سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۵ب.ظ
::آخرین مطلب 51 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 33

واکاوی 17دوره انتخابات مجلس شورای ملی در لارستان(بخش اول: مقدمه)

سلسله متن هایی که در ادامه طی روزهای آتی می آید،‌ به تاریخچه ای از ۱۷ دوره انتخابات مجلس در لارستان و تغییر وتحولات آن زمان می پردازد که به…

سلسله متن هایی که در ادامه طی روزهای آتی می آید،‌ به تاریخچه ای از ۱۷ دوره انتخابات مجلس در لارستان و تغییر وتحولات آن زمان می پردازد که به قلم رسول احمدلو نویسنده توانمند و دانشجوی دکتری تاریخ به رشته تحریر در آمده است. اولین بخش به صورت مقدمه به ” بررسی انتخابات مجلس شوری ملی در لارستان”‌ پرداخته که در ادامه می خوانیم:

اشاره:
از سال ۱۲۸۵ تا کنون انتخابات ۲۴ دوره مجلس شورای ملی و ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شده و تا چند ماه دیگر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. بنا به اهمیت موضوع تا اسفندماه ۱۳۹۸ و آغاز انتخابات، قصد داریم ۱۷ دوره انتخابات مجلس شورای ملی که در لارستان برگزار شده را واکاوی نمایم. از ۱۷ دوره برگزاری انتخابات در لارستان، دو دوره آن در عصر قاجار، شش دوره در عصر پهلوی اول و نه دوره آن در عصر پهلوی دوم برگزار شد. بنا به اهمیت موضوع ابتدا مقدمه ای پیرامون موضوع انتخابات مجلس شورای ملی در لارستان خدمت علاقمندان تاریخ منطقه ای و پارلمان ارائه خواهیم نمود و سپس تا زمان برگزاری انتخابات در اسفند ماه ، برگزاری انتخابات مجلس شورای ملی در لارستان را بررسی خواهیم نمود.

 

ایران قبل از جنبش مشروطیت از پایه و اساس حقوقی که بر طبق آن کشور اداره و روابط بین سازمان های دولتی و میان دولت و ملت معین شود، بی بهره بود. با جنبش مشروطیت ایرانیان توانستند با مفاهیم جدیدی در غرب همچون قانون، دموکراسی، حقوق اجتماعی آشنا شوند و در یک حرکت عمومی با مشارکت اکثر مناطق کشور دولت را وادار به پذیرش خواسته هایشان کنند. از نتایج جنبش مشروطیت به وجود آمدن نظام پارلمانی بود که برای اولین بار در تاریخ ایران، حکومت استبدادی برچیده شد و جای خود را به نظام مشروطه داد. از صدور فرمان مشروطیت در سال ۱۲۸۵ تا انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ شمسی، ۲۴ دوره مجلس شورای ملی تشکیل شد. در شهرستان لارستان ، ۱۷ دوره انتخابات مجلس شورای ملی برگزار و ۷ دوره آن بنا به دلایل مختلف از جمله آشوب و اختلافات محلی برگزار نشد.

در فرایند برگزاری انتخابات در لارستان، حکومت، احزاب وابسته، ملیون و قشرهای مختلف مردم تأثیرگذار بوده اند. سوال اصلی که در طی این بررسی به دنبال آن هستیم این است که از میان گروه ها و کنش گران ذکر شده، کدام یک بیشترین تأثیر را در فرایند برگزاری انتخابات داشته اند و این تأثیرگذاری چگونه اعمال شده است؟ سوال فرعی این پژوهش نیز به شرح ذیل است:” نقش مردم لارستان در فرایند برگزاری انتخابات چگونه بوده است؟”

مدعای پژوهش بر این است که نقش اصلی در فرایند برگزاری اکثر انتخابات را دربار و هیئت حاکمه، برعهده داشته و این تأثیرگذاری را از طریق افراد وابسته به دربار، احزاب وابسته و گروه های ذی نفوذ اعمال نموده است. تا انتخابات دوره سیزدهم مجلس شورای ملی، مردم لارستان بر اساس توصیه های حکومت صرفاً در انتخابات حضور پیدا کرده و به نامزد دولت رأی می دادند. اما از انتخابات دوره چهاردهم مجلس قانونگذاری به بعد به دلیل افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی،آراء مردم به سمت نامزدهای مردمی میل نمود و در آخرین دوره انتخابات مجلس شورای ملی به اوج خود رسید.

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۸:۱۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین