شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

گروه سرود مصباح الهدی لارستان از رویش‌های دفاع مقدس در حوزه فرهنگی

گروه سرود مصباح الهدی لارستان یکی از رویش‌های دفاع مقدس در حوزه فرهنگی است. به گزارش میلاد لارستان، یکی از برکات دفاع مقدس شکوفایی بسیج و به دنبال آن رشد…

گروه سرود مصباح الهدی لارستان یکی از رویش‌های دفاع مقدس در حوزه فرهنگی است.

به گزارش میلاد لارستان، یکی از برکات دفاع مقدس شکوفایی بسیج و به دنبال آن رشد نوجوانان و جوانان در قالب این شجره طیبه است. این نهاد مردمی که از همان ابتدای جنگ به‌سرعت گسترش یافت و توانست جای پای خود را در میان آحاد جامعه باز کند، با ورود به عرصه‌های مختلف اثرات مثبت و تحسین‌برانگیزی از خود به یادگار بگذارد.

از جمله شاخه‌های فعالیت بسیج، تلاش در زمینه فرهنگ و فرهنگ‌سازی بود. این نهاد که برگرفته و رشدیافته از شهداست، همواره توانسته آثار فاخری را خلق کند. گروه‌های سرود انقلابی و خلاق بسیجی از مواردی است که در سطح لارستان با توجه به وجود نخبگان و متخصصان این عرصه، رشد قابل‌توجهی یافته و توانسته پرچم این خطه را در سطح ملی بالا نگه دارد.

گروه سرود مصباح الهدی لارستان که از سالیان دور توانسته با جذب و آموزش نیروها از نوجوانی پرورش دهد، چندسالی است که با پرورش مربیان متعهد و البته ماهر، آثار ارزشمندی را تولید کند. تهیه آثار هنری در قالب سرود با موضوع دفاع مقدس یکی از اقدامات شایسته این گروه است. به همین منظور و به جهت آشنایی بیشتر با گروه مصباح الهدی لارستان خبرنگار میلاد لارستانپبا محمدرضا نیکخو سرپرست این گروه ترتیب داده است.

سرپرست گروه هنری مصباح الهدی لارستان با بیان اینکه اگر در دهه ۶۰ سرود فارس با نام آباده شناخته می‌شد امروز در محفل‌های هنری هرگاه از سرود صحبت شود، نام لارستان به زبان می‌آید، اظهار داشت: هنرمندان سرود لارستان در کشور نیز جایگاه قابل‌توجهی دارند.

نیکخو با اشاره به اینکه گروه سرود مصباح الهدی لارستان به‌عنوان یکی از ۶ گروه برتر کشور و بزرگ‌ترین و پرافتخارترین گروه سرود جنوب کشور، محسوب می‌شود، افزود: گروه سرود مصباح الهدی لارستان با سابقه بیش از ۲۰ سال، مهم‌ترین جایگاه را دراین‌بین دارد.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دهه هفتاد به همت اعضای این گروه گام‌های سرود نوین لارستان به‌گونه‌ای محکم و اصولی برداشته شد که امروز تمام گروه‌های سرود منطقه به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با یادداشت‌برداری از این گروه و به‌واسطه آموزش توسط مربیان آن توانستند به اعتلای این هنر در جنوب کشور کمک کنند، تصریح کرد: گروه هنری مصباح الهدی توانسته سه مقام نخست مسابقات کشوری سرود که با  حضور ۱۵۰ گروه از سراسر ایران برگزارشده است، کسب کند.

نیکخو اجرای سرود توسط گروه مصباح الهدی در سفر مقام معظم رهبری به لارستان و همچنین اجرا در پیاده‌روی اربعین را از افتخارات خاطره‌انگیز اعضای این گروه هنری عنوان کرد و ادامه داد: در طی ۲۰ سال اخیر  ۴۰ مقام رنگارنگ در رده‌های مختلف سنی در سطح کشوری در کارنامه هنری گروه مصباح الهدی لارستان ثبت‌شده است.

این هنرمند لارستانی از رونمایی ۲ اثر جدید این گروه با نام‌های «نماهنگ بغض مادر» و «مدافع سپیدپوش» به مناسبت هفته دفاع مقدس خبر داد و یادآور شد:  «نماهنگ بغض مادر»، اثری فاخر از گروه هنری مصباح الهدی لارستان تولیدشده و از شبکه‌های سراسری صداوسیما و فضای‌ مجازی در حال پخش است.

سرپرست گروه هنری مصباح الهدی لارستان بیان کرد: در تهیه اثر  «نماهنگ بغض مادر» مهدی استخر به‌عنوان شاعر، امید روشن‌بین در کار موسیقی، کیوان محسنی در زمینه نویسنده و کارگردان به تهیه‌کنندگی محمدرضا نیکخو همکاری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه در اثر «مدافع سپیدپوش» نیز که از سوی گروه هنری مصباح الهدی لارستان تهیه‌شده است، افراد زیادی همکاری داشته‌اند، تصریح کرد: در این اثر از شعر بهار فروش، موسیقی محمدمهدی افتخار و تدوین و کارگردان جعفر صداقت استفاده‌شده و همچنین میکس و مستر استودیو تخصصی شهید آوینی نیز در تهیه این اثر مشارکت داشته است.

نیکخو با تمام پیشرفت‌ها و موفقیت‌های این گروه را مرهون انجام کار تشکیلاتی و منسجم دانست و یادآور شد: خوشبختانه هماهنگی تنگاتنگ بین اعضای پایگاه مقاومت بسیج شهید عبدالصمد فانی، کانون تخصصی امام جعفر صادق(ع) و کانون بسیج هنرمندان لارستان وجود دارد.

سرپرست گروه هنری مصباح الهدی لارستان با تأکید بر اینکه به‌طورقطع وقتی  یک واقعه مهم در قالب  اثر فاخر هنری، به‌خصوص به‌صورت تصویری ارائه شود، نتیجه بهتری از لحاظ فراگیر شدن و اثر در عمق ذهن مخاطب دارد، تصریح کرد: در واقع هدف ما بیان گوشه‌ای از حماسه دفاع مقدس، شهادت یا امثالهم است که به خطر فراگیر بودن و عمق اثر، یکی از بهترین راه‌ها با توجه به علاقه نوجوانان استفاده از سرود است.

وی بابیان اینکه دفاع مقدس مثل یک سرچشمه است  که انواع آثار ادبی و  هنری می‌تواند به آن متصل شود و به جوش‌وخروش درآید، خاطرنشان کرد: همچنان که رهبر معظم انقلاب در آیین تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس فرمودند ما خیلی بدهکاریم به دفاع مقدس و کوتاهی کرده‌ایم و اینکه هرچقدر از لحاظ زمان از دفاع مقدس دورتر می‌شویم باید از لحاظ معرفت به دفاع مقدس نزدیک‌تر شویم نزدیک‌تر شویم.

نیکخو با اشاره به اینکه وظیفه ما امروز بازخوانی هنری ارمان های دفاع مقدس رشادت‌های آن دوران است، گفت: می‌بایست برای آشنایی نسل جدید با دوران دفاع مقدس برنامه‌ریزی کرد.

سرپرست گروه هنری مصباح الهدی لارستان با برشمردن آثاری که تابه‌حال به شکل نماهنگ با موضوع دفاع مقدس توسط این گروه تولیدشده است، افزود: نماهنگ‌های «حریم عشق در وصف مدافعان حرم»، «کوثر عشق در وصف حضرت فاطمه (س)»، «سرداردلها دروصف شهید قاسم سلیمانی»،  «شهید روضه در وصف شهید و دفاع مقدس»، «پیرو ولایت در وصف بسیجیان» و غیره که اغلب آن‌ها از شبکه‌های سراسری صداوسیما و استانی پخش‌شده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۴۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین