شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

اعتیاد، بیماری بزرگ قرن

معمولا وقتی در درون جامعه یک معضل ایجاد می شود دستگاه های دولتی و مسئولین در صدد ایجاد راه حل هایی گوناگون جهت انحلال، و از بین بردن آن معضل…

معمولا وقتی در درون جامعه یک معضل ایجاد می شود دستگاه های دولتی و مسئولین در صدد ایجاد راه حل هایی گوناگون جهت انحلال، و از بین بردن آن معضل بر می آیند.

مسئله اعتیاد اما معضل جدید و تازه ای نیست بلکه چنان ریشه دوانده و جامعه امروز را متاثر از زیان خود ساخته است که می توان آن را به عنوان (بیماری بزرگ قرن) قلمداد کرد.

در گذشته اگر کسی به این ماده افیونی گرفتار می شد با ذکر دلایلی از جمله؛ استفاده تفریحانه، استفاده جهت بیدار ماندن در شبهای امتحان، استفاده جهت فراموشی مسائل و مشکلات شخصی و غیره… خود را از سرزنش ها و انتقادات نسبت به آلودگی در این زمینه تبرئه می کرد!

اما امروزه با وجود آگاهی همه جانبه ای که درباره اثرات و عواقب اعتیاد وجود دارد دیگر کسی نمی تواند عدم آگاهی یا دلایلی پیش پا افتاده و جاهلانه را مسبب گریبان گیر شدنش را نسبت به این معضل عنوان کند.

در همین راستا با یکی از مسئولین مرکز میان دوره ای ترک اعتیاد نیروی برتر جویم_لارستان به گفت و گو نشستیم.‌ این مرکز ترک اعتیاد در جنب اورژانس جاده ای منصورآباد قرار دارد و در تاریخ ۱۶ تیر ۱۳۹۶ با حضور فرماندار ویژه لارستان و مسئولین مربوطه افتتاح شده است.

علی اصغر عابدی متولد ۱۳۴۸، با مدرک لیسانس معارف اسلامی، و مددیاری اعتیاد و خانواده از دانشسرای بهزیستی استان فارس و با هفت سال سابقه کار، در این مرکز مسئولیت مشاوره ترک اعتیاد، و مددیاری خانواده را بر عهده دارد.

آقای عابدی درباره این مرکز درمانی و معضل اعتیاد می گوید: اعتیاد سن و سال نمی شناسد، پیر و جوان نمی شناسد، زن و مرد نمی سناسد ، فقیر و پولدار نمی شناسد…. بنابراین هیچ کس مستثنی نیست، و ممکن است هر کسی به آن آلوده گردد.

اعتیاد ریشه خیلی از معضلات اجتماعی چون طلاق، سرقت، جنایت، و… است. جوان ترین مراجعه کننده به مرکز ترک اعتیاد نیروی برتر لارستان ۱۴ ساله و پیرترین آن ۶۰ ساله بوده است.‌

مرکز ترک اعتیاد نیروی برتر جویم لارستان دارای مجوز، و زیر نظر اداره کل بهزیستی فارس فعالیت می کند.

در این مرکز مسئول مرکز، مسئول فنی(پزشک)، مشاوره و مددیار خانواده، و سه مدیر داخلی، شبانه روزی فعالیت می کنند. دوره سم زدایی در این مرکز ۲۸ روزه و شبانه روزی است. و هر ماه پذیرای ۸۰ نفر رهجو است.

یک معتاد پس از خروج از دوره ۲۸ روزه کمپ باید نکات مهمی را رعایت کند، از جمله ؛
_ شرکت مستمر و مداوم در کلاسهای NA
_گرفتن راهنما و عشق بلاعوض
_مشارکت صادقانه
_خدمات صادقانه
_داشتن صداقت با خود
_پذیرش، عشق، ایمان و صبر
_بعد از درمان احساس غرور و منم زدن را باید کنار بگذارد.

متاسفانه یک باور غلط در بین مردم رواج یافته است که مواد مخدر یک دارو جهت درمان بیماری است، این‌گونه سفارشات فقط توسط عده ای افراد ناآگاه و سودجو به مردم توصیه می‌شود.

افراد گرداننده ی جلسات NA معتادان بهبود یافته هستند که سه اصل اساسی را برای اعتیاد تجویز می‌کنند.۱_ صداقت ۲_ روشن بینی ۳_تمایل
هدف اصلی این انجمن ها و کمپ ها رهایی یک فرد از اعتیاد و بازگشت او به جامعه است زیرا  نجات یک معتاد نجات یک جامعه است.

خبرنگار: سحرطاهری

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین