شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۹ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5
روانشناسی کودک:

کی و چگونه مسائل جنسی را به کودک در سنین مختلف آموزش دهیم؟!

  آنچه در ادامه می آید برخی از مهمترین سوالاتی است که برای خانواده ها در مواجهه با فرزند خردسال شان رخ می دهد. چگونگی مواجهه با مسائل جنسی در…

  آنچه در ادامه می آید برخی از مهمترین سوالاتی است که برای خانواده ها در مواجهه با فرزند خردسال شان رخ می دهد. چگونگی مواجهه با مسائل جنسی در سنین کودکی و سوالات فرزندان از مواردی است که بایستی پاسخ صحیحی به آنها ارائه شودو خواندن متن زیر را توصیه می کنیم.

سوال ها کی شروع می شود؟

فرزندان ما از ۴ سالگی به بعد، پرسش های جنسی ناشی از کنجکاوی خود را آغاز می کنند. در این سن است که بچه ها از برهنگی احساس شرم کرده و لازم است پدر و مادر این حالت را تقویت کنند که فرزندشان در سنین بالاتر به “بی پروایی جنسی” کشیده نشود.

در ۵تا۶ سالگی ترشح هورمون های جنسی به صورت بسیار کم آغاز می شود و درست در این سن است که باید به کودکان پاسخ های صحیح اما کوتاه داده شود.

البته در این سن کودک نسبت به کودکان جنس مخالف ابراز تمایل می کند که این ابراز تمایل، طبیعی بوده و نباید با تمایلات جنسی اشتباه گرفته شود.

اما باید در عین حال ارتباط کودکان کنترل شده و تحت نظارت بزرگسالان باشد.

با نزدیک شدن نوجوانی و آغاز سن بلوغ، کودکان آسیب پذیرتر شده و باید در این زمینه اطلاع رسانی دقیق تر باشد تا مورد سوءاستفاده جنسی قرار نگیرند.

این بدان معنا نیست که فقط باید مسائل جنسی را آموزش داد، بلکه باید درباره حفاظت خودشان به آن ها آموزش های لازم داده شود.

  • دستپاچگی و طفره رفتن؛ اشتباهی بزرگ‼

اشتباه رایج میان والدین هنگام پرسیدن سوال جنسی کودکان، دستپاچگی و طفره رفتن از موضوع است؛ این مسئله باعث می شود موضوع در ذهن کودک مهم جلوه کند و برای رفع کنجکاوی خود با دوستان و همسالان خود در این باره صحبت کند که این امر عواقب بدی دارد. همچنین بسیاری از والدین هنگام مواجهه با سوالات جنسی فرزندشان دچار تشویش و نگرانی می شوند و به این می اندیشند که ممکن است فرزند کوچک آن ها دچار انحراف خطرناکی شده باشد.

این درست است که برای والدین سخت است که راجع به رفتار و روابط جنسی با فرزندشان صحبت کنند و از طرفی ممکن است برای فرزندان نیز مشکل باشد. اما این موضوع بیشتر به نحوه ارتباط قبلی والدین با فرزندشان و احساس خود والدین در مواجهه با چنین موضوعاتی بستگی دارد.

مهم این است که هنگام صحبت کردن با کودکان از کلماتی استفاده کنیم که برایشان قابل فهم تر است و با آن ها راحت هستند.

همچنان سوالات آن ها نباید باعث ایجاد ترس و نگرانی در والدین بشود. هر زمان احساس کردیم که پاسخ سوالاتی را نمی دانیم یا بلافاصله در پاسخ دادن آمادگی نداریم، بهتر است به کودک بگوییم: سوال خوبی کردی اما من باید کمی روی سوال تو فکر کنم بعد جوابت را بدهم!!

  • وارد جزئیات نشوید

کودکی که به سمت رشد جنسی می رود، از نظر رشد شناختی نیز تغییر می کند و این دو عامل منجر به پرسش ها و کنجکاوی هایی درباره این گونه مسائل خواهد شد.در چنین شرایطی والدین باید با در نظر گرفتن مقطع سنی و سطح درک کودک به پرسش های او پاسخ دهند. اطلاعاتی که به یک کودک ۵ ساله می دهیم متفاوت با اطلاعاتی است که به یک کودک ۸ ساله یا ۱۰ و یا نوجوان می دهیم. از سوی دیگر، سطح شناختی و میزان آگاهی کودک یا نوجوان نیز در چگونگی دادنِ اطلاعات جنسی بسیار اهمیت دارد. گاهی ممکن است فرزندمان به سن نوجوانی رسیده باشد، اما از نظر بلوغ فکری، سطح شناختی و میزان آگاهی پایین تر باشد یا بر عکس.

پس هنگام پاسخ دادن به سوالات با توجه به شناختی که از میزان درک و آگاهی او داریم باید پاسخ دهیم.

  • با فرزندتان صادق باشید

مهم است که بدانیم اطلاعات کم و مبهم نیز فرزند ما را قانع نمی کند و باعث می شود او برای اخذ اطلاعات بیشتر سراغ منابع یا کسانی برود که ممکن است مناسب نباشند و اطلاعات نادرست به او بدهند.

چنین شرایطی منجر به آن می شود که پس از مدتی فاصله احساسی و ارتباطی ما با فرزندمان زیاد شود، به طوری که در زمان بحران و زمانی که نیاز است ارتباط ویژه ای با او برقرار کنیم، دیگر قادر به برقراری ارتباط نخواهیم بود.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین