جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

قنات «کشکویه» شهر «اَرد» به بهره برداری رسید

همزمان با هفته دولت؛ پروژه احیای قنات کشکویه ارد به بهره‌برداری رسید. به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گراش نیوز، همزمان با هفته دولت فاز نخست…

همزمان با هفته دولت؛ پروژه احیای قنات کشکویه ارد به بهره‌برداری رسید.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی گراش نیوز، همزمان با هفته دولت فاز نخست پروژه احیا و مرمت قنات و استخر کشکویه شهر ارد شهرستان گراش با حضور اصغر فرودی فرماندارگراش ، امام جمعه، بخشدار و اعضای شورای اسلامی بخش ارد، مسئول دفتر نماینده مردم در مجلس و جمعی از مسئولان بخش و شهرستان به بهره‌برداری رسید.

فاز نخست احیای و مرمت قنات کشکویه ارد با لوله گذاری۳۳۰۰ متر انتقال آب به بهره برداری رسید. استخر ذخیره آب و ایستگاه پمپاژ قنات نیز ظرفیت آبگیری ۳۶۰۰ متر مکعب را دارد. برای ساخت این پروژه از محل اعتبارات استانی ۷۹۰ میلیون تومان هزینه شده است. این طرح آب و خاک در بخش ارد مشارکت ۱۵۰میلیون تومانی سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز به همراه داشته است
اصغر فرودی فرماندار گراش چهارشنبه ۵ شهریور ماه در چهارمین روز از هفته دولت در آیین بهره برداری از این پروژه گفت: توسعه شبکه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی شهرستان گراش ضروری است و در این راستا ترمیم قنات های قدیمی در مناطق بخش ها و روستاهای تابعه برای رونق و توسعه بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال در دستور کار قرار دارد.

حسن مرادی سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گراش افزود: با هدف جلوگیری از هدر رفت آب قنات و ترغیب کشاورزان و سهم بران آب قنات کشکویه ارد، طی دو فاز یک میلیارد و ۶۸۲ میلیون تومان صرف احیا قنات متروکه کشکویه خواهد شد.

وی گفت: فاز اول طرح با اعتباری افزون بر ۷۹۰ میلیون تومان مراحل لایروبی ، اجرای خط انتقال آب به میزان ۳۳۰۰ متر از مظهر قنات با لوله ۱۰ اینچی پلی اتیلن به اراضی کشاورزی پایین دست و احداث یک باب استخر ذخیره آب با گنجایش ۳۶۰۰ متر مکعب به پایان رسیده است .

مرادی اضافه کرد : قبل از اجرای فاز اول طرح به دلیل هدر رفت، انسداد و ریزش مسیر آب قنات، میزان آب استحصالی قنات حدود ۱۲ لیتر بر ثانیه بود و پس اتمام فاز اول به ۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.

وی با اشاره به رونقی که آب این قنات به کشاورزی شهرستان بخشیده است، گفت : با به کار گیری سیستم آبیاری تحت فشار امسال ۴۸ هکتار از اراضی پایاب قنات به کشت کنجد اختصاص یافته است.

مرادی خاطر نشان ساخت: فاز دوم طرح نیز از نیمه تیر ماه سال جاری با لوله گذاری به طول ۵۰۰ متر شروع شده است و طبق برنامه تا پایان شهریور ماه عملیات فاز دوم طرح نیز به بهره برداری خواهد رسید.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین