سه شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۳:۲۹ب.ظ
::آخرین مطلب 26 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

تجلی همبستگی ایران با افغانستان از دل مدارس لارستان

تجلی و اوج همبستگی و تکریم اتباع بیگانه و معنای واقعی عدالت آموزشی را می‌توان از دل مدارس لارستان فارس و لابه لای کتاب‌ها و مشق‌های بیش از سه هزار…

تجلی و اوج همبستگی و تکریم اتباع بیگانه و معنای واقعی عدالت آموزشی را می‌توان از دل مدارس لارستان فارس و لابه لای کتاب‌ها و مشق‌های بیش از سه هزار دانش آموز افغان که در بالاترین سطح آموزشی در کنار دانش آموزان ایرانی به تحصیل و تربیت مشغول هستند، جست و جو کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، سایه هراسناک ویروس کرونا که شتابان ، غضبناک و سرسخت تر از قبل به موسم مهر و کلاس های درس رسید و فصل پاییز امسال را خزان زده تر از همیشه کرد،اگرچه ساختار و نظام آموزشی را به شدت دچار تغییر و دست خوش بسیاری از ناملایمات ناخواسته کرد و خانواده ها و مسئولان امر را در اما و اگرها و برزخ تصمیم های متعدد قرار داد اما در لارستان و البته با واسطه حضور و استقبال بی نظیر دانش آموزان و مهاجران افغانی  وضعیت تا حدودی متفاوت است.

هچ کودک افغان،  نباید از تحصیل باز بمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام کند که برگرفته از فرمایش ها و تاکیدات رهبر معظم انقلاب  در کنار سیاست های راهبردی و کارکرد آموزشی دولت تدبیرو امید و البته ساختار آموزشی طرح تحول سند بنیادین آموزش و پرورش باعث شد که جمهوری اسلامی امروز با افتخار و بر اساس واقعیت های موجود  اعلام کند که یکی ازدستاوردها و در عین حال مصادیق بارز رعایت حقوق بشر در ایران بر پایه همین اصل یعنی توسعه و بسط و گسترش عدالت آموزشی  حتی برای دیگر اتباع شکل گرفته است.

لارستان، شاخصی برای سنجش عدالت آموزشی

حضور بیش از سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ تبعه افغانستان و مهاجرین این کشور همسایه در شهرستانی با مقایسه لارستان استان فارس شاید در وهله نخست و نگاهی سطحی، مقوله‌ای عادی به نظر برسد اما وقتی از زوایای دیگر و عمیق تر به این موضوع پرداخته شود تا حدودی  بیشتر می توان به آثار و پیامدهای مثبت آن و معلمانی که با ایثار و عشق در شرایط سخت کرونایی مشغول تدریس و تربیت این کودکان هستند، پی برد.

دبستان دهخدا در بافت قدیمی شهر لار یکی از چندصد مدرسه ای است که شمار دانش آموزان مشغول به تحصیل افغان آن پرشمار است.

مدرسه ای که می توان معنای واقعی و نمادی از تحقق عینی عدالت آموزشی را در آن دید و تلاقی دانش آموزان و کودکان افغان در کنار کودکان ایرانی که جلوه ای با شکوه و زیبا از هم زیستی و مهرورزی از دو ملیت در ظاهر متفاوت را به زیباترین وجه ممکن نمایان می کند، در آن مشاهده کرد.

از آموزگاری که سخاوتمندانه و باچاشنی عشق ، زیباترین، باشکوه ترین و شورانگیزترین غزل ها و سرودهای محبت و صلح و دوستی و دانش را به کودکان و فرزندان افغان خود هدیه می دهد تا آن گروه از والدین افغان که ایران و لارستان را خانه دوم خود دوم فرزندنشان می دانند و البته دانش آموزانی که امیدوارانه از آینده و آرزوهای قلبی خود می گفتند.

ایثار، به سبک معلمان دبستان دهخدا

یکی از آموزگاران دبستان دهخدا می گوید: من وظیفه ام درس دادن و آموزش و تربیت این کودکان است و هیچ تفاوتی ندارد که این کودکان افغان و یا ایرانی و لاری و از هر جای دیگر باشند.

اسما توسل پور که با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی مشغول تدریس و تربیت دانش آموزان پایه اول ابتدایی است، افزود: این دانش آموزان را همچون فرزند خودم می دانم.

وی معتقد است : حتی از آنجا که کودکان افغان که تا حدودی دچار فقر مالی و ازطرفی دو زبانه هم هستند باعث می شود که تلاش ما در این زمینه بیشتر باشد که خود مصداق عینی عدالت است.

ابراهیم طالبی معلم پایه چهارم دبستان دهخدا نیز می گوید: در این دبستان و کلاس من حدود ۹۰ درصد اتباع افغان و کمتر از ۱۰ درصد بچه های لاری هستند.

وی گفت: برخی از دانش آموزان نیز کودکان  کارهم هستند و ذهن و فکر آنها بیشتر مشغول کار و امرار معاش برای خانواده های خود هستند و درس دادن و تربیت این بچه ها بدون شک شرایط خاص خود را می طلبد.

طالبی حتی آرزو دارد روزی توانایی این را داشته باشد که بتواند مخارج زندگی برخی از کودکان کار کلاسش را نیز پیدا کند تا آنان هیچ دغدغه ای به جز درس خواندن، نداشته باشد.

انیسه جلال پور معلم پایه دوم ابتدایی این دبستان نیز تدریس و تعلیم و تربیت دانش آموزان بدون توجه به رنگ و پوست و نژاد را ضمن آنکه وظیفه و رسالت ذاتی خود می داند، می‌گوید: دانش آموزان ایرانی و افغان در کلاس درس و تا قبل از کرونا بر روی یک نیمکت و در کنار هم می نشستند و این ک نیز هیچ تفاوتی بین ایرانی بودن و یا افغان در این دبستان احساس نمی شود.

جلال پور می گوید: آنچه که برای من مهم است و همواره به دانش آموزانم القا می کنم این است که انسانیت مهمتر از نژاد و رنگ و قومیت است.

رئیس دبستان دهخدا گفت: حضور دانش‌آموزان افغان در شرایط کنونی بیماری کرونا بیشتر از دانش آموزان ایرانی است و البته خود خانواده های افغان اصرار دارند که کلاس ها به صورت حضوری باشد.

مجید مقدسی افزود: حتی با همکاری و هماهنگی انجمن اولیا و مربیان مدرسه برخی کودکان کار را که انگیزه ای برای درس خواندن ندارند و شرایط  فقر مالی آنها را مجبور به دوری از کلاس درس کرده نیز با همکاری خانواده ها از دل کوره ها و معدن ها و بر سر چهار راه ها به مدرسه می کشانیم.

وی گفت: با این کار به دنبال آن هستیم که این کودکان کار را نیز از بروز برخی آسیب های اجتماعی و فرهنگی در حین انجام کار و در آینده آگاه کنیم.

مقدسی گفت: علاوه بر مسایل آموزشی و با توجه به فقر فرهنگی برخی خانواده های افغان به خصوص کودکان کار  مسایل فرهنگی و ارتباطات کلامی و گفتاری و همچنین آگاهی بخشی در زمینه مسایل اجتماعی به آنان آموزش داده می شود.

وی بیان کرد: اولیای دانش آموزان افغان نیز در انجمن اولیای مدرسه حضوردارند و حتی دارای  مسئولیت هستند و موضوعات و مشکلات در خصوص فرزندان افغان را به طور مرتب مورد پیگیری قرار می دهند.

اولیای افغان چه می‌گویند

اولیای دانش آموزان افغان دبستان دهخدای لارستان نیز از شرایطی که برای فرزندنشان فراهم شده و اینکه آموزش و پرورش و مدیران مدرسه امکانات و شرایط را در اختیار فرزندان آنها قرار داده ابراز رضایت می کنند.

سید عبدالحسین عضو انجمن اولیای و مربیان دبستان دهخدا می گوید: ما مرتب با مسئولان آموزش و پرورش و مدیران مدرسه جلسات متعدد برگزار و شرایط آمادگی و حضور دانش آموزان را بر سر کلاس فراهم می کنیم.

او افزود:‌ مسئولان آموزش و پرورش و مدیران دبستان هیچ چیز برای دانش آموزان افغان کم نگذاشته اند و من در طول چند سال فعالیت در انجمن اولیا و مربیان کوچکترین بی احترامی و تفاوتی را از معلمان و کادر آموزشی مدرسه نسبت به کودکان افغان سراغ ندارم.

یک مادر افغان نیز از اینکه می بیند معلمان دبستان دهخدا اینگونه و با ایثار و از خودگذشتگی در شرایط سخت کرونایی شرایط و مکانات تحصیلی را برای فرزندنش فراهم کرده اند احساس غرور و رضایت دارد.

این مادر اظهار داشت: از اینکه مسئولان مدرسه با نهایت تلاش و بدون هیچ گونه تفاوتی تمام امکانات آموزشی را برای فرزندم تامین کرده اند از مسئولان امر تقدیر می کنم.

اولیای کودکان افغان البته یکی از مشکلات اساسی فرا روی بسیاری از خانواده های خود را فقر مالی می دانند و می گویند: برخی از کودکان و دانش آموزان افغان پس از اتمام مقطع ابتدایی و به دلیل شرایط اقتصادی خانواد ها و کمک برای امرار معاش و تامین مخارج خانواده مجبور هستند ترک تحصیل کنند.

مدیر مدرسه ابتدایی اسلام زاده لارستان نیز بالای ۹۰ درصد دانش آموزان در شرایط فعلی و بیماری کرونا را مهاجران افغان می داند و می گوید: ما وظیفه داریم که با جان و دل و همچون فرزندان خود شرایط را برای تحصیل و تریبت این کودکان و دانش آموزان  فراهم کنیم.

خانم بادپور البته به همان میزان که دغدغه تحصیل و تربیت دانش آموزان افغان را دارد نگران این کودکان برای گرفتار شدن در دام بیماری کرونا نیز هست و می گوید: بسیاری از خانواده های افغان چندان توجهی به بروز این بیماری و احساس مسئولیت نسبت به فرزندان خود ندارند.

او می گوید: حتی چهار فرزند یک خانواده در یک پایه تحصیلی هم اینک در این مدرسه مشغول تحصیل هستند و شرایط  برای کودک افغان و کمترین میزان سخت گیری از سوی آموزش و پرورش در این مدرسه انجام می شود.

برخی دانش آموزان افغانی نیز آررزوهای قشنگی داشتند: از معلم و پروفسور و پزشک و خلبان شدن تا آرزوی بازگشت و فرصت خدمت به کشورشان و البته برچیده شدن بساط بیماری کرونا و از سرگیری دوباره شور و نشاط و بازی های کودکانه و پریدن و دویدن در حیاط مدرسه از جمله آرزوها و خواسته این کودکان افغان بود.

در طول بیش از ۴۰ سال گذشته از زمان تجاوز نیروهای اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان در سال ۱۳۵۸ ، میلیون ها افغان راه مهاجرت به ایران را در پیش گرفتند و از آن زمان تاکنون علاوه بر تأمین معیشت خانواده ، به تحصیل، آموزش حرفه های فنی و خدمات دیگر دسترسی داشته اند به طوری که بسیاری از مهاجران از ایران به عنوان خانه دوم خود یاد می کنند.

شرایط برای هر تحصیل هر کودک افغانی فراهم است

مدیر آموزش و پرورش لارستان نیز می گوید: سیاست و راهبرد وزارت آموزش و پرورش و دولت این است که شرایط و امکان تحصیل را برای همه کودکان افغان و حتی آنهایی که با مشکل نداشتن کارت اقامت مواجه هستند، فراهم کنند که بتوان با همکاری استانداری و فرمانداری نیز مشکلات مربوط به اقامت و ارایه مدارک هویتی این کودکان را رفع کرد.

مهدی اسماعیلی گفت: سال گذشته بیش از سه هزار دانش آموز افغان بدون احتساب شهرستان تازه تاسیس اوز در مدارس و به صورت مشترک با فرزندان ایرانی در کلاس های درس حضور داشتند.

وی بیان کرد: امسال و با توجه به شرایط خاص بیماری کرونا تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ دانش آموز افغان تنها در مقطع ابتدایی نام نویسی کرده اند که شمار زیادی از آنها نیز هم اینک به صورت حضوری در کلاس های درس حضور دارند.

وی گفت: همچنین تاکنون تعداد ۳۰۸ نفر در متوسطه اول، ۱۳۵ نفر در مقطع متوسطه دوم نام نویسی کرده اند که بدون شک از اوایل مهر شمار دانش آموزان افغان بیش از این تعداد خواهد بود.

اسماعیلی بیان کرد: امکان بهره گیری این دانش آموان نیز همچون فرزندان ایرانی از شبکه شاد فراهم است .

بارگذاری ۱۰۰درصد محتوای دروس ابتدایی در شبکه شاد

مدیر آموزش و پرورش لارستان با تاکید بر اینکه هم اینک ۱۰۰ درصد محتوای دروس مقطع ابتدایی در شبکه آموزشی و فراگیر شاد بارگذاری شده است، گفت: خانواده های افغان نیز چنانچه قایل به حضور مجازی فرزندان خود به خاطر بیماری کرونا در مدارس باشند، می توانند از این فرصت برابرنیز بهره ببرند.

وی ادامه داد: بالای ۵۰ درصد دروس متوسطه اول و بیش از ۲۰ درصد دروس متوسطه دوم نیز در شبکه شاد در شهرستان لارستان بارگذاری شده است.

 مدیرآموزش و پرورش لارستان همچنین گفت: بر اساس اعلام برخی مدارس و تماس ها و مراجعات خانواده ها و پایش در شهرستان حدود ۳۵ درصد دانش آموزان در مناطق شهری و روستایی به نوعی با نبود و یا محدودیت های اینترنتی و زیرساختی برای استفاده از شبکه شاد مواجه هستند.

اسماعیلی بیان کرد: مشکلات و نیازمندی ها با هماهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان در اختیار مخابرات قرار گرفته و این شرکت نیز در تلاش برای رفع نواقصات و مشکلات اینترنتی در سطح مدارس لارستان است.

۹ مدرسه در مناطق روستایی به اینترنت دسترسی ندارند

مدیر آموزش و پرورش لارستان گفت: همچنین دانش آموزان  ۲۵۱ فضای آموزشی از مجموع ۲۶۰ مدرسه شهری و روستایی این شهرستان در سال تحصیلی جدید به اینترنت دسترسی دارند.

اسماعیلی بیان کرد: مدیران ۹ مدرسه در مناطق روستایی لارستان تاکنون اعلام کرده اند که دانش آموزان این مدارس دسترسی به اینترنت ندارند.

وی ۹ مدرسه را که دانش آموزان آنها فاقد اینترنت هستند شامل مدارس یادگارامام، فتح، سعادت، شهرمحرم آشوغ،  ام هانی، شهید بهمن باقری، شهید وثوقی، اناغ و ایثار به ترتیب در روستاهای  بختارویه، حسن آباد کریمی، بیخویه، دولت آباد، زیارت، بلوچی، کهنه بران، اناغ و خلور عنوان کرد.

از مجموع ۱۷۹ روستای دارای سکنه در شهرستان لارستان حدود ۷۰ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند.

تحصیل و آموزش دانش آموزان در شهرستان لارستان با توجه به بیماری  کرونا و زرد بودن وضعیت این شهرستان به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی)  است.

همواره یکی از مشکلات و دغدغه های خانواده ها و حتی مسئولان و متولیان امر در حوزه های امنیتی ، اجرایی و خود آموزش و پرورش در این زمینه مربوط به مدارس روستایی و ضعف توان مالی برخی خانواده ها مبنی بر نداشتن گوشی همراه (اندروید) و یا ضعف آنتن دهی و نداشتن اینترنت است که البته این ضعف ها و چالش ها در شهرستان لارستان ملموس تر است.

شناسایی ۲۰۰ دانش آموز مستعد اما فقیر در لارستان

اسماعیلی همچنین گفت: تعداد ۲۰۰ دانش آموز مستعد و نخبه نیازمند در لارستان نیز شناسایی شده که آموزش و پرورش با همکاری خیرین به دنبال رفع نیازهای آموزشی و تامین اقلام بهداشتی مورد نیاز آنها است.

وی بیان کرد: تاکنون و با همکاری خیرین و نیک اندیشان شهرستان لارستان بیش از ۵۰ دستگاه تبلیت به قیمت هر تبلیت بالای ۲۰ میلیون ریال برای این دانش آموزان خریداری شده و در اختیار آنان قار گرفته است.

۲ ساعت میزان حضور یک دانش آموز در مدرسه

اسماعیلی گفت: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش برای هر کلاس درس حدود ۳۵ دقیقه در نظر گرفته شده و میزان حضور دانش آموزان در مدرسه در طول یک روز از حدود ۲ساعت نباید بیشتر باشد و البته دانش آموزان زنگ تفریح ندارند.

وی اضافه کرد: چینش و تنظیم صندلی ها ، استفاده از مواد ضدعفونی و ملزم بودن استفاده از ماسک برای دانش آموزان و معلمان نیز از ضروریات و دستورالعمل های ابلاغی ستاد مدیریت کرونا در مدارس است که همه مدارس و مدیران و معلمان ملزم به رعایت این مسایل هستند.

۱۵ شهریور امسال همزمان با سراسر کشور، ۲۴ هزار دانش آموز لارستانی، سال تحصیلی جدید (۱۳۹۹- ۱۴۰۰) را با توجه به شرایط کرونا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قالب ۲۶۰ فضای آموزشی و یک هزار و ۲۵۰ کلاس درس آغاز کردند.

از این تعداد ۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر در مقطع ابتدایی، پنج هزار و ۷۰۰ نفر در مقطع متوسطه اول و چهار هزارو ۵۰۰ نفر در مقطع متوسطه دوم به تحصیل اشتغال دارند.

سلامت معلمان و دانش آموزان اولویت است

معاون امور عمرانی فرماندار لارستان نیز به دغدغه مسئولان و مدیریت اجرایی شهرستان برای تامین سلامت و اولویت آموزش و پرورش به موضوع سلامت و بهداشت و حدود چهار هزار دانش آموز افغان در سطح مدارس این منطقه  اشاره کرد و گفت: نظارت های مستمر برای رعایت دستورات و پروتکل های بهداشتی در مدارس و در همه نقاط شهری و روستایی به طور مرتب و مستمر در حال انجام است.

احمد دلاور اظهار داشت: البته در راستای کمک به خانواده های نیازمند و تامین برخی اقلام بهداشتی در مدارس نیز ۷۰ هزار ماسک کشف شده از قاچاقچیان و احتکار کنندگان که ظرف یک ماه گذشته تاکنون در سطح این شهرستان کشف و ضبط شده با هماهنگی و همکاری دادستانی و دستگاه قضایی و و البته پس از تایید دانشکده علوم پزشکی و مجموعه بهداشت و سلامت شهرستان و همچنین نیروی انتظامی در اختیار دانش آموزان نیازمند این منطقه قرار می گیرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “تجلی همبستگی ایران با افغانستان از دل مدارس لارستان”

  1. محمد گفت:

    سلام شیوع کرونا و بیکاری و مسایل دیگر هم نیجه سکونت افاغته در لارستان است لطفاً معضلات را ریشه ای بررسی کنید لار شده افغانستان متاسفانه

نظر سنجی

به نظر شما مهمترین موضوع در راستای توسعه اقتصادی اجتماعی منطقه گدام می باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین