سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در ترسیم افقی روشن از جامعه لارستان

میلاد لارستان: مشکلات امروزه پیش روی بشریت مشکلات اجتماعی است و ضروری ترین آن مشکلات همان است که ساخته دست ما است. بدون تردید انسان معاصر فقط با آموزش نظری…

میلاد لارستان: مشکلات امروزه پیش روی بشریت مشکلات اجتماعی است و ضروری ترین آن مشکلات همان است که ساخته دست ما است. بدون تردید انسان معاصر فقط با آموزش نظری در مراکز آموزشی نمی‌تواند به‌عنوان موجودی کاملاً آگاه قلمداد شود چه بسا در راستای تأمین آگاهی ذهنی و عینی این موجود متفکر آموزش مدرسه‌ای از طریق وسایل ارتباط جمعی، اخبار، مجلات، اطلاعات محیطی، افکار جدید و امکانات تفریحی سالم هم لازم است.

 

آگاهی اجتماعی، مهمترین ویژگی جهان معاصر است

همانطور که بر همگان مسلم و مبرهن است در جوامع پیشرفته کنونی افراد انسانی با این هدف که بتوانند به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم نقش خود را در جامعه ایفا کنند سعی می‌کنند در جریان همه امور قرار گیرند و بر همین مبنا است که آکاهی اجتماعی را یک رکن مهم جهان معاصر به شمار آورده‌اند. همین آگاهی است که موجود متفکر امروز را به زندگی اجتماعی و زندگی فردی و همچنین توجه به آزادی‌ها و مسئولیت‌ها علاقه‌مند می‌کند.

 

رسانه‌های جمعی ارتباط مستقیم با آگاهی بخشی دارند

در وصف اهمیت ارتباط در دنیای معاصر همین بس که از طریق ارتباط مقصود خود را بیان می‌کنیم زیرا فقط بوسیله ارتباط است که توانائی افراد برای انتقال معلومات، تجارب، و آرزوها بنا گرفته می‌شود که در تکمیل این جمله گفته‌اند ارتباط سنگ بنای جامعه و موجب ارتقا و تکامل فرهنگ است. در صورت فقدان ارتباط نوع انسان محو می‌شود و تمام جریانات اجتماعی هم به ارتباط متکی است.

بهترین شاهد اهمیت ارتباط گفته الوین تافلر است که دنیای کنونی را انقلاب ارتباطات توصیف می‌کند و اظهار می‌دارد “انقلاب ارتباطات تصویر پیچیده‌تر از خود ما را نشان می‌دهد و ادامه می‌دهد” چندین دهه طول کشید تا با تلفن و رادیو مأنوس شدیم.”

نقش آموزشی و پرورشی وسایل ارتباط جمعی محصول انتشار اطلاعات علمی، عینی این وسایل است.

به نظر می‌رسد نقش اصلی ارتباطات، انتشار جریان و رویدادهای اجتماعی است و همین امر به انسان کمک می‌کند محیط اجتماعی را بهتر بشناسد و با توجه به آن احتیاجات خود را رفع کند و در اثر همین کاکرد رسانه‌ها است که برای رسانه‌ها نقش آموزش موازی و نقش آموزش دائمی قائل شده‌اند.

 

رسانه جمعی و ارضای روح پر نیاز بشر

واضح است که انسان وجودی خودخواه دارد و ویژگی خودخواهی یک ویژگی ذاتی بشریت است. از آنجائی که انسان به ابتکارات خود عشق می‌ورزد تشویق اساسی‌ترین نیروی محرک محسوب می‌شود و به دنبال این موضوع ایرادگیری هم بزرگترین عیب انسان محسوب شده است. از آنجائی که برنامه‌ها و تولیدات رسانه‌های جمعی خود منبع آرامش، شادی، رفع یأس، رفع کننده ناامیدی، تأمین کننده عزت خواهی در برابر مشکلات است انسان با مراجعه به این‌گونه منابع آگاهی بخش حتمأ در سطح مساوی با انسان‌های دیگر قرار نخواهد گرفت.

اما رسانه‌های دیداری و شنیداری با رسانه‌های مکتوب آثاری متفاوت از همدیگر در جامعه دارند که این تفاوت‌ها در نوع و کاربرد آن‌ها آشکار می‌شود. در باب این تفاوت می‌توان به این مسأله که گوش دادن و تماشا کردن فرصت انتقاد ایجاد می‌کند اشاره کرد چون وسایل ارتباط جمعی با ایجاد ارتباط غیر مستقیم جامعه توده‌ای ایجاد می‌کنند.

 

رقابت در رسانه‌های شنیداری

یکی از لوازم سوددهی و سودطلبی رقابت است و در این سیستم است که حدف رقیب با تأکید بر نوع پرستی و عدالت اجتماعی مباح و طبیعی است. تبلیغات در این نوع رسانه‌ها آنقدر مهم است که به‌صورت رشته‌ای آموزشی و شغلی ترسیم شده است. از همین رو است که تبلیغات را دوران میل و رغبت نامیده‌اند هر چند ممکن است این رغبت کاذب باشد یا با منافع مصرف کنندگان منافات داشته باشد.

در نظام ارزشی بدیهی است که تبلیغات مفهوم و شرایط دیگری می‌یابد یعنی احتیاجات مردم به طور واقعی تأمین آن نیازمندی ضرورری است که در چنین مفهومی بازار رقابت مفهوم پیدا می‌کند.

از سوی دیگر اینجا با رویکردی به فعالیت رسانه‌ای مکتوب و تصویری در شهرستان لارستان و تنوع و گستره مفهومی و اطلاع‌رسانی اینگونه رسانه که به‌طور یقین همگی به‌منظور ارتقای کمی و کیفی مدیریت بر خطه زرخیز لارستان گام نهاده و به عرصه تولید محتوا گام نهاده‌اند، ولیکن این مطوبوعات و رسانه‌ها در گردنه بی‌توجهی مسئولین هستند. گواه این مطلب آنجا روشن می‌شود که مطبوعات محلی نیز مطبوعات محلی لارستان را در تطاطم بی‌توجهی مسئولان می‌دانند و تأکید می‌کنند.

“براي مردم و اقشار مختلف اين اصل پذيرفته شده است که مطبوعات به عنوان نمايندگان اين قشر و ناظر بر عملکرد و فعالي تهاي دولتمردان در عرصه هاي گوناگون از جمله سياست، اقتصاد، فرهنگ، ورزش و… در حال کار و تلاش هستند از اين رو اگر نقش مطالبه گرانه و قضاوت گونه رسانه ها در بالاترين سطح ممکن قرار داشته باشد، مي توان به آينده جامعه اميدوارتر بود.”.

وضعیت مطبوعات محلی که با بی‌توجهی مسئولان در گردباد انتقاد مخاطبان و مردم واقع شده است، بر این نکته تصریح می‌کند که در ایامی‌که نیاز به اطلاع‌رسانی گسترده یک موضوع نیاز است و تحلی و توضیحات رسانه‌ای (مکتوب و تصویری)، در دو بعد گزارش عملکرد و تبلیغات نقش مهم ایفا می‌کند، این مسئولان هستند که با بی‌توجهی به رویکردهای مدیریتی یک رسانه در این شهرستان، خود عاملی می‌وند برای وخیم شدن حال و روز مطبوعات و رسانه‌های لارستان چرا که همه معتقدند بی‌توجهی قشر اصلی جامعه که اقدامات به دست آنها رقم می‌خورد، به‌طور یقین آثار و آسیب‌های اجتماعی را در بعد فرهنگی، بعد اجتماعی، بعد اشتغال و بعد مخاطب‌سنجی برنامه‌های مدیریتی لارستان به منصه ظهور خواهد رساند.

در دنیای امروز لارستان دستگاه‌ها و ارگان‌هاي دولتي از مطبوعات و نشريات مکتوب و تصویری و به خصوص رسانه‌های محلي به‌طور محسوس قدم برمی‌دارند و اگر این روند ادامه یابد به‌ طور حتم یک جفا به نشریات و رسانه‌ها ترسیم خواهد شد.  در گواه این مدعا نیز می توان به این مسأله پرداخت که امور دولتی شهرستان لارستان در جهت عدم همکاري با رسانه‌های این شهرستان موجب شدهاند از میزن تنوع و تعدد خبر و گزارش تصویری در رسانه‌های این شهرستان کاسته شد که حتمأ یک آسیب اجتماعی برای اشتغال و بهره‌وری این شهرستان قلمداد خواهد شد.

به گفته  خبرنگار میلاد لارستان دوراندیشی دست اندکاران و صاحب نظران بخصوص معاون استاندار  و فرماندار لارستان دلسوز  و دست اندرکاران زحمتکش نهادها و ارگان هاي دولتي و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لارستان و مسئولان استانی فارس، نسبت به موضوع چالش‌برانگیز نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در ترسیم افقی روشن از جامعه لارستان، برای ایجاد رشد و شکوفايي جامعه لارستان و پیشرفت پایدار و توسعه پایدار این شهرستان زرخیز همت کنند که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقی را برای  ارتقا جايگاه رسانه و اطلاع‌رساني مناسب به جامعه در راستای تفهیم اين رسالت فرهنگي ترقي و پيشرفت کشور  از جانب رسانه نظاره‌گر باشيم.

نگارنده: مدینه صابری

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۳:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین