جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

سردستگه

بباجی در این هفته از زیباترین و با نظم ترین  سینه زنی برایمان تعریف می‌کند . او اصرار دارد همانطور که امام خمینی ( ره ) فرمود باید سینه زنی…

بباجی در این هفته از زیباترین و با نظم ترین  سینه زنی برایمان تعریف می‌کند . او اصرار دارد همانطور که امام خمینی ( ره ) فرمود باید سینه زنی سنتی در تمامی نقاط حفظ شود،  سینه زنی سنتی لاري  که در نوع خود بی نظیر است، به نحو مطلوب محافظت گردد. برای مردم، محرم  ماه عشق و حماسه است .  هنوز دو یا سه هفته باقی مانده به محرم مردم  در تکاپو وبه فکر عزاداری برای ابا عبدالله الحسین هستند  و این شور هر ساله افزون مي‌شود. هرکس برای خود در این ماه عالمی دارد . هر چه فکر می کند از چه قسمتی یا چه برنامه ای از این ماه برای ما بگوید باز  موضوع مهمتری به ذهنش می آید .

 با نام خداوند و با یاد حسین از محلات وسردستگه ها شروع می کند . از آدم هایی بزرگی که به شوق دیدن سینه زنی  آنها حاضر بودیم و هستیم تا ساعت ۳ نیمه شب بیدار بمانیم  آدم هایی که در زیر خاک خفته اند   و یک زمانی برای امام حسین (ع) حاضر بودند جان هم بدهند وبعضی از آنها این توفیق نصیبشان شد ،اميد كه همه آنان  با امام حسین (ع) و اصحابش محشور شوند. انشالله. بباجی این  چنين  از سینه زنی سنتی لارستان تعریف می کند:

یکی از زیباترین و بی نظیر ترین سینه زنی ها ، مربوط به لارستان می باشد.  سینه زنی سنتی لارستان قدمت آن به دوران صفوی می رسد دلیل این ادعا این است که نحوه زدن سینه زنی با یک ریتم خاص می باشد .

نوحه هايی که خوانده می شود حتما باید به این سبک نوشته  شود .  کوچکترین مکث یا سکته ای  از نظر صوت که در نوحه خوان یا در بلند گو یا پارزیتی از طرف دیگری حاصل شود سینه زن خراب می شود  و نحوه زدن آن از ریتم خارج می شود به همین دلیل اگر شخص لاری نباشد یا  سینه زنی در سال های متوالی تمرین نکرده باشد  سریعا مشخص می باشد که ایشان غریبه می باشد .

حتی بعضی از بچه ها سینه زنی همراه با جماعت نمی توانند انجام دهند كه با زبان  عامیانه به طرف می گویند «سینه را مشکن» یا سنگین سینه بزنید .  در این سینه زنی نقش سردسته ها بسیار اهمیت دارند . به همین منظور  سردسته ها باید خصوصیات زیادی داشته باشند .

از نظر سنی مسن باشند . بدنی تنومند داشته  باشند قد و وزن و هم از نظر توان زدن به سینه و از نظر شناختی آدم مشهوری باشد در اجتماع یا حداقل در محله خودشان آدم مثمر ثمر باشند .  خوب بتوانند جواب دهند . نحوه عقب عقب رفتن همراه با سینه زدن بلد باشند و در مجموع خادم الحسین واقعی و عشق به امام حسین  ( ع )وسینه زنی داشته باشند . زمانی که شخص  مخلصاً در تمام طول سال رعایت اخلاق شخصی واجتماعی و به دور از نا پاکیهامی کند ( نه فقط این ده شبانه روز) سینه زدن  او در قلوب مردم جای می گیرد   و هر لحظه مردم دوست دارند که سینه زنی انها را ببینند و لذت درونی ببرند .
 بباجی ادامه می‌دهد که یک زمانی خودم سردسته یکی از محلات قدیمی لار بودم و از روی جاهلیت آن زمان حیدری ونعمتی می کردیم و با همدیگر حتی دعوا هم می کردیم پرواسه روی سر همدیگر خراب می کردیم . زن هایمان اگر  از طایفه خودمان  نبودند یعنی همخوانی نداشت باید این یک ماه به خصوص این ده روز به خانه پدرشان می ر فتند .

 این فکر های غلط که در ذهنمان فرو کرده بودند ادامه داشت تا فوت آقا سید علی اصغر موسوی لاری که این دو دسته بزرگ با هم شدند و الحمدالله به برکت انقلاب  اسلامی این اختلاف کاملا از بین رفته است و هم اکنون ۱۰ محله قدیمی وبزرگ در شهر قدیم لاردر  قالب دو دسته  ، به نام های کوی گاله – آقا یا سبز کوه ، پیرغیب ، کوریچان ، وقنبربیگی  و دسته دیگر آرد فروشان ، نو ، درویشان ، کهویه ، و پا قلعه  شب ها و عصر تاسوعا و صبح وظهر عاشورا .به عزاداری و سینه زنی می پردازند.  عظَّمَ الله اُجورهُم

صمد کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۳:۵۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین