چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 21

ارتقاء (استان ) لارستان توقع؟يا توهم؟

در برنامه هاي توسعه كشور كه به تاييد رهبر معظم انقلاب   اسلامي حضرت آيت ا.. خامنه اي رسيده است : ((دهه چهارم انقلاب دهه عدالت و پيشرفت ))  نامگذاري شده…

در برنامه هاي توسعه كشور كه به تاييد رهبر معظم انقلاب   اسلامي حضرت آيت ا.. خامنه اي رسيده است : ((دهه چهارم انقلاب دهه عدالت و پيشرفت ))  نامگذاري شده است. در این میان سوال مهم این است که سهم ما از اين دو پيام راهبردي در جهت توسعه لارستان بزرگ  چيست؟

در خبرها شنیده ایم كه امام جمعه محترم شيراز در مراسم بزرگداشت حافظ از رياست جمهوري وهيئت دولت كه با اتصال استان فارس به خليج فارس موافقت كرده اند تشكر نمودند اين خبر كوتاه  واكنش هايي  در سطح شهرستان و برخي استان هاي همجوار (هرمزگان و بوشهر ) بدنبال داشت  هر چند كه اصل موضوع در ديدار نمايندگان  استان هرمزگان  با معاون محترم رياست جمهوري تكذيب شدو… صرف نظر از صحت و سقم قضيه و چند و چون مسأله، در همين رابطه مطلب زير را با هم مرور می کنیم:
 
تجربه به ما آموخته است كه براي انجام هر اقدامي  ابتدا  موضوع توسط  شخصي  درسطح  جامعه طرح مي شود تا تست اوليه صورت گيرد و با توجه به واكنش ها موضع گيري مي شود و اين خبر نيز از جمله آنهاست . كه با تاييد  و تكذيب برخي مسئولين همراه بوده است.

 بنظر مي رسد تحركاتي جديد در راه است كه هوشيار ي آحاد جامعه – امام جمعه محترم لار–نماينده محترم ولي فقيه در لارستان –حوزه علميه – نماينده محترم مجلس و فرمانداري لارستان را مي طلبد .

نگارنده ديدگاه هاي خود را فارغ از موضع گيري ها ي رايج وبعنوان يك شهروند عادي كه تغييرات كلي شهرستان را چون ساير شهروندان دنبال مي نموده  بيان مي نمايد

بايد به اين سوال هاپاسخ دهيم كه:

  1.   آيا شرايط استان شدن داشته ايم  كه بدان نرسيده ايم ؟
  2.    آ يا در توهمي گرفتار شده ايم  كه وقت وانرژي ما به هدر مي رود؟ و نخواسته ايم از آن بيرون بياييم ؟
  3.   چه عواملي باعث شده است كه از قافله پيشرفت و تحقق آرزوي بحق مردم دوربمانيم؟

بحث تشكيل استاني جديد در استان فارس به قبل از انقلاب برميگردد كساني كه سن و سال آنها اقتضا مي كند بياد دارند  در مقطعي سه شهرستان مد نظر بود كه لارستان يكي از آنها بود اما ديدگاههاي نظام طاغوتي حاكم براي پيشرفت شهرستانها فاكتورهايي لازم داشت كه با امروز بسيار متفاوت بود  دين محوري وروحيه ظلم ستيزي مردم اين خطه كه با پيروي از روحانيت بيدار در دهه هاي گذشته در اين خطه نقش آفريني كرده بود هرگز نمي توانست با برنامه هاي نظام حاكم سازگاري داشته باشد.  پيروزي انقلاب اسلامي وتغيير نظام سلطنتي حاكم بر كشور وتاسيس حكومت عدالت  محور جمهوري اسلامي و توجه به مناطق محروم اميدها را دردلها زنده كرد

لارستان يكي از شهرستان هايي بوده كه از بدو پيروزي انقلاب اسلامي   توجه مسئولين رده بالاي نظام  را به اين منطقه  جلب نمود . ((گستردگي – محروميت – دوري از مركز استان – استعدادهاي بالقوه –و ….))از عواملي بود كه  سفر هاي متعدد مسئولين بلند پايه  براي رسيدگي به مشكلات ورفع نيازهاي منطقه را بدنبال داشت  ((كه در سطح استان كم نظير مي باشد))  اگراز اين سفر ها و بازديدها  درست استفاده شده بود و مسئولين آن زمان شهرستان برنامه ريزي درست داشتند جايگاه لارستان اين نبود كه اکنون در آن بسر مي بريم.فرصت هايي براي توسعه وجود داشت كه يكي پس از ديگري ازدست رفت.

شروع جنگ تحميلي برنامه هاي عمراني و توسعه مناطق را در اولويت دوم قرار داد دشمنان اين ملت نمي خواستند مردم طعم پيشرفت در پرتو جمهوري اسلامي راببينند زيرا از همان روز اول پيروزي انقلاب اسلامي   رهبر  بزرگ انقلاب حضرت امام خميني (ره) بر توجه هرچه بيشتر مسئولين به مناطق محروم تاكيد داشتند و با وجود همه اين مشكلات و سنگ اندازي ها يك روز نيز وقفه اي در حركت عمراني وتوجه به مناطق محروم پيش نيامد  .

در اين منطقه همانند ساير مناطق كشور جمعي از جوانان مومن و انقلابي  مسئوليت هايي را پذيرفتند و براي خدمت به مردم بدون توجه به اينكه محل مورد نظر چه ارتباطي با مركز شهرستان دارد هر جا ايجاب مي كرد كه بايد خدمت بيشتري بشود صادقانه خدمت مي نمودند  و حتي در خصوص انتخات نماينده نيز بدون توجه به زادگاه فرد مورد نظر از كانديداي غير بومي  حمايت كردند (اينكه اين تصميم درست بود يا نبود موضوعی نیست که اکنون بدان بپردازیم ) هر چند كه امروز عده اي  با  بي انصافي مردم لار را به تعصب و خود محوري متهم مي كنند و اين جفايي به  لار و لاري مي باشد   اما چه مي توان كرد  بايد همه اين نا مهرباني ها را  تحمل كرد.

 بسياري از جواناني كه  پيگير مطالبات بحق منطقه خود براي توسعه هستند  و مردم لار را به ناحق به تنگ نظري متهم مي كنند بياد ندارند كه در مقطعي پشتيباني وحمايت جمعي از جوانان انقلابي اين شهر((با وجود يك كانديداي متخصص وبومي)) از كانديداي خاصي كه براي مردم ناشناخته بود و اتفاقا تعلقي به مركز شهرستان  نداشت مورد حمايت مردم لار و توابع قرار گرفت و به مجلس شوراي اسلامي  راه يافت اما  همه همت و تلاش خود را نه براي توسعه لارستان كه فقط براي  زادگاه خود گذاشت و توسعه و ارتقاء كل منطقه خصوصا مركز شهرستان به فراموشي سپرده شد واز همان زمان بذر بي اعتمادي نسبت به مركز شهرستان در بين مناطق گسترش پيدا كرد .

نگارنده در جايي از آن نماينده محترم سوال كردم شما كه اينقدر به زادگاه خود توجه داريد((هرچند كه مردم آن منطقه  نيازمند خدمت بودند )) آيا مي دانيد منطقه محروم درز وسايبان هم وجود دارد كه محروميتي بيشتر دارد ؟ پاسخ داد  كه تاكنون از اين منطقه بازديد نداشته ام و فقط شنيده ام كه يكي از مناطق محروم است و در برنامه بازديد هاي بعدي اينجانب است .اين مطلب را به اين دليل گفتم كه مي خواستم يادآوري نمايم  برخي با نيتي خاص بدون اولويت بندي و بررسي نيازمندي هاي كل  منطقه اهداف خود را دنبال نمودند . با پايان دوره مسئوليت وي نماينده شهرستان كه تا آن موقع ۲ نفر بود به يك نفر كاهش يافت و بخش مورد نطر نيز از مركز شهرستان جدا و به يك شهرستان مستقل تبديل ونماينده مجلس نيز جدا گرديد . هر چند كه در اين خصوص قبل از اينكه  او به نتيجه برسد  به برخي از معتمدين و محترمين در اين خصوص هشدار دادم و در جمعي با حضور ديگر نماينده لارستان تذكر دادم كه وي چنين نيتي را دنبال مي كند اما همه حاضرين از جمله ديگر نماينده محترم آن را دور از واقع دانستند اما …. بجاست جوانان پر شوري كه پيگير مطالبات بحق منطقه خود هستند بدانند لارو لاري تنگ نظر نيست اما  بي مهري ها زياد اورا آزار داده است. و ….. 

بگذريم.

چند سال پيش براساس يك ضرورت كاري   به يكي از استانهاي همجوار سفر كردم و در ديدار با يكي از مسئولين  پس از گفتگوي كوتاهي  از مردم منطقه لارستان به نيكي ياد كردند و با وجودي كه وي در سمتي غير از امور اجرايي بود  بدون هيچ مقدمه اي و يا آشنايي  به نكته اي اشاره نمود كه برايم جالب بود و ايشان گفت  مردم لار و لارستان به آرزوي ديرينه و البته  بحق خود (تبديل شهرستان  لار به استان )نزديك شده اند و آن زماني بود كه به تعبير ايشان همه شرايط براي تحقق آرزوي بحق مردم مهيا شده بود يعني زماني كه بعضي از  مسئولين مستقيم  كشوري و استاني تاثير گذار  به نوعي با اين شهرستان وابستگي داشتند اما … سهم ما از اين دوره باصطلاح طلايي براي ارتقاءشهرستان  فقط  مصوبه اي براي  تغيير وتبديل نام ((شهرستان لار به لارستان)) بود

توجه داشته باشيم منظور، فقط سهم ارتقا ي لارستان است زيرا  اقدامات ارزنده و زير بنايي اين دوره چون((راههاي لار – بندرعباس  و لار – جهرم ولوله كشي گاز شهري و انتقال آب از سد سلمان فارسي  ))قابل تحسين و تقدير است.

حال

 >>>> چرا  مي گوييم توقع داريم مركز شهرستان ارتقاء پيدا كند؟

نظام عدالت محور جمهوري اسلامي از بدو تاسيس براي رفع محروميت از چهره مناطق مختلف كشور اقدام نموده است و توزيع عادلانه امكانات شعار محوري نظام بوده و هست اما براي رسيدن به همه ايده ها همراهي مسئولين و مردم نيز شرط بوده  كه متاسفانه در اين زمينه ما عقب مانده ايم .

– نگاهي به سايت وزارت كشور نشان مي دهد لارستان يكي از قديمي ترين شهرستان هاي فارس ((سال تاسيس ۱۳۱۶ )) و كشور بوده كه در  گذر زمان هر دوره بخشي از آن جدا شده است  در آن زمان تعدادي از شهرستان هاي كنوني استان هاي ((فارس  – هرمزگان – بوشهر )) جزء محدوده اين شهرستان بوده اند كه در آن زمان بعنوان ايالت لارستان از آن ياد مي شده  و همه حرف لارستاني ها اين است كه:

>>>>  چرا در ادوار گذشته مر كز شهرستان مورد توجه قرار نگرفته است ؟

–       ذيلا اين آمار را از سايت وزارت كشور  در معرض ديد و قضاوت خوانندگان  عزيز مي گذارم

–          نام شهرستان                                               سال تاسيس

–         جهرم                                                                  ۱۳۲۳   

–         بندر لنگه                                                             ۱۳۲۹

–         لامرد                                                                 ۱۳۶۸

–         بستك                                                               ۱۳۷۹

–         مهر                                                                  ۱۳۸۰

–         خنج                                                                  ۱۳۸۳

–         خمير                                                                ۱۳۸۳

–         پارسيان                                                           ۱۳۸۳

–         گراش                                                              ۱۳۸۸

با نگاهي به اسامي شهرستان ها متوجه اين نكته مي شويم كه همواره لار از اين توسعه و ارتقاء مناطق بي بهره بوده است و عدالت حكم مي كند: ((اين بار ارتقاء براي لار و احياي لارستان بزرگ باشد.))

>>>>> چرا اعتقاد داريم توقع ما بجاست و زاييده توهم نيست؟

زيرا همه شرايط براي تحقق ارتقاء فراهم است زير ساختها – امكانات – گستردگي – نيروي انساني كار آمد –نگاه عدالت محور مسئولين نظام و…. شهرستان هايي  به استان تبديل شده اند كه از بسياري جهات لارستان شرايط بهتري داشته ودارد .

 ۱-تاريخ گواه صادقي است كه اين خطه در روزگاري نه چندان دور داراي  مركزيتي سياسي – فرهنگي – اقتصادي – نظامي بوده كه بدلايل گوناگون مورد بي مهري واقع شده است كه بايد به همت مسئولين نظام احيا شود.

۲- غناي فرهنگي مردم اين ديار در كنار سخت كوشي ودين مداري  وروحيه  آزادي خواهي مردم صفحه هاي درخشاني را رقم زده كه در مقطعي  با پيروي از روحانيت بيدار و در راس آن حضرت آيت ا.. العظمي سيد عبدالحسين لاري در مسير تاسيس حكومت اسلامي گام هاي اوليه بر داشتند كه بدلايلي به سرانجام نرسيد ولي همين اندازه نيز گوشه اي  از عظمت  مردمي است  كه تحت زعامت روحانيت  بوده  كه (( مورد توجه مقام معظم رهبري )) نيزواقع شده وبسيار ارزشمند مي باشد و همانند گوهر ارزشمندي مي توان براي پيشبرد برنامه هاي ارتقاء وتوسعه شهرستان از آن استفاده نمود و بر مسئولين نظام مقدس جمهوري اسلامي است كه در راه تحقق آن بكوشند

۳-گستره جغرافيايي لارستان كه تا جزاير جنوبي خليج فارس و استان هاي بوشهر كرمان و .. را شامل مي شده است. شاهد صادقي است بر اين مدعا كه همواره تحت شرايط خاصي بخشي از منطقه  جدا شده و هيچ توجهي براي توسعه مركز شهرستان نشده است .و همچنان كه توابع ارتقاء پيدا مي كرد مي بايست مركز شهرستان نيز بنحوي از اين ارتقاء بهره مند مي شد اما به هردليل مركز شهرستان به بوته فراموشي سپرده شد تا امروز برخي  از مسئولين بگويند  مركز شهرستان شرايط ارتقاء ندارد در حالي كه اگر با يك ديد كارشناسانه به آن نگاه مي شد همه شرايط براي ارتقاء اين خطه فراهم بود عواملي چون ((جمعيت كافي – وسعت گسترده منطقه – ظرفيت هاي بالاي اقتصادي و فرهنگي –موقعيت استراتژيك –نيروي انساني متخصص وكارامد و….))  براي ارتقاء و توسعه جنوب كشور فراهم است.

۴-در دوره هاي قبل از انقلاب  بدلايلي خاص بخش ها و مناطقي چون (گاوبندي (پارسيان ) – عسلويه –كنگان -بندرلنگه –كيش – و….)  و بعد از پيروزي انقلاب  اسلامي ايران و توجه به مناطق محروم تعدادي از  دهستان ها و بخش ها ((لامرد –مهر –خنج –گراش ) از لارستان جدا و به يك شهرستان مستقل تبديل شد اما هر بار در خصوص مركز شهرستان  نداشتن شرايط جمعيتي ومنطقه اي اقتصادي و … را مطرح مي كردند تا بدين وسيله از اعطاي حق طبيعي مردم نجيب اين خطه جلوگيري نمايند ويكي از  دلايل آن هم شايد تعويض هاي مسئوليني بود كه در سطوح بالاتر تصميم گيري  در سطح استان و كشور بودند كه بدليل بي اطلاعي از سابقه تاريخي وجغرافيايي  اين منطقه  توجيهات غير منطقي ارائه مي كردند.

۵-وقتي همه مناطق فعلي لارستان داعيه ارتقا ء و توسعه دارند(كه انتظار بحقي است )و بخشي از لارستان مانند جويم با ياسوج كه اينك مركز يك استان است سابقه يكساني در اين زمينه دارند اما آن بخش به كجا رسيده وجويم در كجا قرار دارد و به طريق اولي مركز شهرستان نه تنها توسعه نداشته بلكه هر دوره يك گوشه از آن جداشده است استحقاق بيشتري براي ارتقاء دارد .

۶-فرمانداري ويژه براي اين شهرستان (هر چند بظاهر هيچ چيز فرق نكرده و فقط تابلو آن تغيير كرده ) اما همين هم كافي است  تا حقانيت اين شهرستان ثابت شود و براي تصميم گيري در خصوص آينده جنوب فارس يك فاكتور اساسي باشد.

 مردم نجيب  صبور و فهيم لار همچنان در اين مسير و با پيروي از رهنمودهاي روحانيت  با  دقت وهوشياري   به نگاه عدالت محور دولت چشم دوخته اند و از مجاري قانوني مطالبات بحق خود را پيگيري مي نمايدتا اگر قرار است استان جديدي در جنوب فارس ايجاد شود اين حق طبيعي لارستان به مركزيت شهر لار مي باشد ((ودهه چهارم انقلاب كه به تعبير رهبر فرزانه  و دور انديش انقلاب دهه عدالت و پيشرفت)) است   مردم ولايي اين خطه نيز طعم شيرين عدالت وپيشرفت را توامان همراه با پيشرفت همه مناطق تابعه بيش از پيش احساس نمايند.

برمسئولين محترم كشور در  رده هاي  مختلف اعم از منطقه اي تا سطح استان و كشور لازم است مطالبات بحق مردم در ادوار گذشته را همچون يك زنجيره متصل بهم در نظر بگيرند و در تصميم گيري هاي خود  رضايت خدا و قرب الهي را بر هرچيز ترجيح دهند و به توجيهات غير منطقي توجه نكنند  و بدانند مردم نجيب و باصفاي  لار و لارستان  همچنان چشم انتظار رسيدن  به خواسته اي هستند كه بحق بوده  و با اندكي توجه شاهد بالندگي و توسعه همه جانبه اين خطه خواهيم بود و مردم نيز با دلگرمي بيشتر در خدمت به نظام جمهوري اسلامي لحظه اي درنگ نخواهند كرد .

 و بايد مسئولين استاني و كشوري به  خواست بحق مردم اين منطقه احترام بگذارند تا عظمت گذشته احيا شود و اگر اين تصميم((تاسيس استاني جديد در جنوب استان فارس )) در برنامه هاي فعلي   دولت قرار ندارد باز هم در تبعيت از تصميم نظام همچنان اميد به آينده خواهند داشت و براي بر طرف نمودن نقايص موجود وتقويت زير ساخت ها تلاش نموده تا در جهت  رفع محروميت مناطق و مركز شهرستان گام هاي بلند تري بر دارند .

و مسئولين بايد بدانند كه مردم نجيب و با صفاي لار هيچ تغييري در جنوب استان فارس بدون در نظر گرفتن جايگاه تاريخي لارستان  را نخواهند پذيرفت.

بر نخبگان و مسئولين شهرستان است كه با برنامه ريزي بهتر همچنان پيگير مطالبات بحق مردم منطقه و خصوصا مركز شهرستان باشند و در اين مسير با شناسايي تهديد ها و فرصت ها بهتر به آينده نگاه كنند.

نكاتي كه نبايد از آن غافل بود:

** در خواب خوش گذشته  نباشيم بلكه بايد ظرفيت ها و توانمندي هاي امروز شهرستان را هم به رخ بكشيم.

**  اختلاف سليقه جريان هاي محلي بخش قابل توجهي از توانمندي هاي شهرستان را به هدر مي دهد كه بايد در كنار هم بر مشتركات تاكيد نمايند

**  كم تحركي و انتظار پيشرفت كارها بدست ديگران از آفت هايي است كه بعضا بدان مبتلا هستيم و بايد همه مردم در كنار مسئولان  گام هاي پيشرفت را بردارند .

**  عدم ارتباط كافي با مسئولين استاني و كشوري : شايد يكي از دلايلي كه تصميم گيران تقسيمات كشوري در خصوص ارتقا ء مركز شهرستان دچار ابهام مي شوند اين است كه از سابقه تاريخي و جغرافيايي منطقه بي اطلاع هستند و بر مسئولين و تشكل هاي مرد مي است كه اين نقيصه را برطرف نموده و ذهن مسئولين را براي تغييرات آماده نما يند.

**  عدم مسئوليت پذيري تحصيل كردگان  بومي در سطح شهرستان و بالاتر استاني و كشوري كه براي ارتقاء شهرستان حياتي مي باشد.و بايد اين ديدگاه در بين نخبگان شهرستان اصلاح شود

**   استفاده از ظرفيت هاي نما يندگان ادوار گذشته مجلس و لارستاني هايي كه در سالهاي بعد ازانقلاب در رده هاي مياني و بالاي كشور عهده دار مسئوليت هايي بوده اند بايد براي تعا لي منطقه خود گرد هم آيند و براي برآوردن آرزوهاي مردم همت نمايند .

**   با برگزاري همايش هاي كشوري و دعوت از مسئولين تاثير گذار استاني و كشوري آمادگي هاي ذهني در مسئولين بوجود آوريم تا بيانات رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشاند واحياي  لارستان بزرگ با مجموعه اي جديد  در تاريخ اين مرزو بوم  نقش آفريني نمايد

** فرمانداري ويژه كه در سطح استان فارس تنها اين شهرستان از آن برخوردار است و و همچون برگ برنده اي در دست متوليان امر است تا حقانيت خواسته هاي مردم را پيگيري نمايند.شايسته است نماينده محترم همراه با نمايندگان شهرستان هايي كه فرمانداري ويژه دارند يك تعريف مستقل از جايگاه و حدود اختيارات فرمانداري ويژه ارائه نمايند.

**   تقويت وتوسعه مراكز علمي و دانشگاهي  فعلي كه يكي از فاكتورهاي لازم براي پيشرفت و ارتقاء مي باشد كه نبايد به وضعيت موجود اكتفا نمود بلكه بايد تلاش براي تاسيس مراكز علمي ديگر در دستور كار مسئولين باشد.

**    فاصله قابل قبول تا مركز استان و موقعيت مناسبي كه در بين مناطق همجوار دارد شرايط بهتري براي وصول به هدف اصلي فراهم نموده است .

**    قدمت تاريخي اين شهرستان  نسبت به ساير شهرستان ها و مناطق مدعي ارتقاء كه بايد با نظرات كارشناسي به مسئولين بالاتر ارائه نمايند .

** موقعيت استراتژيكي شهر لار با توجه به دسترسي سريع به بنادرجنوبي كه با احداث بزرگراه و راه آهن اين موفعيت بيش از پيش تقويت خواهد شد وتوجيه اين مطلب براي مسئولين تصميم گيرنده تقسيمات كشوري .

**  همسايگي با چند استان مجاور كه يقينا در توسعه جنوب كشور بسيار تاثير گذار خواهد بود .

**   دومين شهر از نظر صنايع در استان فارس هر جند كه در زمينه احداث صنايع سنگين  عقب هستيم اما با توجه به توانمندي هاي شهرستان  امكان سرمايه گذاري دولتي وبخش خصوصي در اين شهرستان دوراذهن نيست

**   تلاش مسئولين و مردم خصوصا نماينده محترم مجلس براي ارتقاء سطح ادارات به اداره كل ((هرچند كه بر پايه گزارشات نماينده محترم تلاش هايي در اين زمينه صورت گرفته است )) اما تسريع در اين زمينه فرصت هاي بيشتري براي پيگيري مطالبات بحق مردم را بدنبال دارد

**    هوشياري عموم مردم خصوصا امام جمعه محترم  -حوزه  علميه – دانشگاهيان – نماينده محترم مجلس – مسئولين شهرستان – تشكل هاي مردمي و… و رصد هر گونه تحركي كه بنوعي بخواهند توانمندي اين شهرستان را ناديده بگيرند و مردم اين منطقه را از حق طبيعي خود محروم نمايد .

**  وحدت و اتحاد  كليه اقشار جامعه حوزويان –  دانشگاهيا ن كسبه شريف  تحت هر عنوان و پرهيز از شعارهاي سياسي و تمركز بر مطالبه بحق مردم منطقه از مجاري قانوني .

**  از كنار تحركات اخير به سادگي عبور نكنيم و نبايد وقتي تصميم به مرحله اجرايي رسيد موضع گيري نماييم كه اميد است مسئولين محترم در اين زمينه با دقت امور را دنبال نمايند.

يقين بدانيم كه  :

** با عنايت به فرمايشات  مقام معظم رهبري مبني بر ((لارستان بزرگ )) بايد  ذهن مسئولين را به اين سمت هدايت نماييم كه اگر قرار است تغييري در سطح جنوب استان فارس بوقوع بپيوندد و استان جديدي  تاسيس شود اين حق مردم اين منطقه است و اين تاكيدات را مجدانه پيگيري نماييم .وبدانيم اين نامگذاري صوري يا يك تعارف سياسي نيست  چنانكه معظم له از شيراز بعنوان سومين حرم اهل بيت در كشور از آن ياد نمودند.

**   روح بلند و ملكوتي حضرت آيت ا.. آيت اللهي كه همواره سربلندي لار و لارستان را در سر داشت همچنان چون يك نيروي معنوي قوي حامي و پشتيبان خواسته بحق مردم است .

**    اگر تلاش نماييم نظام عدالت محور جمهوري اسلامي به خواسته بر حق مردم احترام گذاشته و موانع تراشي عده اي به هدف نخواهد رسيد. و اين خطه عظمت گذشته را باز خواهد يافت . انشاا..

    غلامرضا حامدپور

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۲:۱۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین