جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۰ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

تاریخچه اداره آموزش وپرورش لارستان

–  در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی اداره فرهنگ وا وقاف و صنایع مستظرفه در شهرستان لار تاسیس گردید در همان زمان لارستان دارای شش بخش به نام های بخش جویم…

–  در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی اداره فرهنگ وا وقاف و صنایع مستظرفه در شهرستان لار تاسیس گردید در همان زمان لارستان دارای شش بخش به نام های بخش جویم – بخش جهرم – بخش بستک – بخش بندر لنگه – بخش گاوبندی و بخش حومه بوده است و کل مدارس موجود تا سال ۱۳۲۵ تعداد ۲۰ واحد آموزشی به سبک کلاسیک بوده است .

–  اولین رئیس اداره فرهنگ لارستان مرحوم محمد باقر ادیبی بودکه وی فردی محترم و دلسوز بوده و در بین راه لار به گراش به ضرب گلوله افرادی ؛خودش و دخترش به رحمت ایزدی پیوسته اند .
سپس جناب آقای عبد الحسین دبستانی برادر مرحوم ادیبی و بعد از ایشان جنا ب آقای نوری زاده به سمت ریاست فرهنگ منصوب گردیدند .
–         در سال ۱۳۱۵ جناب آقای علی اصغر منصوری ریاست فرهنگ لارستان را عهده دار بودند .
–         در سال ۱۳۲۶ جناب آقای احمد خان اقتداری به سمت ریاست فرهنگ لارستان منصوب گردیدند . وی محقق و اهل قلم بوده وکتاب های با ارزشی نگاشته ، خصوصا کتاب لارستان کهن و فرهنگ لارستانی و تاریخچه خلیج فارس و هرمزگان از اثرات قابل توجه ایشان می باشد .
–         در سال ۱۳۲۷ فرهنگ جهرم از نمایندگی به اداره فرهنگ و اوقاف شهرستان جهرم تبدیل شد . در همین سال لارستان دارای یک اداره شهرستان و چهار نمایندگی بنام های نمایندگی گاوبندی ، نمایندگی بستک ، نمایندگی اوز ، نمایندگی بندر لنگه بوده – وساختمان اداره فرهنگ لارستان در سال ۱۳۲۵ احداث گردیده است که هم اکنون دبیرستان دخترانه پیام زینب (س) ( شادروان جدی ) می باشد .
–         در سال ۱۳۳۴ بخش بندرلنگه به شهرستان تبدیل و از لارستان جدا و جزء استان ساحلی ( استان هرمزگان فعلی ) در آمد و در سال ۱۳۳۴ بخش بستک و بخش گاوبندی بخشهای بندرلنگه شناخته شد و نمایندگی فرهنگ بخش بستک و گاوبندی
–         در سال ۱۳۳۸ تحت پوشش شهرستان بندرلنگه در آمد .
–         نمایندگی بخش اوز از سال ۱۳۲۸ تا ۱۳۵۵ تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت .
– نمایندگی فرهنگ بخش لامرد در سال ۱۳۴۳ تاسیس و سال ۱۳۵۹ هجری شمسی تابع اداره آموزش وپرورش لارستان بوده و از نیمه دوم سال ۱۳۵۹ به عنوان اداره آموزش و پرورش منطقه ای تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت و از سال ۱۳۶۹ که بخش لامرد به شهرستان تبدیل شد به عنوان اداره آموزش و پرورش شهرستان لامرد تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می باشد .
–         نمایندگی فرهنگ بخش جویم در سال ۱۳۴۲ تاسیس و تا سال۱۳۶۴ تابع اداره آموزش و پرورش لار بوده و از نیمه دوم سال ۱۳۶۴ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای جویم تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس می باشد .
 آموزش و پرورش گراش ابتدا به صورت سرپرستی مدارس گراش در سال ۱۳۴۶ تاسیس و در سال ۱۳۶۳ بصورت نمایندگی در آمد و تحت پوشش آموزش وپرورش لارستان بوده است و از نیمه دوم سال ۱۳۶۸ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای گراش تبدیل شد .
– نمایندگی آموزش و پرورش بخش خنج تا سال ۱۳۷۵ تحت پوشش اداره آموزش و پرورش منطقه اوز بوده و از نیمه دوم سال ۱۳۷۵به اداره آموزش و پرورش منطقه ای خنج تبدیل و تحت پوشش اداره کل آموزش و پرورش استان فارس قرار گرفت لازم به توضیح است که آموزش و پرورش خنج ابتدا بصورت سرپرستی بوده است و از سال ۱۳۴۴ سرپرستی مدارس خنج دائر گردیده است .
– نمایندگی آموزش و پرورش بیرم تا سال ۱۳۷۲ زیر نظر اداره آموزش وپرورش شهرستان لامرد و از نیمه دوم سال ۱۳۷۲ نملیندگی بیرم تحت پوشش آموزش و پرورش لارستان و از نیمه دوم سال ۱۳۷۷ به اداره آموزش و پرورش منطقه ای بیرم تبدیل و تحت پوشش آموزش و پرورش استان فارس می باشد .
– آموزش و پرورش  ارد ابتدا بصورت سرپرستی مدارس ارد در سال ۱۳۶۱ تاسیس و در سال ۱۳۶۹ به نمایندگی آموزش و پرورش ارد تبدیل و تا سال ۱۳۷۱ تحت پوشش آموزش و پرورش لارستان و از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۸ زیر نظر اداره آموزش و پرورش منطقه ای اوز قرار گرفته است .
با تشکر از  معلم فرهیخته عبدالرضا علیزاده که  همکاری لازم وکامل مبذول فرموده اند

 یعقوب ( صمد ) کامجو

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۵۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین