چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 15

بیش از ۶۰۰ میلیون ریال به مراکز فنی‌وحرفه‌ای لارستان تخصیص یافت

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان گفت: امسال مبلغ ۶۸۲ میلیون ریال جهت خرید تجهیزات به مراکز برادران و خواهران لارستان اختصاص یافت. به گزارش میلاد لارستان ۶ مردادماه…

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان گفت: امسال مبلغ ۶۸۲ میلیون ریال جهت خرید تجهیزات به مراکز برادران و خواهران لارستان اختصاص یافت.

به گزارش میلاد لارستان ۶ مردادماه در تقویم به عنوان روز ملی کارآفرینی و آموزش های فنی و حرفه ای نامگذاری شده است. با توجه به اهمیت مقوله اشتغالزایی، موضوع کارآفرینی با تکیه بر مهارت و حرفه های مختلف، نیاز است تا آموزش های علمی همراه با عمل و تجربه در سطح جامعه گسترش یابد که بخشی از آن در سازمان های اجرایی این مهم به سازمان فنی و حرفه ای واگذار شده است.

به همین مناسبت برای اطلاع از کم و کیف فعالیت های انجام شده در خصوص فعالیت ها و آموزش های فنی و حرفه ای در شهرستان لارستان خبرنگار میلاد لارستان به سراغ قدرت یادگاری فرد، رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان رفته است که متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

میلاد لارستان: تعداد حرفه هایی که در مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان آموزش داده می شود؟ مهمترین آنها را نام ببرید:

یادگاری فرد: مرکز برادران با بیش از ۲۶ حرفه از جمله: برقکار صنعتی، برقکار ساختمان، تعمیر اتومبیل سواری، تنظیم موتور، تعمیر لوازم سردکننده، تعمیر کولر خودرو، تعمیر لوازم گازسوز، تکنسین عمومی شبکه های کامپیوتری، PLC، میکروکنترلرAVR و غیره و مرکز خواهران نیز با بیش از ۱۰ حرفه از جمله: نقشه کش و طراح به کمک رایانه، نقاشی روی سفال، فروشنده گیاهان دارویی و غیره در مرکز ثابت در حال فعالیت است.

میلاد لارستان: برنامه شما برای افزودن حرفه های جدید چیست؟

یادگاری فرد: راه اندازی حرفه های نقشه برداری، نصب درب های اتوماتیک، نصب دوربین مدار بسته و نصب و تعمیر پکیج در دست اقدام است.

میلاد لارستان: آموزش های سیار مرکز آموزش فنی و حرفه ای لارستان چگونه است؟

یادگاری فرد: در حوزه های آموزش سیار شهری، عشایر و روستایی، آموزش در پادگانها، آموزش در زندان و معتادین بهبود یافته، جوار دانشگاه، صنایع و صنوف و همچنین کارآموزی در محیط کار واقعی نیز آموزش هایی به گروه های هدف ارائه می شود.

میلاد لارستان: تعداد کارآموزان در سال ۹۶ و همچنین از ابتدای سال تاکنون به چه میزان بوده است؟

یادگاری فرد: در ۴ ماهه ابتدای سال جاری ۶۱۷ نفر در مرکز برادران و ۱۸۱ نفر در مرکز خواهران آموزش دیده اند.

در سال گذشته نیز در بخش برادران یک هزار و ۴۶۰ نفر و در بخش خواهران ۳۴۴ نفر دوره های فنی را آموزش دیده اند.

میلاد لارستان: وضعیت کارگاهها و همچنین تجهیزات آن برای آموزش چگونه است؟

یاگاری فرد: در بخش برادران کارگاههای برق، الکترونیک، سردکننده، اتومکانیک، آی تی، نقشه کشی و جوشکاری وجود دارد و در بخش خواهران نیز کارگاههای صنایع دستی، هنرهای تجسمی، فناوری اطلاعات و کشاورزی ایجاد شده که تجهیزات بسیار خوبی در کارگاههای مرکز وجود دارد و آماده خدمات رسانی به متقاضیان آموزش های فنی و حرفه ای است.

میلاد لارستان: آیا تجهیزات جدیدی به مرکز اضافه می شود؟

یادگاری فرد: بله. امسال مبلغ ۶۸۲ میلیون ریال جهت خرید تجهیزات به مراکز برادران و خواهران لارستان اختصاص یافت که علیرغم فرصت اندک، با تلاش شبانه روزی همکاران تمامی مبالغ جذب و نسبت به تجهیز کارگاههای مرکز اقدام شد. همچنین یک دستگاه «خودرو چری» جهت آموزش در رشته اتومکانیک از سوی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای فارس به این کارگاه اختصاص یافت.

میلاد لارستان: نحوه پذیرش کارآموز در مرکز فنی و حرفه ای لارستان چگونه است؟

یادگاری فرد: با مراجعه حضوری، تماس تلفنی یا از طریق سایت مرکز نام نویسی شده و پس از به حد نصاب رسیدن متقاضیان به آنان اطلاع رسانی می شود.

میلاد لارستان: شرایط برای کارآموزان غیربومی چگونه است؟

یادگاری فرد: هر فردی که به سن ۱۲ سال تمام رسیده و دارای حداقل تحصیلات لازم برای گذراندن آموزش های فنی و حرفه ای باشد – که این حداقل تحصیلات بسته به حرفه ی انتخابی متفاوت است- می تواند در دوره های آموزشی این مرکز شرکت کند. افراد غیر بومی نیز از این قضیه مستثنی نیستند و چنانچه دارای شرایط شرکت در آموزش های فنی و حرفه ای باشند می توانند بصورت کاملا رایگان از امکانات شبانه روزی استفاده نمایند.

میلاد لارستان: هزینه شرکت در کلاسها به چه نحو است؟

یادگاری فرد: دوره های آموزشی ارائه شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای کاملا رایگان است و تنها یک سری مبالغ جزئی بابت ثبت مشخصات در پورتال جامع سازمان از آنها اخذ و این مبالغ به حساب خزانه واریز می شود. البته دوره هایی که در بخش خصوصی -آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد که زیر نظر مرکز فعالیت می کنند- علاوه بر هزینه ثبت نام در پورتال، برابر با تعرفه ی اعلامی از سوی سازمان، شهریه دوره را نیز دریافت می کنند.

میلاد لارستان: آیا تسهیلاتی به کارآموزان برای ایجاد شغل تعلق می گیرد ؟

یادگاری فرد: افرادی که موفق به اخذ گواهینامه مهارت فنی و حرفه ای شوند، جهت راه اندازی کسب و کار خود، بسته به نوع کسب و کار می تواند از طریق صندوق کارآفرینی امید یا سامانه نرم افزاری کارا به آدرس www.kara.mcls.gov.ir یا سامانه تسهیلات مشاغل خانگی به آدرس www.mashaghelkhanegi.ir نسبت به ثبت نام جهت دریافت تسهیلات اقدام کنند.

میلاد لارستان: آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای چیست؟

یادگاری فرد: آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای به موسساتی گفته می شوند که توسط بخش غیردولتی با کسب مجوز از سازمان و در چارچوب آئین نامه ی تشکیل و اداره آموزشگاههای آزاد مصوب سال ۱۳۷۹ هیات محترم دولت راه اندازی شده اند و بر اساس برنامه های درسی و استانداردهای مهارت مصوب سازمان و تامین عوامل آموزشی واجد شرایط وفق ضوابط نسبت به برگزاری دوره های آموزش فنی و حرفه ای اقدام می کنند.

میلاد لارستان: چه رشته هایی در آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای لارستان آموزش داده می شود؟

یادگاری فرد: رشته های آموزشی موجود در شهرستان های لارستان و گراش عبارتنداز: فناوری اطلاعات، امور مالی و بازرگانی، عمران، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، صنایع غذایی، خدمات تغذیه ای، الکترونیک، مخابرات، خدمات آموزشی، صنایع پوشاک، مراقبت زیبایی ویژه بانوان و آقایان، صنایع دستی(دوخت های سنتی)، گردشگری و غیره است.

میلاد لارستان: تعداد آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای در لارستان و گراش به چه میزان است؟

یادگاری فرد: در مجموع ۳۴ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در سطح شهرستانهای لارستان و گراش فعالیت دارند که از این تعداد ۲۰ آموزشگاه ویژه بانوان، یک آموزشگاه ویژه آقایان و ۱۳ آموزشگاه دو منظوره است. همچنین تقاضای تاسیس ۲ آموزشگاه در رشته های گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و بهداشت و ایمنی و صنعت ورزش در دست بررسی است.

میلاد لارستان: سخن شما با افراد جویای کار:

یادگاری فرد: هر چند کمبود سرمایه و رکود اقتصادی و تورم در معضل بیکاری دخیل است، اما در بسیاری از موارد مشکل بیکاری با آموزش های فنی و حرفه ای قابل حل است. افرادی که دارای مهارت فنی و حرفه ای هستند در یافتن شغل موفق ترند. آموزش های فنی و حرفه ای یکی از ارکان اشتغال پایدار است. به کلیه جوانان عزیز توصیه می نماییم از فرصت ایجاد شده در این مرکز برای فراگیری مهارت های فنی و حرفه ای استفاده کنند.

میلاد لارستان: درخواست شما از مسئولان:

یادگاری فرد: از کلیه مسئولین نیز درخواست داریم به منظور ایجاد فرهنگ کار و کارآفرینی با مرکز آموزش فنی و حرفه ای همکاری کنند. بسیاری از مشاغل توسط افراد غیر بومی یا بعضا توسط اتباع بیگانه انجام می شود که در صورت استقبال همشهریان عزیز امکان ارائه آین آموزش ها نیز در مرکز فراهم است و این منجر به ایجاد اشتغال برای لارستانیهای عزیز خواهد شد.

میلاد لارستان: سخن پایانی:

یادگاری فرد: علیرغم اختصاص بودجه های دولتی، به دلیل هزینه بر بودن آموزش ها نیازمند کمک های افراد خیراندیش هستیم و دست آنان را به گرمی می فشاریم. مطمئنا کمک به ایجاد اشتغال از طریق ارائه آموزش های فنی و حرفه ای برای جوانان جویای کار اجر عظیمی دارد و از باقیات صالحات است.

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۳:۳۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین