جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

یاد مدرسه نوروزی ، خانه عبدل مولا ومدرسه زیر بانک وخانه آقا ی بزرگ بخیر

صدای یا حسین یا  حسین  بچه ها  از زیر کُنار مسجد علی  واقع در کوی گاله از یک طرف شهر واز طرف دیگر از کِنار برکه آرد فروشان طنین انداز…

صدای یا حسین یا  حسین  بچه ها  از زیر کُنار مسجد علی  واقع در کوی گاله از یک طرف شهر واز طرف دیگر از کِنار برکه آرد فروشان طنین انداز این است که سینه زن  حیدری ونعمتی به راه افتاده است . بباجی نگران این است که دو دسته بزرگ سینه زنی بدون برنامه با همدیگر تقابل کنند . چون تعصب خشک و پوچ آن زمان احتمال در گیری بین دستجات سینه زنی وجود داشت . جوانان و بچه ها نزد بباجی آمده ومحل ختم را سئوال می کنند .

بباجی می گوید با چند نفر از بزرگان دستجات صحبت شده است که تقسیم بندی کنند یک شب حیدری به
خانه عبدل مولا بیاید یک شب نعمتی و شب هشتم هم برویم مدرسه زیر بانک (خانه توکلی ) ( واقع در کوی آرد فروشان ) و قصد دارند یک شب هم به خانه نوروزی ( مدرسه ) واقع در محله قنبربیگی پشت مسجد فضل الله خانی برویم وآنجا ختم کنیم  .

البته زمانی که حیدری در خانه عبدل مولا است نعمتی باید مسیرش به طرف امام زاده باشد اوایل انقلاب به حسینه حاج تقی هم می رفتیم  البته بباجی به یکباره یاد ش می آید و می گوید زمانی که من بچه بودم  به مکانی به نام گورخانه که هم اکنون حسینه ابوالفضل واقع در خیابان گردان است  ومنزل خان و منزل مهدیزاده هم برای ختم رفته ایم . یکی دو باری هم حیدری به مسجد ولی عصر مسجد کوریچان و مسجد قنبر بیگی  رفته اند .

یک بار هم اوایل انقلاب یاد دارم که برای ختم هم حیدری وهم نعمتی به ورزشگاه جهان پهلوان تختی رفتیم .  از بباجی سئوال می شود که در روز تاسوعا وعاشورا سینه‌زن کجا ختم می کرد . یک آهی برای امام حسین ( ع ) از ته دلش می کشد و می گوید که سینه زنی که مثل حالا ها نبود ، کِچ و بِچ (کوچک وبزرگ ) پیر وجوان  همه از اول دست می‌گرفتند. مسیرهای طولانی طی می کردند و الان فرصت نیست که برای شما تعریف کنم که از چه کوچه پس کوچه های تنگ و باريك  شهر قدیم عبور می کردیم اثری از خیابان مدرس جنوبی وشمالی و دیگر خیابان ها نبود .

چقدر صدای سینه زن داخل کوچه دلنواز بود . برای عصر تاسوعا کوچه ها توسط مردم  و جارو بالا ( رفتگران شهرداری ) تمیز و آب‌پاشی می شد . زنها از  پشت بام ها سینه زن را  تماشا می کردند . محرم ونامحرمی می زدند . یاد دارم که بعدها از آقا سید علی اصغر سئوال کردند که سینه زن لخت می شود به خصوص حیدریها از نظر شرعی چه حکمی دارد اعلام نموده بود که با لباس بهتر می باشد که مردم هم تابع شدند و دیگر بالباس سینه می زدند و کمی از لباسشان به صورت دریچه با دکمه باز وبسته می کردند.

او ادامه می دهد که سرتان به درد نیاورم محل ختم این دو روز بدین قرار بود که روز تاسوعا نعمتی  به حسینه آقا که هم اکنون منزل آقای بزرگ است برای ختم می رفتند و آقای سید علی اصغر موسوی هم در تالار روبروی ابریشم بزرگ نشسته بود وسینه زن تماشا می کرد و حیدری هم روز عاشورا به این مکان می‌رفتند وختم نعمتی امام زاده میر علی ابن الحسین یا گنبد سبز بود. در خاتمه به شما بگویم که ختم کننده در ابتدا  مرحوم آخوند زینل بود که  برای حیدری وهم برای نعمتی ختم می کرد  بعدها مرحوم   سید صولت ختم دستجات حيدري را به عهده گرفت . برای شادی خادمین امام حسین ( ع ) که مرحوم شده اند .

صلوات

صمد کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۰۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین