یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۰ب.ظ
::آخرین مطلب 57 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

گزارش|کشش جوانان لارستانی به سمت سرمایه گذاری در بورس با دانش اندک

رشد مقطعی بازار بورس و افزایش خرید و فروش سهام باعث شده تا در این روزها، عده زیادی با دانش ناکافی با ورود به این عرصه اقتصادی به سودی سرشار…

رشد مقطعی بازار بورس و افزایش خرید و فروش سهام باعث شده تا در این روزها، عده زیادی با دانش ناکافی با ورود به این عرصه اقتصادی به سودی سرشار در مدت زمان کم بیاندیشند که این مهم می تواند عوارض مثبت و منفی زیادی در پی داشته باشد.

به گزارش میلاد لارستان چندسالی می‌شود که برخی از افراد بنا بر شرایط اقتصادی, برای  حفظ ارزش سرمایه خود دست به فعالیت‌های اقتصادی و شبه اقتصادی می‌زنند که در این بین یکی از بهترین روش‌ها، ورود به بازار سرمایه است. بورس و فرابورس هر دو زیرمجموعه‌ای از بازار سرمایه هستند.

بورس، بازاری است  که قیمت‌گذاری و خریدوفروش کالا و اوراق بهادار در آن انجام می‌شود. به بورسی که در آن دارایی‌های مالی یا به عبارتی دارایی‌های کاغذی معامله می‌شود، بورس اوراق بهادار  و به بورسی که در آن ثروت‌های واقعی یا محصولات فیزیکی خریدوفروش می‌شود، بورس کالا گفته می‌شود.

خریدوفروش در بورس توسط کارگزاران به‌عنوان متولی اصلی انجام خریدوفروش انجام می‌شود.

بازار سرمایه این روزها بیش از هر زمان دیگری به میزبانی تعداد زیادی از سهام‌داران جدیدی نشسته است که اکثراً باهدف کسب سود از این بازار، وارد آن شده‌اند. این روزها کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان دولت شاهد صف‌های طولانی از افرادی است که می‌خواهند کد بورسی بگیرند تا از چراغ همیشه‌سبز این روزهای بازار سرمایه بی‌نصیب نمانند.

حرکت قطار توسعه بازار سرمایه از سال گذشته آغاز شد و دامنه آن به سال جاری هم رسید. به‌طوری‌که شاخص کل بورس که معاملات سال گذشته بورس رشد معادل ۱۸۷ درصد را به ثبت رساند.

شاخص بورس در مدت ۲۰ روز معاملاتی فروردین سال جاری نیز سیر تصاعدی داشته و طی این مدت رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد. بنا بر آمار منتشرشده، تعداد ثبت‌نام کنندگان در طول فروردین‌ماه در سامانه «سجام» بازار بورس ۱۸ برابر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش‌یافته است.

تعداد متقاضیان برای ورود به بازار سرمایه در حالی رشد چشم‌گیری داشته است که می‌توان گفت نیمی از افراد نه‌تنها دانش و تخصص در مورد بازار سرمایه ندارند، بلکه صعود این روزهای بازار، این ذهنیت را در آن‌ها ایجاد کرده است که بازار سرمایه ریسک ندارد و سود صددرصدی آن‌ها قطعی است.

در این روزها بسیاری از مردم و به ویژه جوانان در لارستان تحت تأثیر القائات اطرافیان، تبلیغات رسانه ها و فضای مجازی و تعداد اندکی متناسب با تخصص خود با توجه به رونق خرید و فروش در بورس، علاقمند به ورود در این فعالیت اقتصادی هستند و انتظار دارند در مدتی اندک به سودی سرشار دست یابند.

در این زمینه یکی از متقاضیان تازه‌وارد به بازار بورس به نام منصور در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان بابیان اینکه بنا به راهنمایی برخی از آشنایان برای ورود به این عرصه ترغیب شده است، اظهار کرد: با مطالعاتی که از اینترنت درباره بورس داشته‌ام، علاقه‌مند به ورود در این عرصه هستم.

وی با اشاره به اینکه من دانش کافی برای خریدوفروش در بورس ندارم، افزود: بنا به تجربه برخی از اطرافیان، سود ناشی از مشارکت در بورس به‌مراتب از سود سپرده‌های بانکی بیشتر است.

عباس یکی دیگر از افرادی است که با ثبت‌نام در سامانه سجام کدبورسی دریافت کرده است و به گفته خودش درحال حاضر اکثر دوستانش سهام‌دار هستند و در اوقات فراغت همواره از طریق تلفن همراه به‌صورت آنلاین خریدوفروش سهم می‌کنند، گفت: این روزها که بازار صعودی است با مشاوره دوستان و همکارانی که وارد هستند، خریدوفروش سهام را ادامه می‌دهم که تاکنون نتایج مطلوبی گرفته است.

حسن نیز به‌عنوان کسی که قصد ورود به بورس برای سرمایه‌گذاری را دارد به خبرنگار ما گفت: برای افزایش درآمد با پس‌انداز اندک وارد بورس شدم و درواقع وقتی دیدم هرروز از قدرت خریدم به‌عنوان یک کارمند کاسته می‌شود و درآمدم افزایشی ندارد، تصمیم گرفتم باب جدیدی را برای درآمدزایی بازکنم.

وی با ابراز نگرانی نسبی نسبت به اینکه هرچند اطلاعات و دانش کافی راجع به بورس ندارد، افزود: وی ادامه داد: دانش کافی برای خریدوفروش سهام ندارم، اما تلاش می‌کنم با پرس‌وجو از کسانی که سابقه فعالیت در بازار بورس را دارند، سهام مناسب را شناسایی کنم.

تاخت‌وتاز قیمت‌ها در بازار سهام در حالی ادامه دارد و در شرایطی تعداد تازه‌واردان به بازار سرمایه در حال افزایش است که بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دهند که جمعیت تازه‌وارد آماده رویارویی با واقعیات بورس نیستند.

بنا به اعلام برخی کارشناسان اقتصادی، وضعیت بازار تحت تأثیر مقررات سختگیرانه بانک مرکزی و وضع محدودیت‌های جدی بر نقل‌وانتقال پول از یک‌سو و محدود شدن دامنه پرداخت سود بانکی از سوی دیگر در کنار جدی شدن دریافت مالیات از مسکن و سکه و ارز، بخشی از سرمایه‌ها را به بورس کشیده است.

به‌هرحال نباید از تأثیر فضای مجازی در رونق بورس غافل بود چراکه در شرایط کنونی تبلیغات سنگینی در فضای مجازی و کانال‌های خبری صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاری در بورس بازده بالا دارد درحالی‌که بسیاری از این سیگنال‌ها مبنای درست ندارد و ممکن است تازه‌واردان را به خطر بیندازد ازاین‌رو توصیه حتمی اتکا به نظر کارشناسی دقیق و همچنین پرهیز از خرید هیجانی و احساسی است .

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۸:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین