شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۴ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 6

مشکلی در تامین بذر محصولات زراعی زمستانه در گراش وجود ندارد

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: مشکلی در زمینه تامین بذر برای کاشت محصولات زراعی زمستانه (شتوی) در این شهرستان جنوبی استان فارس وجود ندارد و با توجه به برنامه‌ریزی…

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت: مشکلی در زمینه تامین بذر برای کاشت محصولات زراعی زمستانه (شتوی) در این شهرستان جنوبی استان فارس وجود ندارد و با توجه به برنامه‌ریزی لازم و شرایط آب و هوایی مناسب، کشت این محصولات در این منطقه در حال انجام است.

به گزارش میلاد لارستان، حسن مرادی، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیش از۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت محصولات زراعی زمستانه (شتوی) می‌رود.

وی این محصولات زمستانه را شامل گندم، جو و کلزا دانست و گفت: در روزهای گذشته بیش از ۵۰۰ تن بذر گندم، جو و کلزا بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد.

مرادی بیان کرد: سیروان، سارنگ، برات، مهرگان، تیرگان، چمران ۲ و کریم ارقام گواهی شده گندم و همچنین جو رقم ریحان و کلزای هیبرید رقم هایولا ۵۰ ،از جمله بذرهای گواهی شده و مرغوبی است که در سال ۹۹ به موقع در بین کشاورزان منطقه توزیع شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش ادامه داد: امسال ضمن انتخاب ارقام مناسب بذر با افزایش ضریب مکانیزاسیون شهرستان و ترویج و گسترش کشت‌های مکانیزه و به ویژه کشت روی پشته‌های بلند و عریض، میزان عملکرد خوبی را نیز در واحد سطح پیش‌بینی می‌کنیم.

مرادی، اضافه کرد: با توجه به شرایط کرونا و کمتر شدن امکان حضور کشاورزان در اداره، برنامه ریزی‌های لازم برای نظارت و حضور بیشتر کارشناسان مسوول پهنه و همچنین اجرای کلاس‌های آموزشی به روش مجازی و استفاده حد اکثری از ظرفیت‌های فضای مجازی در دستور کار مدیریت قرار گرفته است.

وی، همچنین با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها و استقبال خوب کشاورزان از کشاورز کارت گفت: صدور به موقع کشاورز کارت با هدف تامین نقدینگی فصل کشت، کمکی است به کشاورزانی که محصولاتی استراتژیک مانند گندم، جو و کلزا را کشت می‌کنند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

رونق کشت گیاهان دارویی در گراش

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان گراش در بخش دیگری از مطلاب خود گفت: حمایت از کشاورزان و علاقه‌مندان به کشت در حوزه گیاهان دارویی از مهمترین برنامه‌های این نهاد در سال جهش تولید است و در این زمینه علاوه بر راهنمایی و ارائه مشاوره به کشاورزان بری تهیه بذر ، نشاء و انتخاب گونه‌های مناسب از فعالان و علاقه‌مندان نیز پشتیبانی مالی خواهیم کرد.

مرادی افزود: آویشن، رزماری، بومادران، زعفران و آلوئه ورا از مهمترین گیاهان دارویی مناسب با اقلیم گرم وخشک است و با برنامه‌های آموزشی و ترویجی در سال زراعی جاری، بیش از یک هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت آویشن اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: علاوه بر مصرف آب کمتر و شرایط نگهداری آسان، به سبب ارزش بالای محصول تولیدی، کشت گیاه دارویی در اراضی کوچک و خُرد، توجیه اقتصادی خوبی نیز دارد و این امر می‌تواند عاملی برای رونق بیشتر مشاغل خانگی شهرستان گراش باشد.

مرادی اظهار داشت: با ایجاد سایت الگویی گیاهان دارویی در این شهرستان و برپایی مزرعه نمایشی در محل این سایت، علاقه‌مندان می‌توانند به صورت عملی با شرایط کار و نحوه کاشت، داشت و برداشت آویشن آشنا شوند.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی با مصارفی که در حوزه‌های درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی دارند، می توانند علاوه بر سودآوری بیشتر به موضوع صادرات در منطقه نیز رونق بخشند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۷:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین