شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

آغاز پی‌گردی بقای معماری سردر مسجد جامع در خنج

مسئول اداره میراث‌فرهنگی خنج، از آغاز پی‌گردی بقای معماری سردر مسجد جامع شهرستان خنج با نظارت نمایندگی شهرستان و بخش فنی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس خبر داد. به گزارش میلاد…

مسئول اداره میراث‌فرهنگی خنج، از آغاز پی‌گردی بقای معماری سردر مسجد جامع شهرستان خنج با نظارت نمایندگی شهرستان و بخش فنی اداره‌کل میراث فرهنگی فارس خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سمیر زمانی مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خنج امروز ۷ مردادماه ۱۳۹۹ با اشاره به آغاز پی گردی بقای معماری سردر مسجد جامع خنج، در این باره اظهار کرد: مرمت درگاه مجموعه شیخ محمد ابونجم نیاز به کاوش و پی‌گردی دارد که این امر به دلیل قدمت و همچنین اهمیت این بنا باید با حساسیت زیاد و با دیدگاه گمانه‌زنی باستان‌شناسی انجام شود.

او افزود: چندی پیش با موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان، بودجه‌ای برای مرمت این بخش از مجموعه شیخ محمد ابونجم اختصاص داده شد که بعد از فرایند اداری در نهایت طرح پی‌گردی بقایای معماری و مرمت درگاه شیخ محمد ابونجم بوسیله کارشناسان با نظارت نمایندگی شهرستان و بخش فنی اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس آغاز شد.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خنج بیان کرد: این بنا از بیرون چهارضلعی و از داخل هشت‌ضلعی است، هریک از اضلاع بیرونی این بنا ۲.۴ متر و ارتفاع ۱۲ متر است که مصالح ساخت بنا ماسه‌سنگ قرمز بوده که به شیوه تراش منظم اجرا شده است.

او افزود: شیخ محمد ابونجم از رهبران مذهبی در نیمه دوم قرن هشتم هجری بوده است که برخی محققان معتقدند، نسب او به امام علی (ع) و برخی دیگر نیز معتقدند به اویس قرنی می‌رسد، این بنا به شماره ۲۳۱۶ در ۲۳ فروردین سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۵:۲۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین