چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 22

پخت امام حسین ( ع )

 بباجی در ماه محرم وصفر بعد از اینکه از سینه زنی قدیم لارستان  و سردستگه ها و محل ختم برای ما تعریف کرده بود  از یک موضوع دیگر  برایمان می…

 بباجی در ماه محرم وصفر بعد از اینکه از سینه زنی قدیم لارستان  و سردستگه ها و محل ختم برای ما تعریف کرده بود  از یک موضوع دیگر  برایمان می گوید و آن پخت امام حسین ( ع ) است که اظهار می کند کار مناسبی است ولی متاسفانه مدتی است که در آن اسراف وزیاده روی به حد زیادی رسیده است که از این بابت نگران است و  می گوید کمی  تقصیر بزرگان واصحاب رسانه ها می باشد که باید به مردم بگویند خدا راضی نمی شود در این مورد زیاده روی کنیم و هر چیزی در حد تعادلش خوب است .

 سئوال می کنیم پخت از کجا  در لارستان شروع ومرسوم شد  چنین پاسخ می دهد از زمان حضرت آیت الله سید علی اصغر موسوی لاری شروع شد  محل پخت حسینه آقا  (منزل فعلی آقای گپ)  در قسمت درب طرف برکه مدبخی(مطبخ) بود که در آنجا گوشت وگپك توسط فردی به نام نارو که محل سکونت آن روی قلعه بود درست مي‌شد و آن قدر برکت داشت که علاوه بر سینه زنان به مردم نیاز مند  هم می رسید ولی مردم رعایت این مسأله می‌کردند  که اضافی نبرند که حیف و میل شود.  بعد از گذشت سال ها از این نوع پخت می گوید که  حلیم هم درست می کردند تا اینکه توسط سه نفر  پخت برنج وخورش قیمه آن هم برای سینه زنان مطرح شد.

در صحبت های بباجی پی بردیم که ایشان به حیدری ها وابسته است واز محله نعمتی خبری ندارد و اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می گوید این سه نفر  یعنی حاج علی اکبر حاج غلوم  حسن  ( احمدی )و حاج حبیب مشهدی مشهدی کریم ( کامجو )  و حاج عطا مش زینل ( عسکری ) قرار بر این بستند  که اولی محل پخت  و دومی برنجش وسومی گوشتش به عهده بگیرند   و از یک دیگ شروع شد که روز عاشورا سینه زن محله پیر غیب از آن استفاده کنند. کم کم محلات هم برای سینه زنان ادامه دادند. گزارش‌هاي تأييد نشده حاكي است كه در این دو روز نزدیک به سه هزار دیگ در محلات پخت می شود.

 با توجه به جمعیت لار این رقم پخت اگر میانگین هر دیگ برای ۸۰ نفردر نظر بگیریم برای ۲۴۰ هزار نفر می شود كه اگر چنين باشد به نظر اسراف مي‌آيد . به غیر از خانه های که شخصی پخت می کنند و از نظر مادی هم حساب کنید رقمی  زیادی می شود که با این خرج ها می شود خیلی کارها برای جوانان شهر و مردم انجام دهیم و دراین زمینه می گوید فقط باید فرهنگ سازی شود که این همه پول که نزدیک میلیارد تومان می رسد در مسیر درست خرج شود .  او معتقد است که چند درصدی از این پول خرج تبلیغات و شناسایی و هدف قیام و نهضت امام حسین (ع )  شود ولی خیلی امیدوار به این موضوع نمی باشد . در خاتمه از مردم وبزرگان ومسئولین شهر  می خواهد برای سال های آینده برای این موضوع برنامه ریزی بهتری انجام دهند . انشالله

 یعقوب ( صمد  )کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۰۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین