پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 48 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژد‌ها پیکر لارستان

در بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژد‌ها پیکر لارستان با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شدند. به گزارش میلاد…

در بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژد‌ها پیکر لارستان با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شدند.

به گزارش میلاد لارستان  به نقل از خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیأت باستان شناسی «امروز» چهارشنبه، با اعلام این خبر گفت: شهرستان لارستان در جنوب استان فارس قرار گرفته و از سمت جنوب و شرق با استان هرمزگان همجوار است و شهر لار مرکز این شهرستان از دیر باز از مراکز عمده بازرگانی در جنوب ایران به حساب می‌آید.

این باستان شناس، وجود بازار بزرگ قیصریه در این شهر و آثار و شواهد تاریخی را بیانگر ارتباط تجاری لار با بنادر خلیج فارس و بازرگانی مستقل در این منطقه دانست و تصریح کرد: قلعه اژد‌ها پیکر در شمال غربی شهر لار و در محدوده بافت قدیم این شهر، بر بلندای تپه‌ای طبیعی بنا شده است.

او با بیان اینکه این قلعه در تاریخ دوم آبان سال ۱۳۸۲ با شماره ۱۰۵۰۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است گفت: پیش از این در آذر ۱۳۸۸ برنامه «تعیین عرصه و حریم قلعه اژدهاپیکر لار» توسط آقای علی عسکری چاوردی انجام گرفته است.

ابوالاحرار گفت: «بررسی روشمند باستان شناسی قلعه اژدهاپیکر شهرستان لار» با هدف شناسایی توالی فرهنگی و استقراری قلعه اژد‌ها پیکر و در راستای شناسایی ارتباط این منطقه با سایر محوطه‌های هم دوره در جنوب کشور با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی وگردشگری انجام شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی افزود: در این پژوهش میدانی با نمونه برداری روشمند آثار سطحی و گاهنگاری نسبی این آثار دوره‌های استقراری قلعه شناسایی و ارتباط معنایی این آثار با عوارض طبیعی و بقایای معماری مورد مطالعه قرار گرفته است.

این باستان شناس گفت: در این بررسی روشمند با استفاده از روش فتوگرامتری کل محوطه نقشه برداری و بقایای معماری موجود بر سطح محوطه مستندنگاری شد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲:۰۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین