چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 27

هفته چهارم خرداد ماه 1398 -شماره 613 (استفاده بهينه از اوقات فراغت)

دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي اعم از ابتدايي، راهنمايي و متوسطه با سپري كردن حدود نه ماه تحصيل ناگهان خود را در استخر بي‌آب سه ماه تعطيل مي‌بينند كه با نه…

دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصيلي اعم از ابتدايي، راهنمايي و متوسطه با سپري كردن حدود نه ماه تحصيل ناگهان خود را در استخر بي‌آب سه ماه تعطيل مي‌بينند كه با نه ماه گذشته همساني ندارد.
اي كاش وزارت آموزش و پرورش مي‌توانست در سطح كشور شرايط فيزيكي و تجهيزات ضروري جهت ايام تابستان مقاطع مختلف فراهم مي‌نمود و كارهايي كه در دوره نه ماهه تحصيل امكان آموختن آن براي دانش آموزان ميسر نيست در دوره سه ماهه براي دانش‌آموزان فراهم مي‌كرد و به آنها آموزش مي‌داد .
ممكن است بفرماييد يعني دوباره كلاس و معلم و امتحان و قلم و كاغذ و…
 خير منظورم اين نيست بلكه به عكس مي‌خواهم صحنه كلاس براي دانش‌آموزان ترسيم نشود مثلاً چه اشكالي دارد به دانش آموزان آداب زندگي جمعي، آداب مسافرت، آداب مطالعه، آداب معاشرت با ديگران و… ياد دهيم چه ايرادي دارد به دانش آموزان آموزش دهيم وقتي از منزل به قصد مسافرت بيرون مي‌روي فلان دعا را بخوان، صدقه را بده ، داخل ماشين با دوستان اين گونه باش.
از سفرها كمال استفاده را بنما و مدسه با كمك اوليا يك سفري را براي دانش آموزان ترتيب دهد و استفاده از سفرها (ديدن آثار فرهنگي، منابع علمي و فرهنگي – كتابخانه‌ها – نگارخانه‌ها – دانشگاهها – آزمايش‌گاههاي مهم) و منابع اقتصادي جامعه، منابع اصلي ، كشاورزي، نحوه رونق اقتصادي جامعه، موزه‌ها و… به او نشان دهند و ديد دانش آموزان را نسبت به آنچه داريم و آنچه بايد داشته باشيم بازتر نمايند و دانش آموز را از آغاز با فرهنگ پربار جامعه خويش آشنا نمايند.
چه ايرادي دارد به دانش آموزان آموزش دهيم اگر يكي از اعضاي خانواده مريض بود چگونه در بهبود او كمك نمايند يا اگر روزي مادر در منزل نبود چگونه خانه را اداره كنند.
 چه اشكالي دارد در سطوح راهنمايي چگونگي خواندن روزنامه، كتاب حتي كتاب درسي به دانش آموزان بياموزيم كه مثلاً‌ در خلاصه‌نويسي چه چيزهايي را بايد خلاصه كرد يا در مطالعه روزنامه چگونه بايد شروع كرد….
بهترين ايام براي شناسايي و پرورش استعداد دانش‌آموزان ايام فراغت است زيرا دانش‌آموز در ايام مدرسه ممكن است شخصيت حقيقي خود را نشان ندهد و در ايام فراغت به خاطر آزادي كه بايد به او داد شخصيت خود را بروز خواهد داد و بهتر مي‌توان در ايام مدرسه با او كار كرد.
بگذريم ممكن است بگوييد اينها ايده‌آل‌هايي است كه به تحقق نمي‌پيوندد اما قطعاً چنين نيست.
بياييم سخن را تغيير دهيم اكنون كه آموزش و پرورش از عهده چنين كارهايي برنمي‌آيد روي سخن را به برنامه‌ريزان اوقات فراغت برگردانده، مي‌گوييم شما همت كنيد با انجام نمونه‌هاي ذكر شده و تدوين مطالب جذاب، خواندني و كاربردي براي دانش آموزان آنها را با آداب انساني و اسلامي پرورش دهيد و آداب زندگي را در عمل به آنها تعليم دهيد تا جامعه‌اي بارور، بالنده و ثمربخش داشته باشيم.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین