پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 42 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 8

شهر لطیفی؛ از سازه‌های دیرینه تا گام‌های نخستین طراحی شهری

توصیف جهانگردان از شهری که اینک لطیفی نام دارد این بوده که میان سنگلاخ‌ها و تپه ماهورها و درحالی که گرمای طاقت فرسا امان را می برید،بیابانی خشک و بی…

توصیف جهانگردان از شهری که اینک لطیفی نام دارد این بوده که میان سنگلاخ‌ها و تپه ماهورها و درحالی که گرمای طاقت فرسا امان را می برید،بیابانی خشک و بی آب و علف بود و تنها یک قریه در این راه دیده شد موسوم به چرخ آب که در آن نخل های فراوان و قدری هم زراعت گندم داشت.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، بخشی از سفرنامه‌ها  و از معدود یافته های باستان شناسی درباره روستای چرخ آب (چرخاب) همان نام دیرینه و قدیمی شهر لطیفی امروز  در لارستان است که خود بیانگر بخشی از دیرینگی و نشانه های تاریخی این دیار است.

همچنین بر اساس یافته های تاریخی سنگ بنای شهر لطیفی از حدود سیصد سال پیش توسط مردمانی سخت کوش ،همان هایی که ریشه در فرهنگ و گذشته ای دیرپای این دیار دارند، گذاشته شد.

مردمانی که در آن روزگار در فاصله ای ده کیلومتری از شهر قدیم لار در زیارتگاهی بنام “درویش عالی” و از دو قوم “حسن چرخابی” و “باقر چرخابی” بودند و به آنان چرخاب می گفتند، زندگی می‌کردند و این مردمان از طریق کشاورزی و باغداری و به وسیله چاه و قنات ها و چرخ های آبکش امرار معاش می کردند.

چرخ آب، همان وسیله‌ای است که در قدیم با آن آب را از چاه بیرون می‌کشیده اندو دلیل این نام‌گذاری نیز این بوده‌است که مردم این روستا از این وسیله استفاده می‌کردند.

نام لطیفی به عنوان محل سکونت نیز به خاطر وجود آب قنواتی بوده که به طور معمول از نیمه سال از شهر قدیم لار به طرف لطیفی سرازیر می شده است.

دوگانگی های تحول آفرین

اما همین دیرینگی در کنار تضادها و دوگانگی ها و حتی خرده فرهنگ ها و گویش ها و تنوع های مذهبی مردمان این دیارامروزه سبب شکوه و حس همبستگی و دلبستگی بیشتر به شهر و عاملی برای پویایی ، تحرک و تحولات نوساخته در کنار حفظ سنت ها و گذشته این دیار شده است.

لطیفی اکنون ساختار شهری دارد با طراحی و نمادهای شهری به گونه‌ای که هم می توان از بافت های تودر توی و محله‌های کهن در آن نشانی گرفت و هم البته گام های نخستین نوگرایی ، زیبا خواهی، تحول و طرحی های شهری را به خوبی درآن به تماشا نشست.

 شهر لطیفی را باید نقطه ثقل استان فارس و لارستان کهن به سمت هرمزگان و بندرهای جنوبی نیز دانست و همین خود شاخصی مثبت و انگیزه ای شده تا حجم سرمایه گذاری ها و تحولات و گام های طراحی شهرنشینی لطیفی بیش از پیش رونق دوچندان یابد.

اهمیت این موضوع هم اینک سرلوحه کار و برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته و در محل گذرگاه ها و ورودی و خروجی شهر لطیفی اقدامات و خدمات و زیرساخت های عمرانی از جمله ساخت بوستان ها،  پارک های بزرگ با معماری و امکانات و تجهیزات روز در دستور کار قرار گرفته است.

لطیفی را می توان مجموعه‌ درهم تنیده‌ای از محله‌های کهن و نو دانست که سازه‌های دیرینه در کنار نوساخت‌ها، پارک ها، بوستان ها و مبلمان شهری اش آینده و افق روشنی را برای مردمان و آیندگان این شهر نوید داده است.

اصلاح و بازنگری طرح هادی شهر لطیفی

شهردار لطیفی یکی از اقدام های اساسی مجموعه مدیریت شهری در گام نخست را اصلاح و بازنگری در طرح هادی این شهر هشت هزار نفری دانست و گفت: بسیاری از اهداف و اقدام ها و طراحی کالبد شهری و توسعه زیرساخت های عمرانی و خدمات بستگی به ساماندهی و اصلاح این طرح مهم داشت.

مهدی حیدری اضافه کرد: یک بار درسال ۱۳۹۰ برای شهر لطیفی طرح هادی روستایی تهیه و تدوین شده بود اما از آنجا که این طرح متناسب با  اصول و مقررات و قوانین جاری در شهرداری ها و وزارت کشور نبود اساس این طرح دوباره تغییر و بازنگری شد.

وی بیان کرد: مهمترین پیامد و کارکرد مثبت این تغییر و اصلاح ساختار که از دل آن طرح ها و ایده های نو برای افق ۱۴۰۵ در شهر لطیفی طراحی و عملیاتی شد، مربوط به تعیین حریم و تغییر کاربری اراضی کشاورزی اطراف شهر بود که با هماهنگی، تعامل و مشارکت خود مردم و با استفاده از ظرفیت های قانونی این اراضی به شهر الحاق شدند.

شهردار لطیفی بیان کرد: از محل اجرای این طرح و الحاق اراضی به شهر ،درآمدی افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال نصیب شهرداری شد و همچنین سطح سرانه این نهادغیردولتی حدود ۱۰ برابر رشد یافت و این ایده و تغییر خود باعث ایجاد تحولات عظیم عمرانی، خدماتی و فرهنگی در شهر و شهرداری لطیفی شد.

حیدری اظهار داشت: البته علاوه بر تامین این میزان درآمد همچنین این تغییر و بازنگری سبب اصلاح ساختار و توسعه امور زیربنایی شهری ، توزیع عادلانه امکانات، کنترل و نظارت بهتر بر روند توسعه کالبدی شهر، ایجاد تناسب جمعیتی و خدمات و صدور سند مالکیت نیز برای شهرداری و شهروندان شهر لطیفی شد.

ارتقای درجه شهرداری لطیفی از سه به پنج

وی با بیان اینکه درجه شهرداری ها بر اساس شاخص هایی از جمله بر حسب جمعیت و میزان و نوع درآمدها تعیین می شود، گفت: توانستیم درجه شهرداری لطیفی را با همکاری اعضای شورای اسلامی و البته با جذب همین درآمدها علاوه بر توسعه شهر و افزایش میزان رفاه شهروندان از سه به پنج  ارتقا دهیم.

شهردار لطیفی همچنین با اشاره به نصب و راه اندازی نیروگاه خورشیدی در محوطه و ورودی شهرداری نیز گفت: این طرح برای نخستین بار در شهرداری لطفی اتفاق افتاد و به عنوان الگو  در کشور نیز مطرح شد.

وی گفت: شهرداری لطیفی با همکاری و هماهنگی اعضای شورای شهر اقدام به نصب نیروگاه خورشیدی ۸۰ کیلو واتی با هزینه و سرمایه گذاری اولیه حدود هفت میلیارد ریال وام قرض الحسنه کرد که هم اینک میزان سرمایه گذاری آن به رقمی افزون بر ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

حیدری افزود: همچنین بر اساس قرارداد ۲۰ ساله با اداره توزیع برق لارستان نیز ماهیانه مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال بابت تولید تامین برق به شهرداری لطیفی پرداخت می کند که این اقدام باعث رفع بسیاری از مشکلات و تامین هزینه های جاری و حتی عمرانی شهرداری شده است.

عمران شهری 

شهردار لطیفی همچنین یکی از رویکردها و جهت گیری اساسی در حوزه زیباسازی شهر و با توجه به موقعیت استراتژیک و محل ورود مسافران به بندرهای جنوبی را توسعه زیرساخت های عمرانی و احداث پارک و مراکز تفریحی، گردشگری و تجاری به خصوص در ورودی های شهر از هر دو سمت لارستان و هرمزگان عنوان کرد.

حیدری گفت: چهار پارک شامل سلامت با مساحت افزون بر ۱۰ هزار مترمربع ، پارک زائران به مساحت ۲ هزار متر مربع، پارک عباسیان و همچنین پارک چرخ آب به ترتیب با مساحت ۲ و ۶ هزار مترمربع در شهر احداث شده و مورد بهره برداری شهروندان وهمچنین مسافران و گردشگران قرار گرفته است.

وی همچنین بیان کرد که عملیات اجرایی یک مرکز تفریحی، رفاهی و گردشگری در خروجی شهر به سمت هرمزگان به مساحت ۱.۲ هکتار و برای استفاده و استراحت مسافران و با اعتباری افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال آغاز شده است.

حیدری ادامه داد: طرح زیباسازی شهر لطیفی و آسفالت معابر و کوچه ها نیز از دیگر اولویت های مهم شهرداری لطیفی ظرف سال های اخیر بوده که تاکنون افزون بر ۲۳۰ هزار مترمربع از معابر و خیابان های شهر آسفالت شده و حدود ۳۰ هزار متر مربع نیزدر دست اجرا داریم.

وی اظهار داشت: آسفالت معابر و خیابان های شهر لطیفی در برهه ای که بسیاری از شهرداری ها با کمبود منابع مالی و قیر با توجه به وضعیت محدودیت های شدید مواجه بودند اما شهرداری لطیفی با درآمدزایی و روش های نوین مالی خود بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.

وی یکی از طرح های مهم در دست اقدام شهرداری لطیفی را شامل ایجاد کمپ گردشگری به مساحت بیش از ۱۴ هکتار در شمال این شهر دانست و گفت: میزان سرمایه گذاری آن افزون بر ۲۰۰ میلیار ریال پیش بینی شده است.

 شهر لطیفی مجاور شهر لار است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۴:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین