پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

اولین نماینده و نمایندگان لارستان در مجلس شورای ملّی از ابتدا تا انقلاب اسلامی

دورة اول : نخستین نماینده‌ي مجلس شورای ملی در لارستان حاج علی لاری است.  او از تجّار و معاریف شهر محسوب می شد .  وي به سفارش آیت الله سید…

دورة اول :

نخستین نماینده‌ي مجلس شورای ملی در لارستان حاج علی لاری است.  او از تجّار و معاریف شهر محسوب می شد .  وي به سفارش آیت الله سید عبدالحسین لاری و انجمن ولایتی لارستان به این سمت منصوب شد .  والی فارس از حركت او به سمت تهران جلوگیری كرد و نماینده‌ي لارستان نتوانست خود را به تهران برساند و در جلسه های مجلس شركت كند .  اما مردم لارستان او را وكیل خود می دانستند از این رو به حاج علی وكیل شهرت یافت .

دوره دوم و سوم :  به دلیل آشوب های محلّی انتخابات برگزار نشد .

دوره چهارم :
نمایندة این دوره شیخ محمد حسین سعادت بوشهری فرزند شیخ محمدعلی مجتهد بوشهری است .  در این دوره رقابت بین شاهزاده فرمانفرما و قوام الملك شیرازی باعث شد تا نمایندگان شهرهای مختلف فارس با استفاده از نفوذ شاهزاده قاجار انتخاب شوند .  از لارستان نیز محمد حسین سعادت بوشهری ، از هواداران فرمانفرما ، به نمایندگی انتخاب شد .

دوره پنجم و ششم :
میرزا علی اكبر خان داور ، از سیاستمدارن معروف عصر پهلوی اول ، نمایندة لارستان شد .  او كه از اهالی گلپایگان بود ، همچون دیگر نمایندگان هرگز به لارستان نیامده بود و با استفاده از زد وبندهای سیاسی رایج برگزیده شده بود .

دوره هفتم و هشتم :
 لارستان نماینده ای نداشت .

دوره نهم :
دكتر محمد خان شیخ به نمایندگی لارستان برگزیده شد .  او نه لارستان را می شناخت و نه هیچ گاه لارستانی ها او را شناختند.

دوره دهم تا چهاردهم :
محمد جواد آزادی نمایندگی لارستان را به عهده داشت . او ، پنج دوره‌ي متوالی در مجلس بود و در اوایل دوره‌ي چهاردهم از دنیا رفت .  مشهور است كه در دوره سیزدهم وزارت كشور به فرمانداری لارستان و بخش های تابع آن تلگرافی فرستاد به این مضمون كه« انتخابات مطلقاً آزادی است » كه اشاره به انتخاب محمد جواد آزادی داشته است .

دوره‌ي پانزدهم و شانزدهم :
در این دوره عبدالرحمان فرامرزی ، روزنامه نگار معروف لارستانی ، به نمایندگی برگزیده شد .  او پس از حاج علی وكیل دومین نمایند‌ة لارستان مجلس محسوب می شود .

دوره‌ي هفدهم :
لارستان نماینده ای نداشت .

دوره هجدهم :
در این دوره منوچهر مهندس ایرانی به نمایندگی مردم لارستان انتخاب شد اما اعتبار نامه اش در مجلس رد شد .

دوره نوزدهم :
لارستان نماینده ای نداشت .

دوره بیستم :
در این دوره كاظم پزشكی نماینده‌ي لارستان شد .  او از جمله نویسندگان و شعرای شیراز است كه چندی امتیاز روزنامه‌ي آئینه‌ي فارس را به دست آورد .

دوره بیست و یكم :
در این دوره دكتر حسین خطیبی از استادان زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از سیاستمداران عصر و مدیر عامل جمعیت شیر و خورشید به نمایندگی لارستان برگزیده شد.

دوره بیست و دوم و بیست و سوم :
در این دوره محمد پوربابایی نمایندهُ لارستان شد .  در هر دو دوره او با استفاده از نفوذ استانداری و فرمانداری به نمایندگی انتخاب شد .

دوره بیست و چهارم :
 در این دوره محمد صادق افتخار از فرهنگیان باسابقه و سرشناس لارستان به نمایندگی مجلس انتخاب شد .  او سومین لارستانی است كه در دوره‌ي پهلوی اول و دوم به مجلس راه یافت .  مردم لارستان با شركت گسترده خود در انتخابات او را انتخاب كردند .  به این ترتیب نخستین و پانزدهمین و آخرین نماینده مجلس از این منطقه را می توان نماینده‌ي حقیقی مردم دانست .

صمدکامجو

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۴:۱۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین