پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 20 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

نکاتی در خصوص ماسک های دست ساز کارگاه های خانگی

هر چند اقدام خیرین در تهیه ماسک های مورد نیاز در کشور عملی خداپسندانه و با نیت خیر انجام می شود، اما عدم توجه به مسائل ایمنی و بهداشتی میتواند…

هر چند اقدام خیرین در تهیه ماسک های مورد نیاز در کشور عملی خداپسندانه و با نیت خیر انجام می شود، اما عدم توجه به مسائل ایمنی و بهداشتی میتواند مسیر این امر خیر را از هدف اصلی دور سازد. توجه به جنس ماسک های تهیه شده و اینکه ایا میتوان از هر جنسی در تهیه ماسک ها استفاده کرد بسیار موضوع قابل توجهی است که در صورت عدم رعایت آن میتواند ایمنی افراد را تهدید نماید.

 گاهی ماسک نزدن بهتر از ماسک زدن است.

این موضوع زمانی اتفاق می افتد که ما از ماسک هایی استفاده میکنیم که راندمان مناسبی نداشته و اصطلاحاً غیر استاندارد می باشد، اما به دلیل عدم آگاهی از این موضوع و صرفا با اطمینان از اینکه از وسیله حفاظتی همچون ماسک استفاده کرده ایم خود را بیشتر در معرض خطر قرار داده و احتیاط کمتری را لحاظ می کنیم؛ لذا خطر بیشتری متوجه افراد خواهد بود. بنابر این توصیه می شود دست اندرکاران حداقل این تست ساده را انجام دهند و سپس اقدام به تولید انبوه ماسک نمایند.

 یک آزمایش ساده جهت تشخیص ماسک مناسب 

یکی از آزمایشات بسیار ساده ای که در کشورهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته و بعنوان تست مقدماتی تجربی می توان برای شناسایی ماسک مناسب از نامناسب استفاده نمود، استفاده از شعله فندک و یا کبریت است که به راحتی پس از زدن ماسک، شعله را در فاصله ۱۰ سانتی متری جلوی دهان قرار داده و با فوت کردن به آن، وضعیت شعله را بررسی میکنیم. اگر شعله خاموش شد به منزله این است که افت فشار در جلوی ماسک ایجاد نشده و فیلترینگ ماسک بسیار پایین بوده است و در نتیجه بازدهی بسیار نامناسبی دارد و برعکس اگر شعله بدون تغییر ماند، میتوان به کارایی مناسب ماسک پی برد و راندمان بیشتری را برای آن انتظار داشت. مجددا تأکید میگردد این روش به دلیل سهولت ازمایش آن و نیز به دلیل قرارداشتن در شرایط اپیدمی توصیه می شود و یک روش دقیق و استاندارد قطعی نمی باشد.

یادآوری می گردد با توجه به نتایج متناقض تحقیقات مختلف در خصوص امکان انتقال ویروس کرونا از طریق هوای آزاد، ارجح است تا تحقیقات دقیق تر از ماسک مناسب علی الخصوص در محیط های بسته استفاده شود.

دکتر اقبال سخاوتی
MPH سیاستگذاری سلامت
ریاست مرکز رشد فناوری سلامت- دانشکده علوم پزشکی لارستان

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۶:۰۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین