شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

بازي يلختُر (ويژه پسران)

اين بازي كه در مناطق مختلف لارستان كهن به اسامي مختلفي از جمله اِلُختار كرَه و… شناخته مي‌شود به صورت زير انجام مي‌گيرد: تعداد شركت‌كنندگان به دو دسته مساوي تقسيم…

اين بازي كه در مناطق مختلف لارستان كهن به اسامي مختلفي از جمله اِلُختار كرَه و… شناخته مي‌شود به صورت زير انجام مي‌گيرد: تعداد شركت‌كنندگان به دو دسته مساوي تقسيم مي‌شوند و يك نفر را به عنوان فرمانده خود انتخاب مي‌كنند كه اين فرد پشت سرگروه خود قرار مي‌گيرد.  (اين فرد درمناطق مختلف به نام‌هاي داماد،‌يا پادشاه نيز خوانده مي‌شود.) در اين حال در انتهاي محدوده گروه دوم،‌ جايي را به عنوان (سر آهو) معين مي‌كنند كه فرمانده بايد بتواند از بين افراد جنگي عبور كرده و خود رابه آن نقطه برساند كه در اين صورت برنده اين مسابقه خواهد بود.

روش بازي:
افراد در حالي كه انگشت پاي خود را با يك دست ديگرشان گرفته و به كمك يك پا لي‌لي كنان به سمت افراد گروه حمله مي‌كنند و سعي مي‌كنند آنها را با تنه خود هل دهند و به زمين بزنند. اين كار ابتدا دو به دو سپس همگي به يكديگر حمله مي‌كنند و هر يك سعي مي‌كنند لااقل يك نفر از گروه مقابل را به زمين بزند. كه در اين صورت هركس زمين خورد،‌ بازنده است و از دور بازي خارج مي‌شود. فرمانده در حاليكه يك نفر محافظ او را دنبال مي‌كند خود را لي‌لي كنان به سمت جايگاه «سر آهو» در آن سوي زمين مي‌رساند. گروه مقابل بايد از رسيدن فرمانده به آن نقطه جلوگيري كرده و بتواند او را نقش بر زمين كرده و بازي را به نفع گروه خود خاتمه دهد. در غير اين صورت چنانچه خود را جايگاه (دَگّه) برساند، مسابقه به نفع فرمانده و گروه وي تمام خواهد شد.

تهيه كننده: محمدرضا عبداله‌پور از لار

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین