شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۲ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بهره مندی بیش از 3 هزار نفر از خدمات اورژانس اجتماعی در لارستان

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی لارستان از اخذ مجوز پایگاه خدمات اجتماعی برای شهر لار خبر داد و گفت: در سال ۹۷ تعداد ۳ هزار و ۲۴۴ نفر از خدمات از…

رئیس مرکز اورژانس اجتماعی لارستان از اخذ مجوز پایگاه خدمات اجتماعی برای شهر لار خبر داد و گفت: در سال ۹۷ تعداد ۳ هزار و ۲۴۴ نفر از خدمات از مرکز اورژانس اجتماعی لارستان بهره برده اند.

به گزارش میلاد لارستان، در هر جامعه ای مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید متناسب با آنها اقداماتی صورت پذیرد، تا بتوان بر حسب شرایط این مسائل حل شده و از گستردگی مشکلات کم شود. یکی از نهادهایی که در کشور ما برای رسیدگی به این‌‌ مسائل وجود دارد “اورژانس اجتماعی” از مراکز زیرمجموعه امور اسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی است.

در این خصوص و برای اطلاع از فعالیت های مرکز اورژانس اجتماعی لارستان، گفت و گویی با مسئول این مرکز انجام شده است که در ذیل می خوانیم:

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان با بیان اینکه سه ویژگی اصلی خدمات اورژانس اجتماعی عبارتند از: تخصصی بودن، به موقع بودن و در دسترس بودن، اظهار کرد: طبق این سه ویژگی در تلاشیم تا بتوانیم خدمات اجتماعی را هر چه بهتر به مردم ارائه کنیم، خدماتی که محدود به زمان و مکان نباشد و به صورت فعالانه صورت پذیرد.

علیرضائی افزود: هدف ما در اورژانس اجتماعی این است که مداخلات روانی و اجتماعی قبل از مداخلات قضایی و انتظامی صورت پذیرد و در جهت پیشگیری از وقوع جرم و قضازدایی اقدام نمائیم.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی یک بحث کاملا گسترده است و ابعاد مختلفی دارد، تصریح کرد: به جرات می توان گفت که اورژانس اجتماعی در خط مقدم مبارزه با آسیب های اجتماعی قرار دارد و در حال ارائه مداخلات لازم در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی است.

این مسئول با بیان اینکه در مرکز اورژانس اجتماعی کار تیمی در مداخلات فردی، خانوادگی و اجتماعی دارای اهمیت بسیار زیادی است، ادامه داد: رویکرد کار گروهی کاملا علمی و تخصصی است که هدف آن توانمندسازی فرد، خانواده و اجتماع است و در صورت امکان ضمن کار گروهی از پتانسیل های جامعه محلی، سازمانهای مردم نهاد و افراد با هدف توانمندسازی اجتماع محور استفاده می شود.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان عنوان کرد: اگر بخواهیم هدف اورژانس اجتماعی را در یک جمله بیان کنیم می توان اینگونه گفت که؛ “کنترل و کاهش بحران های فردی، خانوادگی و اجتماعی ” معرفی کرد.

علیرضایی کودکان آزار دیده، همسران آزار دیده، سالمندان و معلولان آزاردیده، زوجین متقاضی طلاق، اختلافات حاد خانوادگی، زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده اند، کودکان خیابانی و کار، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل و یا افرادی که در شرایط بحرانی قرار گرفته اند را از جمله گروههای هدف و در اولویت بهره مندی از خدمات اورژانس اجتماعی دانست و تصریح کرد: بیمارانی که دارای مشکلات اعصاب و روان هستند در مرکز اورژانس اجتماعی پذیرش نمی شوند زیرا این دسته از افراد گروه هدف سایر بخش‌های بهزیستی یا علوم پزشکی هستند که خدمات درمانی و روانپزشکی را باید از آنجا دریافت کنند و تحت درمان دارویی قرار گیرند.

وی ادامه داد: افرادی هم که دارای اعتیاد هستند باید به سایر بخش‌های بهزیستی و واحد پیشگیری مراجعه کنند.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان رههای ارتباطی با این مرکز را تماس با خط تلفن ۱۲۳ معرفی کرد و افزود: تیم سیار اورژانس اجتماعی،  مرکز مداخله در بحران و پایگاه‌های خدمات اجتماعی آماده ارائه خدمات به همشهریان هستند.

علیرضائی درخصوص فرایند پذیرش افراد در اورژانس اجتماعی لارستان، گفت: خود معرف (معرفی حضوری خود فرد به مرکز )، تماس با خط تلفن ۱۲۳،  شناسایی توسط تیم سیار اورژانس اجتماعی، ارجاع از سوی اداره بهزیستی یا دیگر ارگانها از قبیل مراکز درمانی، نیروی انتظامی، دادگستری، مراکز آموزشی و غیره است.

وی یادآور شد: جهت آشنایی بیشتر با بخش های مختلف اورژانس اجتماعی، اگر بخواهیم مقایسه داشته باشیم می توانیم بگوییم که خط تلفن ۱۲۳ اورژانس اجتماعی مانند خط تلفن ۱۱۰ نیروی انتظامی یا ۱۱۵ علوم پزشکی است و تیم سیار را می توانیم با آمبولانس های علوم پزشکی و گشت های نیروی انتظامی مقایسه کرد و مرکز مداخله در بحران را هم می توانیم با کلانتری‌ها یا بیمارستان ها مقایسه کرد و پایگاه خدمات اجتماعی نیز مانند ایستگاه پلیس یا خانه های بهداشت است.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی لارستان با اشاره به اینکه افراد می‌توانند با خط تلفن ۱۲۳ تماس بگیرند، مشکل خود یا اطرافیان شان را به ما اعلام کنند، سپس اگر برایشان مقدور باشد حضوری به مرکز مراجعه ‌کنند، و ما مداخلات تخصصی را برایشان انجام خواهیم داد، خاطر نشان کرد: اگر افراد به هر دلیل نتوانند حضوری مراجعه کنند ، تیم سیار جهت بررسی وضعیت و ارائه خدمات اورژانسی لازم به محل مورد نظر اعزام می شود و در صورت لزوم جهت دریافت خدمات به واحد مداخله در بحران ارجاع داده خواهند شد.

علیرضائی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی دارای خودرو مخصوص با آرم، نشانی و شماره تماس مرکز اورژانس است که با هدف آشنایی عموم مردم، شناسایی، کنترل و حل مسائل اجتماعی، اکثرا نقاط پرتردد شهر  مانند مراکز درمانی و معابر شلوغ، اماکن آموزشی و …‌ را ‌مورد بازدید قرار می دهد، تصریح کرد: اورژانس اجتماعی لارستان پس از اتمام کار احداث ساختمان آن به همت بنیاد نیک اندیشان هاشمی و همچنین تامین تجهیزات توسط اداره کل بهزیستی فارس، در آذرماه ۱۳۹۶ با حضور ریاست وقت سازمان بهزیستی کشور آقای دکتر محسنی بندپی افتتاح و رسما آغاز بکار کرد.

وی با اذعان به اینکه در ابتدا عموم مردم شناخت و آشنایی چندانی با اورژانس اجتماعی و فعالیتهای آن نداشتند به همین سبب، طی انجام هماهنگی های لازم از طریق اعزام تیم سیار به تمامی شهرها و روستاهای لارستان اقدام به برگزاری کلاسهای آموزشی و آگاهسازی شد، گفت: خوشبختانه این برنامه ها نتایج بسیار موثر و مفیدی در زمینه افزایش سطح اشنایی مردم با اورژانس اجتماعی و همچنین پیشگیری از آسیبهای اجتماعی داشته است.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی با اشاره به اینکه به دلیل عدم دسترسی بسیاری از روستاها و شهرهای شهرستان به مراکز خدماتی و محرومیت آنان از خدمات مشاوره ای، مرکز اورژانس اجتماعی لارستان اقدام به اعزام و استقرار تیم تخصصی سیار به این مناطق نموده است تا از این طریق مداخلات تخصصی روانی و اجتماعی را در محل به افراد در معرض آسیب ارائه نماید، تاکید کرد: اگر کسی با مشکل مواجه شود یا احساس کند که به خدمات تخصصی نیاز دارد می تواند با خط تلفن ۱۲۳ تماس گرفته و مشکل خود را بیان کند.

وی با تأکید بر اصل “رازداری” اورژانس اجتماعی لارستان، بیان کرد: هیچ فردی از اینکه چه کسی تماس گرفته مطلع نخواهد شد و ‌هویت، مسائل و مشکلات افراد به صورت کاملا محرمانه محفوظ خواهد ماند.

علیرضایی با برشمردن آماری از تعداد خدمات به مراجعه کنندگانِ به اورژانس اجتماعی لارستان، افزود: تعداد افراد دریافت کننده خدمات از مرکز اورژانس اجتماعی لارستان در سال ۹۷ از سه بخش؛ خط تلفن ۱۲۳ ، تیم سیار و مرکز مداخله در بحران جمعا تعداد ۳ هزار و ۲۴۴ نفر بوده اند.

وی درباره برنامه های آینده اورژانس اجتماعی لارستان، گفت: خوشبختانه در سال ۹۷ تعداد محدودی مجوز پایگاه خدمات اجتماعی به استان فارس اختصاص یافته که با توجه به وسعت شهرستان و عملکرد خوبی که اورژانس اجتماعی لارستان داشته است ما توانسته ایم یکی از این مجوزهای پایگاه خدمات اجتماعی را برای شهر لار جذب نماییم.

مسئول مرکز اورژانس اجتماعی با اشاره به اینکه فعالیتهای پایگاه خدمات اجتماعی باهدف توانمندسازی همه جانبه، صرفا بر روی یک محله از شهر متمرکز می شود که در لار با همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه لارستان مکانی در “محله کهویه”  برای فعالیت پایگاه اختصاص یافته است، تصریح کرد: در حال حاضر جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و آسیب شناسی در سطح محله صورت گرفته است و همچنین تجهیزات و پرسنل متخصص که متشکل از یک مددکار و یک روانشناس می باشد از سوی اداره بهزیستی تامین گردیده است.

خبرنگار سحر طاهری

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۷:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین