چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۳:۲۹ب.ظ
::آخرین مطلب 23 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

محورهای لارستان کماکان خونبار؛ افزایش ۳۶ درصدی تصادفات در محور لار ـ بندرعباس‌

محورهای شهرستان لارستان در ۶ ماه نخست امسال با افزایش فوتی‌های ناشی از تصادف روبه‌رو بوده ‌به گونه‌ای که در ۶ ماه نخست امسال ۲۹ فوتی در محورهای این شهرستان…

محورهای شهرستان لارستان در ۶ ماه نخست امسال با افزایش فوتی‌های ناشی از تصادف روبه‌رو بوده ‌به گونه‌ای که در ۶ ماه نخست امسال ۲۹ فوتی در محورهای این شهرستان ثبت شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، براساس آمار پزشکی قانونی کشور استان فارس در بحث فوتی ناشی از تصادفات و سوانح ترافیکی رتبه نخست را در میان همه استان‌ها دارد و این موضوع نیز در ۴ ماه نخست امسال با آمار ۴۶۹ فوتی که پزشکی قانونی استان اعلام کرده است، همچنان حفظ شده است.

قربانی گرفتن جاده‌های فارس بارها و بارها از سوی رسانه‌ها مطرح شده و گزارش‌های زیادی نوشته شده که در آن اغلب مسئولان امر نوع رانندگی و عدم رعایت مقررات را از سوی رانندگان علت تصادفات ذکر کرده‌اند؛ ضمن تائید این مطلب اما باید گفت که تنها و تنها عامل انسانی نیست که در رخ داد تصادفات و افزایش فوتی‌ها نقش دارد بلکه استاندارد نبودن جاده‌ها نیز یکی از دلایل مهم است.

نمونه این امر جاده لار ـ جهرم و لار ـ بندرعباس در شهرستان لارستان است که خبرگزاری تسنیم نیز در فاصله خرداد تا شهریورماه امسال چندین گزارش درباره تصادفات این محورها منتشر کرده است. این تصادفات و فوتی‌های آن تا جایی رخ داد که پای وزارت راه و شهرسازی نیز به ماجرا کشیده شد و وزارت خانه خود انجام قسمتی از این مسیر را متقبل شد.

آخرین اخباری که درباره این محورها منتشر شده حاکی از این است که مراحل برون‌سپاری این محور در حال انجام است اما نگاهی به آمار تصادفات در این دو محور و به طور کلی محورهای جاده‌ای لارستان نشان می‌دهد که باید این امر با سرعت بیشتری انجام گیرد.

 

افزایش تعداد فوتی‌ها در محورهای لارستان

براساس آمار اورژانس شهرستان لارستان در ۶ ماه نخست امسال در کل محورهای شهرستان ۸۹۷ مورد تصادف رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹۲۵ مورد بوده کاهش تصادفات را نشان می‌دهد.

براساس همین آمار از این تعداد تصادف در ۶ ماه نخست امسال ۲۱۱ مورد به صورت سرپایی و در محل درمان شدند که باز هم نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۷۸ مورد درمان سرپایی بوده، کاهش دارد. اورژانس لارستان تعداد افرادی را که به دلیل تصادفات به مراکز درمانی منتقل شدند، در ۶ ماه نخست امسال ۷۷۴ مورد ذکر کرده که باز هم نسبت به آمار ۸۷۵ نفری در مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

نکته قابل توجه در این آمارها تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در محورهای لارستان است که از ۱۷ مورد فوتی در ۶ ماه نخست سال گذشته به ۲۹ مورد در ۶ ماه امسال رسیده که افزایش چشمگیری داشته است.

 

افزایش تصادفات در محور لار – بندرعباس

اما در محورهای مورد گزارش یعنی محورهای لار – بندرعباس و لار – جهرم براساس آمار پلیس تصادفات به گونه‌ای دیگر است. به گفته سرهنگ حمدالله هوشمندی، رئیس پلیس راه جنوب استان فارس در محور لار – بندرعباس در ۶ ماه نخست امسال به طور کل تصادفات ۳۶ درصد افزایش داشته است.

هوشمندی میزان تصادفات جرحی این محور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته را با ۱۸ درصد افزایش اعلام کرد و درباره میزان تصادفات منجر به فوت نیز آماری ارائه نکرد.

وی درباره عدم ارائه آمار تصادفات منجر به فوت از سوی پلیس می‌گوید: پلیس تنها آمار سر صحنه تصادف را می‌تواند اعلام کند اما در اغلب موارد فرد تصادف کرده در بیمارستان یا پس از مدتی بعد از تصادف فوت می‌کند بنابراین آمار دقیق این موضوع را باید پزشکی قانونی یا اورژانس اعلام کند.

براساس گفته‌های رئیس پلیس راه جنوب استان فارس محور لار – جهرم وضعیت بهتری در ۶ ماه امسال داشته است. به گفته هوشمندی کل تصادفات در این محور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته برابر بوده است.

وی درباره تصادفات منجر به جرح نیز در این محور می‌گوید: تصادفات منجر به جرح در این محور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

 

عدم آنتن‌دهی در محورهای لارستان

علاوه بر مسئله ۲ بانده شدن این دو محور که بارها لزوم آن از سوی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان و دیگر مسئولان استان مطرح شده که می‌تواند نقش مهمی در کاهش تصادفات این محورها داشته باشد، موضوع دیگر آنتن‌دهی در این دو محور است.

براساس اطلاعات اداره کل راه و شهرسازی لارستان مقاطعی از محور لار – جهرم به طول ١٧ کیلومتر از مجموع ۱۰۵ کیلومتر واقع شده در حوزه استحفاظی این اداره کل و نیز ۵۰ کیلومتر از مجموع ۱۷۰ کیلومتر در محور درز وسایبان فاقد پوشش آنتن دهی تلفن همراه است.

با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی حوادث و رخدادهای جاده‌ای از طریق تلفن همراه با مراکز خدمات جاده‌ای نظیر اورژانس، هلال احمر، راهداری و پلیس از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد و تسریع در زمان خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان حوادث جاده‌ای از ضروریات است، باید به این مسئله آنتن‌دهی نیز توجه ویژه شود.

خبرنگار: حلیمه زارع

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱:۵۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما مهمترین موضوع در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه گدام می باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین