفي ريخته با كمي آب مي‌پزيم.  خوب كه پخت، آب آن را ريخته پوست مي‌گيريم وقتي سرد شد با دست به چند قطعه نامنظم تقسيم مي‌كنيم. (نبايد با كارد اين كار را بكنيم چون سيب‌زميني به قطعات منظم و يك شكل تقسيم مي‌شود)‌  وقتي گوشت‌ها پخت و ۲۰ دقيقه آخر، سيب‌ها را اضافه مي‌كنيم و شعله را كم كرده تا يواش يواش قيمه جا بيفتد و غليظ شود و قوام بيايد. آب ليمو و رب گوجه يا پودر ليمو عماني هم اضافه مي‌كنيم اين قيمه را با برنج سفيد نوش جان كنيد

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۴۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “قيمه لاري”

  1. علی رستگار گفت:

    سلام از شبکه زیبای میلاد لارستان ممنونم

  2. ناشناس گفت:

    سلام
    تا جایی که میدونم در قیمه لاری شیره خرما هم میریزن.
    مراحل پخت ناقصه.
    در دو مرحله ادویه اضافه میشه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین