جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 16 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

شهرهای کوار، لار و لامرد در اولویت احداث فاضلاب هستند/دولت بودجه‌ای تعریف نکرده است

شهرهای کوار، لار و لامرد هم با توجه به شرایطی که دارند و آب برای کشاورزی ندارند در اولویت احداث فاضلاب هستند چراکه از پساب فاضلاب می‌توان در زمینه کشاورزی…

شهرهای کوار، لار و لامرد هم با توجه به شرایطی که دارند و آب برای کشاورزی ندارند در اولویت احداث فاضلاب هستند چراکه از پساب فاضلاب می‌توان در زمینه کشاورزی استفاده کرد اما در حال حاضر دولت برای پروژه‌های جدید بودجه‌ای تعریف نمی‌کند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، احداث فاضلاب‌های شهری یکی از مصادیق حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت و سلامت مردم است، علاوه بر آن استفاده از پساب فاضلاب‌ها در مصارفی چون کشاورزی، صنعت و تغذیه سفره‌های زیرزمینی در شرایط کنونی می‌تواند یکی از راهکارهای مقابله با خشکسالی باشد.

با این حال از ۸۷ شهر استان فارس که تحت پوشش شبکه آبفای استان فارس است، تنها ۱۲ شهر فاضلاب دارند که از این میان ۶ شهر با همکاری بانک توسعه اسلامی در حال اجرا ست و مطالعات اولیه برای ۱۷ شهر نیز انجام شده که به دلیل نبود اعتبارات اجرای پروژه در این شهرها در حال حاضر متوقف شده است.

محمدعلی جلیلی، مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به تشریح وضعیت شهرهای استان فارس و پروژه‌های فاضلاب در آنها پرداخت.

درباره وضعیت شهرهایی که پروژه فاضلاب آنها با همکاری بانک توسعه اسلامی در حال انجام است، توضیح دهید.

جلیلی: شهرهای آباده، فیروزآباد، نی‌ریز، فسا، سپیدان و داراب ۶ شهری هستند که با همکاری بانک توسعه اسلامی پروژه فاضلاب در آنها اجرا می‌شود که در حال حاضر پیمانکارهای آباده، نی‌ریز و فیروزآباد انتخاب شدند و پروژه در مرحله اجرا است.

در این شهرها ۲ پیمانکار انتخاب شدند که مشغول تجهیز کارگاه و در حال دریافت پیش پرداخت هستند که پس از دهه نخست محرم وارد فاز اجرای شبکه می‌شوند. در این ۶ شهر نصف بیشتر فاضلاب شهر و یک مدول از تصفیه‌خانه را بانک توسعه اسلامی سرمایه‌گذاری کرده است و انتظار داریم پس از ۳ سال ۶۰ درصد شبکه شهر و یک مدول از تصفیه‌خانه این شهرستان‌ها اجرا شود و مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

در شهرهای فسا و داراب در حال انتخاب پیمانکار هستیم و چند پیمانکار هم شناسایی شده که در صورت تائید بانک برای عقد قرارداد با آنها اقدام می‌شود و شهر سپیدان نیز پیمانش تائید شده و فرایند انجام پروژه در دست اقدام است.

از آنجا که بخشی از کار احداث فاضلاب در شهرها توسط دولت جمهوری اسلامی و بخشی توسط بانک توسعه اسلامی انجام می‌شود، در تمامی این ۶ شهر پروژه فاضلاب در حال اجرا است به عبارتی دولت از محل‌های مختلف تامین اعتبار کرده و در حال اجرای سهم خود است اما سهم بانک توسعه بیشتر است.

وضعیت دیگر شهرهای استان فارس در بحث احداث فاضلاب چگونه است؟

جلیلی: در ۱۷ شهر مطالعات مقدماتی و اولیه به اتمام رسیده ولی به دلیل کمبود اعتبارات و بسته شدن کد آن در حال حاضر معطل مانده است چراکه طرح‌های فاضلاب هزینه بسیار بالایی دارد و نیاز است که در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

اقلید، مرودشت، جهرم کازرون، نورآباد و استهبان ۶ شهر دیگری است که فاضلاب‌های آنها در مدار قرار گرفته و مردم از آن استفاده می‌کنند البته با توجه به افزایش مشترکین این طرح‌ها به تکمیل نیاز دارد.

حداث فاضلاب در چه شهرهایی اولویت دارد؟

جلیلی: شهرهایی که زمین غیرقابل نفوذ دارند یا سطح آب‌های زیرزمینی در آنها بالا باشد یا شهرهایی که در کنار رودخانه یا سد قرار گرفته باشند مانند شهر سده اقلید که در نزدیکی سد ملاصدرا است، در اولویت احداث فاضلاب هستند.

شهرهای کوار، لار و لامرد هم با توجه به شرایطی که دارند و آب برای کشاورزی ندارند در اولویت احداث فاضلاب هستند چراکه از پساب فاضلاب می‌توان در زمینه کشاورزی استفاده کرد اما در حال حاضر دولت برای پروژه‌های جدید بودجه‌ای تعریف نمی‌کند.

با توجه به اینکه هر ۲۵ هزار نفر حدود ۶ هزار مترمکعب در شبانه‌روز پساب تولید می‌کند با راه‌اندازی فاضلاب در این شهرها علاوه بر رونق کشاورزی می‌تواند به صنعت به ویژه در زمینه نیروگاه‌ها کمک بزرگی باشد یا اینکه با تصفیه پساب فاضلاب‌ها و رها کردن آن در دشت‌ها سفره‌های زیرزمینی را تغذیه کرد.

برای فاضلاب شهر لار قرار بود بخش خصوصی وارد شود، اما سرمایه‌گذار هنوز راغب نیست و باید تشویق شود چراکه هزینه فاضلاب بسیار بالاست و علاوه بر آن سرمایه‌گذار تا ۳۰ سال می‌تواند از پساب موجود استفاده کند.

گفت‌وگو از حلیمه زارع

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین