پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۰ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

سبز شدن جوانه های کاملینا برای دومین‌ سال در لارستان

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی لارستان از کشت آزمایشی گیاه کاملینا برای سال دوم در این شهرستان خبر داد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان…

مسئول اداره بهبود تولیدات گیاهی لارستان از کشت آزمایشی گیاه کاملینا برای سال دوم در این شهرستان خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهادکشاورزی لارستان؛ علی سعیدی نژاد گفت :  گیاه روغنی کاملینا ( camelina sativa  )  اولین بار توسط نگهدار اولادحسین , مسئول مرکز جهاد کشاورزی جویم در سال ۱۳۹۷ به صورت آزمایشی کشت شد  که  به دلیل نیازهای حداقلی آن به آب و کود و چرخه عمر کوتاه کشت آن برای دومین سال پیاپی در سطح ۲ هکتار از اراضی دیم منطقه کلائی این بخش و تحت نظر کارشناسان مرکز جهادکشاورزی جویم صورت گرفت .

این مقام مسئول اعلام کرد :  زمان کاشت این گیاه در آذر ماه و زمان برداشت آن در فروردین و اردیبهشت ماه است ، میزان بذر مورد نیاز در هر هکتار بسته به بافت خاک بین‌ چهار تا هفت کیلوگرم متغیر بوده که از دستگاه های کارنده ریزدانه به منظور کاشت استفاده می شود.

سعیدی نژاد گفت : این گیاه مقاومت بالایی نسبت به خشکی دارد بطوریکه در تجربه کشت سال گذشته , در حالیکه گندم و سایر گیاهان کاشته شده علائم کم آبی را بروز دادند , گیاه کاملینا نسبت به تنش آبی ۶۰  روزه مقاومت بالایی از خود نشان داد و پس از بارندگی رشد خود را از سر گرفت .این گیاه در دیم زارها ، برای تناوب با غلات گزینه مناسبی است . همچنین دانه روغنی کاملینا  سرشار از امگا ۳ ، پروتئین و ویتامین E می باشد. با توجه به پهن برگ بودن کاملینا تنها مشکل مشاهده شده  رقابت با علفهای هرز پهن برگ بود که باعث افت عملکرد می شود .

وی اظهار داشت : این گیاه علاوه بر مصرف خوراکی ، در سوخت های زیستی ( سوخت هایی که منبع آنها انرژی های پاک بوده و تجدیدپذیر هستند ) نیز کاربرد داشته ، همچنین از کنجاله آن در صنایع تغذیه طیور و آبزیان و از علوفه آن برای تغذیه دام استفاده می شود .

سعیدی نژاد در پایان خاطر نشان کرد : کاهش واردات روغن و دانه های روغنی ، کاهش خروج ارز  از کشور ، غنی سازی تناوب دیم ، کاهش واردات علوفه ، تامین‌روغن سالم و افزایش سلامت جامعه را از ضروریات کشت کاملینا دانست.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “سبز شدن جوانه های کاملینا برای دومین‌ سال در لارستان”

  1. الهام سیدی گفت:

    این گساه کاملینا و رقم سهیل است که توسط پروفسور دانیال کهریزی در کرمانشاه اصلاح و معرفی شده است. بهتر است در اخبار به نام مالک و اصلاح کنندخه گیاه هم اشاره شود.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین