پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

محور بندرعباس-لار-جهرم پیشانی اقتصاد کشور است/ تصویب طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر لار

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان محور بندرعباس-لار-جهرم را پیشانی اقتصادی کشور معرفی کرد و یادآور شد: به دلیل نزدیکی این مسیر به بنادر مهم شهیدان رجایی و باهنر این محور…

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان محور بندرعباس-لار-جهرم را پیشانی اقتصادی کشور معرفی کرد و یادآور شد: به دلیل نزدیکی این مسیر به بنادر مهم شهیدان رجایی و باهنر این محور به محوری ترانزیتی و تأثیرگذار تبدیل‌شده است.

به گزارش میلاد لارستان، محمدرضا باقری فرد در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان ضمن تبریک روز خبرنگار، اظهار داشت: نقش خبرنگاران در اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی آحاد جامعه بسیار کلیدی است.

وی بابیان اینکه مهم‌ترین و اولویت دارترین پروژه حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان، پروژه جهرم-لار-بندرعباس است، افزود: در سال جاری بیش از ۶۰ مکاتبه با مسوولان رده‌های مختلف به‌منظور سوق دادن نگاه آنان به این طرح مهم انجام‌شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با تقدیر از تهیه مطالب مفید و مطالبه گرایانه از سوی رسانه‌ها و ضمن تشکر و ابراز خرسندی از موضع‌گیری امام‌جمعه لارستان در بحث توجه مسئولان به ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرستان در هفته اخیر، تصریح کرد: اگر توانستیم بحث راه‌ها را حل کنیم سایر مشکلات در مباحث اشتغال، سرمایه‌گذاری، به‌طور غیرمستقیم بر تورم و غیره اثرگذار است.

این مسوول با تأکید بر اینکه طی ۲ سال اخیر پروژه دوبانده شدن محور جهرم-لار-بندرعباس به‌عنوان یک طرح اولویت‌دار در دیدگاه تمام مسوولان کشور، استان و شهرستان قرار دارد، خاطرنشان کرد: خواست عمومی و مطالبه به‌حق مردم و همچنین وقوع اتفاقات ناگوار، منجر به توجه بیش‌ازپیش به این محور شده است.

اختصاص ۲۵ میلیارد تومان به محور لار-جهرم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه درگذشته به دلائل مختلف حساسیت  و توجه چندانی برای دوبانده سازی مسیر بندرعباس-لار-جهرم صورت نگرفته است، ادامه داد: در حال حاضر در بدترین حالت به لحاظ اعتبارات هستیم و علیرغم این موضوع امسال در قانون بودجه ۲۵ میلیارد تومان به پروژه جهرم-لار-بندرعباس در نظر گرفته‌شده که بین ۳ اداره کل فارس، لارستان و هرمزگان توزیع می‌شود.

باقری فرد بابیان اینکه در سال گذشته با حضور وزیر راه مراسم کلنگ زنی ۳۰ کیلومتر آن انجام شد و در آن مراسم ۲۴ کیلومتر باقی‌مانده از محور لار به جهرم با تقاضا از مقام عالی وزارت قبل از سه‌راهی جویم تا تقاطع بنارویه پیمانکار آن تعیین شد، عنوان کرد: برای انجام سیر مراحل اداری این ۲۴ کیلومتر ۴ ماه زمان صرف شد.

۶۰ کیلومتر از محور لار به بندرعباس در دو قطعه اجرا می شود

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بیان داشت: از ۱۰۵ کیلومتر طول مسیر لار به جهرم، ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تعیین تکلیف شده و به پیمانکاران واگذارشده است. وی گفت: از ۸۵ کیلومتر لار به سمت بندرعباس نیز ۱۹ کیلومتر آن به پیمانکار واگذارشده و در حال انجام مراحل تکمیلی است.

وی بابیان اینکه طبق مکاتبه انجام‌شده در هفته اخیر با وزیر راه ۶۰ کیلومتر از محور لار-بندرعباس را به دو قطعه ۲۵ و ۳۵ کیلومتر تقسیم و خواهان انجام مناقصه شده‌ایم، گفت: مقام عالی وزارت با نگاه مثبت این قضیه را پذیرفته‌اند و برای انجام سیر اداری دستورات لازم را داده است و با توجه به هموار بودن منطقه و همچنین وجود معادن مناسب در این خطه، انتظار می‌رود با ورود شرکت‌های راه‌سازی به این پروژه، شاهد تحرک در آن باشیم.

تا تیرماه سال آینده ۳۰ کیلومتر از محور جهرم-لار-بندرعباس زیر بار ترافیکی می رود

باقری فرد با ابراز امیدواری از اینکه با تخصیص بودجه‌های لازم و همچنین تأمین اعتبارات استانی بتوان تا تیرماه سال آینده ۳۰ کیلومتر از محور جهرم-لار-بندرعباس را زیر بار ترافیکی قرار داد، بیان کرد: امید می‌رود با توجه به پیگیری‌های مستمر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از کانال‌های مختلف بتوان به نتایج مطلوبی دست‌یافت.

وی بابیان اینکه به‌عنوان یک مسوول از وضع موجود محور جهرم-لار-بندرعباس راضی نیستم و می‌بایست راهکارهایی برای رفع عقب‌ماندگی‌ها اندیشیده شود، تصریح کرد: باید تلاش کرد تا طی ۳ سال آینده بخش‌های مهم این محور زیر بار ترافیکی برود چراکه با توجه به حجم بالای ترافیک به دلیل هموار بودن مسیر، کم بودن استهلاک ماشین‌آلات سنگین،  وجود متعدد مجتمع‌های خدمات رفاهی مناسب، محل اسکان مناسب، گردنه کمتر و غیره در محور جهرم به لار تا بندرعباس، توجه رانندگاه به این جاده سوق یافته و رو به افزایش است.

محور بندرعباس-لار-جهرم پیشانی اقتصاد کشور است

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان محور بندرعباس-لار-جهرم را پیشانی اقتصادی کشور معرفی کرد و یادآور شد: به دلیل نزدیکی این مسیر به بنادر مهم شهیدان رجایی و باهنر این محور به محوری ترانزیتی و تأثیرگذار تبدیل‌شده است.

باقری فرد با تأکید بر اینکه ۲۰۴ کیلومتر از محور بندرعباس-لار تا جهرم در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار دارد، ادامه داد: باید به دنبال راهکاری برای افزایش اعتبارات و تخصیص بودجه از محل پروژه‌های توازن ملی به این طرح بود و با اتفاق‌نظری که نسبت به این پروژه وجود دارد انتظار می‌رود اتفاقات خوبی در آینده در خصوص پروژه رخ دهد.

وی با دعوت از اصحاب رسانه برای پیگیری مشکلات، کمک و حمایت مسوولان به‌ویژه نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و خیرین برای مشارکت در انجام بخش‌هایی از پروژه اظهار داشت:‌امید است این پروژه را فعال نگه داشت. وی به نکته مهمی اشاره نموده و افزود: تا سال آینده با بهره‌برداری از آزاده راه شیراز اصفهان و همچنین خرامه به سروستان، محور لار-جهرم قطب اصلی کریدور اقتصادی کشور تبدیل می‌شود.

طرح پیشنهاد سرمایه‌گذاری درزمینهٔ احداث راه به سرمایه‌گذاران

این مسوول از خیرین خواست بخشی از کارهای خود را به سمت راه‌سازی سوق دهند چراکه منجر به اثرات مثبت و ماندگاری می‌شود و در این خصوص تأکید کرد:  احداث راه‌های استاندارد و ایمن، باعث کاهش تصادف و به‌تبع آن کاهش اثرات منفی اقتصادی و روانی ناشی از آن می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با طرح پیشنهاد سرمایه‌گذاری درزمینهٔ احداث راه به سرمایه‌گذاران، تصریح کرد: در حال حاضر اقدامات خیرخواهانه در بُعد راه‌سازی در حوزه اداره کل راه و شهرسازی لارستان به‌عنوان یک الگو در کشور معرفی‌شده است.

وی در خصوص پروژه‌های تقاطع غیرهمسطح، کمربندی بنارویه، جاده بختیارویه، گفت: می‌بایست طی جلسه‌ای با حضور بخشدار، شهرداری و شورای اسلامی بنارویه مسائل و مشکلات پروژه مطرح و نتیجه‌گیری کرد.

ارائه خدمات بدون اداره کل حمل و نقل جاده ای جاده ای ناقص است

باقری فرد بابیان اینکه در سال گذشته اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای لارستان مصوب اما با ایجاد حواشی این مهم اجرایی نشد، تصریح کرد: تحقق ایجاد این اداره کل حق مردم این خطه است و در حال حاضر بسیاری از مطالبات مردم در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای به دلیل عدم وجود این زیرساخت در لارستان از لحاظ قانونی، مالی و غیره در اختیار ما نیست و فقط اکنون مسئولیت راهداری بر عهده ماست و در حوزه حمل‌ونقل اگر تشکیل شود، خدمات بهتر صورت می‌گیرد و تحقق آن  نیازمند پیگیری از سوی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، اداره کل راه و شهرسازی و اصحاب رسانه است.

محور لار به سمت بستک از پروژه های تاپ اداره کل راه و شهرسازی است

وی با اشاره به اینکه محور لار به سمت بستک به لحاظ گردشگری، خدماتی، تجاری، بازرگانی، بهداشت و درمان، فرهنگی، حمل‌ونقل دارای اهمیت بوده و از سال گذشته دارای ردیف اعتباری ملی است، اذعان داشت: ۱۶ و نیم کیلومتر آن به پیمانکار واگذارشده و به دلیل کمبود اعتبارات آن را به سه بخش از گردنه تا سنگ‌شکن نظری، تا انتهای باغ شهری، سنگ‌شکن کاملی به سمت هرمود تقسیم‌شده است.

تصویب طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر لار

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در توضیح علت غفلت از طرح‌های بازآفرینی شهری و بافت تاریخی شهر لار، افزود: در آینده جلسه‌ای به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی لارستان با حضور شهرداری، شورای شهر، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و سایر دستگاه‌های مرتبط با شرکت خبرنگاران برگزار می شود تا اقدامات صورت گرفته درزمینهٔ بافت تاریخی شهر لار رسانه‌ای شود.

وی از تصویب طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر لار در کمیسیون ماده ۵ استان فارس خبر داد و یادآور شد: این کار مطالعاتی به شکلی جامع و کامل توسط دانشگاه شیراز انجام‌شده و اکنون هر سرمایه‌گذار می‌تواند در بافت ۱۲۰ هکتاری تاریخی شهر لار ورود پیدا کند و مجوزهای قانونی را از شهرداری دریافت کند.

باقری فرد بابیان اینکه انجام هر کاری در بافت تاریخی نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های مرتبط، مردم و اهالی است، بیان کرد: خوشبختانه به جهت آنکه بافت تاریخی شهر لار پویا و زندگی در آن جریان دارد، با توجه به تصویب طرح جامع زمینه سرمایه‌گذاری و انجام بسیاری از کارها نظیر بازسازی کاروانسراها، استفاده بهینه از میدان بار قدیم و غیره امکان‌پذیر است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با اشاره به اینکه این اداره کل مسئول فقط مجری اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر لار و درزمینهٔ تأمین اعتبار هیچ دخل و تصرفی ندارد، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان احداث آن در صورت تأمین اعتبار این مکان به پایان خواهد رسید.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات اقتصادی، جهش قیمت‌ها و عدم ثبات آن در برخی از پروژه‌ها مثل روکش آسفالت جاده صحرای باغ پیمانکاران استقبالی نمی‌کنند و ۹ بار آگهی مناقصه آن در روزنامه‌ها درج‌شده است.

طرح پیشنهاد اتصال راه‌آهن زاهد محمود لارستان به عسلویه

باقری فرد درزمینهٔ احداث راه‌آهن نیز پیشنهاد احداث راه‌آهن زاهد محمود لارستان به عسلویه را مطرح کرد و گفت: درصورتی‌که این پروژه اجرا شود، امکان اتصال به بندرهای مهم، وصل شدن به راه‌آهن سراسر کشور مثل شیراز بوشهر و بوشهر به خوزستان و همچنین جابجایی بار فراهم می‌شود و تمام شهرستان‌های حوزه اداره کل لارستان از برکات آن بهره مند می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان بابیان اینکه کار مطالعاتی پروژه‌های راه‌آهن این شهرستان توسط اداره کل راه آهن فارس در حال انجام است، افزود: در حال حاضر امکان تردد شهروندان از ایستگاه راه آهن زاهدمحمود به مقاصد تهران و مشهد فراهم شده و این مهم باعث رونق بیش از پیش روستاهای محروم این مناطق شده است.

ایجاد شهرکهای جدید در لار، گراش و اوز

وی وجود برخی عوامل مثل نقدینگی را علت گرانی مسکن در شهرهای لار، گراش و اوز دانست و تصریح کرد: مالیات بر خانه های خالی مربوط به شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر است و شامل شهرهایی نظیر لار نمی شود.

این مسوول با اشاره به اینکه در راستای کاهش قیمت مسکن و همچنین تقاضای بالا برای خرید مسکن و سرمایه گذاری در زمینه ساخت و ساز پیشنهاد ایجاد شهر یا شهرکهای جدید در شهرهای لار، اوز و گراش مطرح شده است، اذعان داشت: به جهت آنکه در شهرهایی نظیر لار محدوده ای برای الحاق به آن وجود ندارد، می بایست یک مکان جدید را برای احداث شهر معین کرد که اکنون در مرحله انتخاب مشاور به منظور مکان یابی قرار دارد.

آخرین وضعیت جاده “تل تله” و “آبکنه-صحرای باغ” 

باقری فرد با اذعان به اینکه جاده معروف به «تل تله» بخش بیرم بر اساس فهرست بهای برآورده شده سال ۹۹، ردیف ملی برای اجرای آن پیش بینی شده است، ادامه داد: برای اجرای پروژه «تل تله» بخش بیرم علیرغم پیگیری های مستمر از پیمانکاران بومی و غیربومی، با وجود ۷ بار انتشار آگهی مناقصه در روزنامه هیچ پیمانکاری حاضر به شرکت در مناقصه نیست و متقاضی وجود ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان با بیان اینکه هفته گذشته نامه احداث جاده آبکنه به صحرای باغ به کارگروه ارزیابی و بررسی طرح های عمرانی کشور وابسته به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده و در نوبت رسیدگی قرار دارد، اضافه کرد: با توجه به بررسی های لازم، در صورت مصوب شدن پروژه، طرح برای انجام مطالعات و تعیین ردیف در ماده ۲۳ برنامه و بودجه کشور ارسال و دارای ردیف ملی می شود و سالیانه برای آن اعتبار تعلق می گیرد.

به گزارش میلاد لارستان، در پایان این نشست از خبرنگاران و اصحاب رسانه فعال در شهرستان لارستان تجلیل شد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۴۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “محور بندرعباس-لار-جهرم پیشانی اقتصاد کشور است/ تصویب طرح مطالعاتی بافت تاریخی شهر لار”

  1. ناشناس گفت:

    ایشون تواین ۴،۵ سال وعده وعید زیاد دادن،به عمل کاربرآید،به سخنرانی نیست……

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین