شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۸ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

راز سلامتی و طول عمر از زبان مرد صد ساله بریزی!

میلاد لارستان: سلامتی و طول عمر برای همه جذاب است، و هر کس به نوعی در پی ایجاد تناسب در سبک زندگی خویش نسبت به الگوهای سلامت است. با توجه…

میلاد لارستان: سلامتی و طول عمر برای همه جذاب است، و هر کس به نوعی در پی ایجاد تناسب در سبک زندگی خویش نسبت به الگوهای سلامت است. با توجه به این که همزمان با پیشرفت و تکنولوژی انواع بیماری ها نیز در حال افزایش است، این اتفاق، نظر عموم افراد را نسبت به سلامتی خود (با تلاش برای کسب آگاهی) جلب می کند.

گفتنی است که نوع خورد و خوراک و عادات غذایی بیشترین نقش را در تامین یا عدم تامین سلامتی افراد ایفا می کند. با اصلاح این الگوها می‌توان از انواع بیماری های ریز و درشت در امان ماند، و از سلامتی و طول عمر بیشتری برخوردار شد. در همین راستا با الگوی سلامت مردم بریز ( جهانشاه طاهری)که افزون بر یک صده از زندگانی ایشان می گذرد، به گفت وگو نشستیم، تا از نکات کلیدی راز سلامتی و طول عمر ایشان آگاه شویم.

۱_ خوردن غذاهای طبیعی؛

در سالهای گذشته غذای اصلی ما روستاییان شامل ماست، شیر، دوغ، کشک، نان و خرما و دوشاب می شد که کاملاً (طبیعی) و حاصل از دامپروری و کشاورزی در محل زندگی خودمان بود. با اینکه تنوع غذایی زیادی وجود نداشت و غذای پایه و اصلی مردم همین ها بود اما همه از استقامت و قدرت بدنی و سلامتی کامل برخوردار بودیم و از روزانه کارهای سخت و زیادی انجام می دادیم.‌ از جمله کشاورزی دامپروری، تهیه هیمه و علوفه از صحرا، تهیه زغال ،  تهیه داروهای گیاهی از کوه و صحرا، و غیره. قابل ذکر است که با وجود اینهمه کار و مشغله که داشتیم نماز و روزه ما هیچوقت قضا نمی شد.‌

 

۲_عادات صحیح غذایی:

پس از مصرف نوشیدنی یا غذای (گرم) باید از خوردن غذای (سرد) خودداری کرد، همچنین برعکس، بعد از مصرف غذای سرد نباید بلافاصله غذای گرم استفاده کرد، زیرا این شیوه خورد و خوراک (که در فاصله ای کوتاه معده گرم یا سرد می شود) سبب ایجاد بیماری های گوناگون می گردد.

 

۳_خودداری از خوردن( آب سرد):

هیچوقت از ( آب سرد یخچال) نخورده‌ام. تاکنون هرچه از خدا عمر گرفته‌ام چه تابستان و چه زمستان از (آب کوزه) مصرف کرده ام.‌ زیرا مصرف آب سرد برای معده بسیار مضر است و زمینه ساز بیماری ها می گردد.

 

۴_پرهیز از هوای سرد کولر:

تا کنون در‌ معرض هوای سرد کولر قرار نگرفته ام، به همین دلیل همیشه سلامت و سرحال بوده‌ام و از ناراحتی هایی مثل؛ استخوان درد و گرفتگی عضلات و ضعف بدنی محفوظ مانده ام.

 

۵_فعالیت بدنی:

علاوه بر استفاده از غذاهای طبیعی، روزانه کارهای گوناگونی انجام می دادم، که این فعالیت بدنی خود نوعی ورزش به حساب می‌آمد و در تامین سلامتی و استقامت بدنی بسیار مهم بود، هم اکنون نیز روزانه پیاده روی کرده و از بی تحرکی خودداری می کنم.

* قابل ذکر است که ایشان‌ در برنامه معنوی و عبادی خود بخصوص نماز و روزه و کسب روزی حلال بسیار دقیق و حساس هستند و در حالی که بیش از یک صده از عمر و زندگانی ایشان‌می گذرد، روزه های ماه رمضان را کامل به جا می آورند.

وی  همواره از زمان جوانی قبل اذان صبح بیدار هستند و در وقت بین الطلوعین هرگز نمی خوابند در روایات هم خواب بین الطلوعین مکروه شمرده شده َو بر بیداری دراین زمان (یعنی بعد از اذان صبح تا طلوع آفتاب) تاکید بسیاری شده و بیان شده است که برکت و روزی در آن موقع تقسیم می شود، شاید یکی از عوامل سلامتی ایشان بیداری در  وقت سحر و بین الطلوعین باشد.

خبرنگار: سحر طاهری

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “راز سلامتی و طول عمر از زبان مرد صد ساله بریزی!”

  1. ناشناس گفت:

    ما شاءالله به مشهدی جهانشاه

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین