پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۹ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

دکتر قادری: مشكل اصلي براي راه‌اندازي رصدخانه لارستان، يك تلسكوپ است.

اشاره: در شهر ما به عنوان يك شهر كهن كه در حال گذار از سنت به مدرنيته است كارهاي زياد و خوبي اما در عين حال به كندي در جريان…

اشاره: در شهر ما به عنوان يك شهر كهن كه در حال گذار از سنت به مدرنيته است كارهاي زياد و خوبي اما در عين حال به كندي در جريان مي‌باشد. از جمله چيزهايي كه مي‌توان به عنوان مصداق به آن اشاره كرد، پروژه احداث رصدخانه لارستان است. اين كار نيك  و عظيم علمي از سال ۱۳۸۲ كار خود را آغاز نمود. در ابتدا با جنب و جوش مناسب دست‌اندركاران آن ومسئولين  از  پيشرفت خوبي برخوردار بود ولي به مرور زمان و به خاطر بروز برخي موانع و مشكلات عمليات اجرايي آن مسكوت ماند. اين مسأله باعث ايجاد نگراني در بين اهالي علم، به خصوص پژوهشگران عرصه نجوم لارستان شد به همين سبب

بر آن شديم در آستانه برگزاري همايش نجوم پيگير دليل توقف اين پروژه بزرگ شويم.

سعي ما بر آن بود  تا با مصاحبه با شهردار سابق مهندس حق‌شناس لاري يا مصاحبه با  روئينا  رئيس سابق شوراي اسلامي شهر لار، چند و چون مسأله  را روشن نماييم  اما متأسفانه طي تماس‌هاي مكرر، اين عزيزان حاضر به پاسخگويي در مورد مسأله فوق نشدند.

در ذيل متن مصاحبه‌اي از دكتر قادري به عنوان يكي از كساني كه از ابتداي انجام پروژه رصدخانه  فعاليت داشته‌اند تهيه شده كه جهت اطلاع خوانندگان عزيز عين گفته‌ها منتشر مي‌شود:
نقطه شروع پروژه رصدخانه از سال ۱۳۸۲ به پيشنهاد بنده  بود.
همزمان با آن چند شهر ديگر مثل: دانشگاه شيراز و مرودشت از من خواستند تا يك رصدخانه در آنجا  راه‌اندازي  كنيم ولي من دوست داشتم با توجه به موقعيت مناسب شهرم، اين كار را در  لارستان اجرايي كنم.

از پارامترهاي مورد نياز در ايجاد يك رصدخانه آن است كه: آلودگي‌ هوايي كم  باشد، ميزان ساعات آفتابي زياد باشد.

آلودگي  نور وجود نداشته باشد، در دسترس  بودن امكانات و… ما براي تعيين  محل مناسب از استاد معظم و دوست صميمي پروفسور دالكي (پدر نجوم آ‌ماتوري ايران) درخواست همكاري نموديم كه ايشان هم با شور و اشتياق و بدون درخواست حتي يك ريال درخواست ما را پذيرفت.
در آن زمان ما بايد پيگير دو موضوع بوديم:  ۱-مكان رصدخانه ۲-هزينه‌هاي اجراي اين پروژه. با كمك  شوراي شهر و حاج آقا نراقي، يك خير براي كمك اعلام آماگي كرد .
با اين اتفاق دلگرمي ما براي انجام كار بيشتر شد. پس از آن ما پيگير  مكان مناسب  براي اين كار بوديم. اولين مكان مورد نظر بنده،‌برج مادر نادر دومين مكان  (قلعه اژدهاپيكر) و سومين مكان همين مكان  فعلي  است (تپه مشرف به دارالرحمه جديد)  كه ساختمان  آن احداث گرديده است.

متأسفانه با اعتراض اداره فرهنگ و ارشاد وشهرداري مكان‌هاي برج ننه نادر و قلعه اژدهاپكر منتفي شد و به همين دليل منطقه سوم يعني مكان  كنوني مورد تأييد قرار گرفت.

بعد از يك سال  كلاهك ساختمان صدرخانه با هزينه‌اي بالغ بر ۳۰ ميليون تومان توسط دكتر دورعلي از اساتيد    دانشگاه صنعتي شريف  پس از كلنگ‌زني كه با حضور مهندس دالكي  و دكتر دورعلي انجام شد، يك دبيرخانه و هيئت امنا تشكيل شد كه بنده عضو اصلي آن بودم و مهندس دالكي  به عنوان مهندس ناظر انتخاب شد.

مهندس حق‌شناس لاري شهردار، عسكري‌زاده رئيس آموزش و پرورش، رئيس كانون  دانش آموزي و نراقي به عنوان معر ف و خير از اعضاي هيئت امنا بودند.

مشكل، تصاحب زمين با همكاري رياست  منابع طبيعي رفع گرديد. دومين نياز  ما، مسأله راه بود كه با همكاري دلفروز در اداره راه و شهرسازي متعهد به احداث راه شدند و سومين  موضوع، برق ‌رساني بود كه در ابتدا از ما ۳ ميليون تومان تقاضا  كردند و ما  آن را تأمين كرديم ولي متأسفانه كاري انجام نشد و پس از مدتي تقاضاي ۳۰ ميليون  تومان كردند كه ما قادر به تأمين آن نبوديم.

 با همكاري شهردار  وقت با قرار گرفتن محل در محدوده شهري؛ شركت برق مكلف به برق‌كشي  مكان مورد نظر شد و اين كار با همكاري شوراي شهر و شهرداري حل گرديد.
پس از يك سال و نيم، گنبد نصب شد. مشخصاتي كه براي اين رصدخانه در نظر گرفته‌ايم، گنبدي بود كه نمونه ان تا به حال در ايران ساخته نشده است و ما براي رصدخانه گنبد ۵/۲ در نظرگرفتيم.
با رايزني با مهندس دالكي  قرارمان  بر اين بود كه پايه‌گذار نجوم نيمه حر فه‌اي در ايران شويم.
براي شروع مجدد  كار بايد دوباره راه احيا و آسفالت شود. مشكل  اصلي براي راه‌اندازي رصدخانه، يك تلسكوپ هست با رايزني‌هاي آقاي نراقي  با خير گرامي قرار شد يك تلسكوپ  ۱۶ اينچ با مشورت مهندس دالكي خريداري شود.

قرار شد كه تلسكوپ در انگلستان خريداري و به نمايندگي شركت  در دبي  تحويل شود و از آن طريق  به فرودگاه لارستان  به صورت رايگان و بدون هزينه گمركي انتقال يابد  ولي متأسفانه تاكنون اين مهم رخ نداده است.

من همه اين ركودها را در متحد نبودن وبا هم نبودن مي‌دانم. اضافه شدن يك امكانات جديد به نفع كل شهر است  و هيچ گاه كسي كه وارد شهر مي‌شود و اين پيشرفت‌ها را مي‌بيند نمي‌گويد كه كار فلاني بوده است بلكه افتخاري براي شهر است و به نام شهر تمام مي‌شود.  ديد ما بايد بازتر باشد  و مديريت  خوبي در شهر حكمفرما باشد. آرزوي ما اين است كه هرچه زودتر اين كار به نتيجه برسد.

با روي كار آمدن صبورايي به عنوان شهردار لار، وي هيئت امنا را ناديده گرفت و قصد داشت ماجرا را يك تنه و مستقل  دنبال كند .
از زمان صبورايي (شهردار سابق) تمام مسئوليت‌ها  به شهرداري واگذار شد ولي  پروژه متوقف ماند و با برگشت حق‌شناس لاري، وي وعدة احياي هيئت امنا را داد اما تاكنون اقدام عملي براي اين كار صورت نگرفته است.
ما سعي كرديم كارها را اصولي انجام دهيم و به لحاظ فني پروژه ناقص نباشد . در استان فارس شهرهاي شيراز، مرودشت و فسا داراي رصدخانه هستند.

آرزوي ما اين است كه اين پروژه هرچه سريع‌تر راه‌اندازي شود. در زمان كنوني مي‌توان با احداث يك راه آسفالته مناسب و تهيه يك دستگاه تلسكوپ ۱۶ يا ۲۴ اينچ ا ين رصدخانه را مورد بهره‌برداري قرار داد.

اميدواريم  اين كار بزرگ با تلاش مسئولين و خيرين  هرچه سريع‌تر  به سرانجام برسد  تا ما شاهد ايجاد يك مركز آموزشي نجوم در منطقه باشيم.

گزارش از حسن  فراست

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۸:۰۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین