جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

تفاوت فرهنگ عمومی و رسمی و رسالت خاص معلمان از نگاه جعفرپور

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تربیتِ معلم و نیروی انسانی برای برطرف کردن فاصله بین فرهنگ عمومی و رسمی بسیار ضروری است بنابراین ابتدا باید معلم را به خوبی پرورش…

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: تربیتِ معلم و نیروی انسانی برای برطرف کردن فاصله بین فرهنگ عمومی و رسمی بسیار ضروری است بنابراین ابتدا باید معلم را به خوبی پرورش دهیم و بعد معلم در مدارس و در سطح جامعه نسلی را پرورش دهد.

به گزارش میلاد لارستان، جمشید جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به فاصله بین فرهنگ رسمی و فرهنگ عمومی در جامعه گفت: آن چیزی که به عنوان فرهنگ رسمی از آن یاد می‌شود چنانچه با باورهای مردم عجین شود به فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود. گاهی از تبیین درست آن چیزی که جزء تعالیم، باورها و اصول ایرانی و اسلامی است غفلت می‌کنیم چراکه این تبیین به باور اقشار جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان تبدیل نمی‌شود، آن مسائل در ذهن به عنوان امور مقبول واقع می‌شود و بعد رفتار دیگری می‌بینیم که از آن به عنوان فرهنگ عمومی یاد می‌شود.

نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس افزود: مقدار زیادی از این فاصله به دلیل عدم تبیین درست فرهنگ رسمی است و یک بُعد دیگر قضیه تلاش‌های سازماندهی شده برای اینکه فرهنگ رسمی که فرهنگ مقبول باورهای ما است اجرا نشود و به مرحله عمل نرسد است. آن شیوه‌هایی که دشمنان با استفاده از غفلت برخی افراد جامعه انجام می‌دهند، فرهنگ را به سمت و سویی می‌برند که فرهنگ‌های غیر رسمی جلوه‌گری کند و یک تقابلی بین فرهنگ رسمی و عمومی ایجاد شود و همیشه در اذهان عمومی به گونه‌ای تبلیغ می‌کنند که فرهنگ رسمی اجباری است و فرهنگ عمومی برخواسته از قلب مردم است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دشمنان این تضاد و دوگانگی را القا می‌کنند و به طور طبیعی تمایل افراد به ویژه جوانان را به فرهنگ رسمی کم می‌کنند. در واقع این یک کار روانشناسی مهمی است و چنانچه بخواهیم فرهنگ رسمی خود را درست تبیین کنیم، اینها به فرهنگ عمومی نیز تبدیل خواهد شد.

آموزش و پرورش نهاد اصلی برطرف کردن فاصله فرهنگ عمومی و رسمی است

جعفرپور در مورد دستگاه‌های متولی امر که می‌توانند فاصله فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی در جامعه را کم کنند، تصریح کرد: بنده باور دارم که این کارها باید در آموزش و پرورش صورت گیرد یعنی نقطه عزیمت آن در معلم است. معلم در کنار تاثیرات کتاب درسی، محیط درسی و امکانات کمک آموزشی، دانش آموز را می‌سازد و می‌تواند هنرمندانه مسائل فرهنگی و باورها را به دانش‌آموزان منتقل کند.

ضرورت تربیت معلم برای برطرف کردن فاصله بین فرهنگ عمومی و رسمی

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تربیت معلم و نیروی انسانی برای برطرف کردن فاصله بین فرهنگ عمومی و رسمی بسیار ضروری است، گفت: ابتدا باید معلم را به خوبی پرورش دهیم و بعد معلم در مدارس و در سطح جامعه نسلی را پرورش دهد. این یک امر زمان‌بر و طولانی مدت است و انتظار نداریم که در ۳ یا ۴ سال بتواند اثرات خود را نشان دهد.

وی تاکید کرد: برای عبور از این دایره بسته و شکستن آن نقطه عبور، بحث تعلیم و تربیت و در محوریت معلم است. باید از این نقطه آغاز کنیم و این مسئله را اولویت در عمل، بودجه، انتخاب، پرورش و در توانمندسازی کسانی که قرار است معلم یک نسل شوند قرار دهیم و طبیعتا این می‌تواند نقطه شروعی باشد که از یک نسل دیگر از خروجی‌های آموزش و پرورش در ۲۰ سال آینده شاهد تغییر رفتار خواهیم بود. ما دوست داریم که در عمل نیز در فرهنگ عمومی مشاهده کنیم.

خانواده و مدرسه مکمل یکدیگر هستند

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس خاطرنشان کرد: باید بحث نهاد خانواده را نیز در کنار تعلیم و تربیت موثر بدانیم چراکه خانواده یک نظام اسلامی در آموزش و پرورش است و نظام تصدی‌گری آن را به عهده دارد بنابراین تمام تصدی خانواده را رها کردیم و به امید مدرسه و کانون‌های آموزشی هستیم درحالی‌که خانواده باید مکمل مدرسه باشد. اگر خانواده کار خود را رها کند و مدرسه توانمند نباشد طبیعتا نتیجه همین چیزی می‌شود که مشاهده می‌کنیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۸:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین