شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 11 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

روایتی از مراسم محرم در حسینیه بیرمی ها و گراشی های قطر

در حالیکه رژیم های حاکم بر عربستان و بحرین محرم امسال را با محدودیت های بسیاری برای شیعیان این کشورها آغاز کرده اند، شیعیان قطر در چارچوب سیاست آزادی نسبی…

در حالیکه رژیم های حاکم بر عربستان و بحرین محرم امسال را با محدودیت های بسیاری برای شیعیان این کشورها آغاز کرده اند، شیعیان قطر در چارچوب سیاست آزادی نسبی و مدارای مذهبی، ماه محرم را با برگزاری مجالس وعظ و سینه زنی در حسینیه ها به سوگ نشستند.

شیعیان قطر بر اساس رسوم و سنت دیرینه خود، همزمان با آغاز ماه محرم، به سیاهپوش کردن حسینیه های فعال در مناطق مختلف این کشور می پردازند. برنامه های مذهبی مخصوص دهه اول محرم که با حضور نسل جوان در حسینیه ها برگزار می شود، شامل سخنرانی وعاظ مشهور شیعه و سینه زنی ها در حسینیه هاست.

یکی از حسینیه های معروف قطر، حسینیه ‘البحارنه’ است که بخش اعظمی از شیعیان این کشور مراسم محرم و سایر مناسبت های دینی و مذهبی را در این حسینیه که در کنار آن مسجدی به همین نام قرار دارد، برگزار می کنند.حامی مالی این حسینیه و مسجد آن ‘حسین فردان’ از تجار معروف قطر است که از مناسبات بالایی با دولت و خاندان حاکم هم برخوردار است .

حسینیه های ‘شرشنی ، طالب ، یعقوب ، الصایغ ، صفار ، پاکستانی ها و الشوارجه’ ( امام رضا ع) در کنار سه حسینیه ایرانی ‘امام علی (ع)، جهرمی ها و علی قنبر’ ( مینابی ها ) از حسینیه های مشهور قطر هستند. حسینه امام علی (ع) یا ‘البیرمیه’ از نام ‘بیرم’ در لارستان  گرفته شده است . برخی حسینیه های ایرانی مانند حسینیه ‘گراشی ها’ که در سالهای دور فعال بود، اخیرا به دلیل قرار گرفتن در داخل طرح های توسعه ای و عمرانی شهر ، ساختمان آنها تخریب و فعالیت آن پایان یافته است . همچنین حسینیه ‘رسول اکرم’ (ص) کویتی ها که به سفارش مرحوم آیت الله ‘سید محمد شیرازی’ و با تلاش حجة الاسلام ‘شیخ عبدالعزیز عبدالله الحبیب’ و تعدادی از سادات و روحانیون و نیز خاندان معروف ‘أنصاری’ تأسیس شد، اکنون در بخش مردان فعالیتی ندارد و این حسینیه تنها برای زنان فعالیت می کند. در قطر شمار زیادی حسینیه مخصوص زنان وجود دارد که برخی آمار آن را تا ۱۰ حسینیه هم برآورد کرده اند.

شیعیان در قطر به دو دسته تقسیم می شوند . گروه اول بحارنه . نامی است که تقریبا همه شیعیان در بحرین ، احساء ، قطیف و قطر به آن وابسته اند. ثروتمندان شیعه مشغول تجارت و بقیه آنان به کشاورزی اشتغال دارند. ریشه بحارنه به قبایل عربی با سابقه مانند قبیله ‘بنی ربیع’ می رسد که اصالتا به ‘عدنان’ و ‘قحطان’ باز می گردند . زبان اصلی آنها عربی است و اولین افرادی هستند که در بحرین سکونت گزیدند .دسته دوم شیعیان ‘عجم’ یا غیر عرب هستند. شیعه عجم اصالتا ایرانی هستند.

امروز شیعیان قطر، نسبت به شیعیان عربستان و بحرین از زندگی و وضعیت بهتری برخوردارند، زیرا حکومت قطر مانند رژیم حاکم در عربستان و بحرین، خصمانه با شیعیان برخورد نمی کند، از همین رو آزادی هایی که شیعیان قطر دارند، به مراتب بیشتر از شیعیان این دو کشور همسایه است.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۳:۱۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین