جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

باغ نشاط لار به بخش خصوصی واگذار می‌شود/ورودی کاروانسرای نو و گلشن مرمت می‌ِشود

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ زیرزمین باغ نشاط لار به موزه تبدیل شده و از سال ۱۳۹۷ اداره میراث فرهنگی در این ساختمان تاریخی…

رئیس اداره میراث فرهنگی لارستان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ زیرزمین باغ نشاط لار به موزه تبدیل شده و از سال ۱۳۹۷ اداره میراث فرهنگی در این ساختمان تاریخی استقرار یافته است، گفت: اکنون به دنبال جابجایی اداره میراث فرهنگی لارستان به ساختمان دیگری هستیم تا بتوان باغ نشاط لار طی قرارداد bot  به صورت موقت به بخش خصوصی واگذار شود.

محمدابراهیم کیان در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه  در لارستان بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی وجود دارد، اظهار داشت: این تعداد جدا از آب انبارها، خانه‌ها، عصارخانه‌ها و دیگر آثار است که در آینده با انجام بررسی‌های دقیق باستان‌شناسی، تعداد دقیق‌تر آثار مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی از سال ۱۳۸۰ در لارستان مستقر شده است و از آن زمان که خنج، گراش و اوز  جزو محدوده لارستان بوده اند، افزود: تاکنون حدود ۲۵۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان به ثبت معنوی چند اثر از این خطه در فهرست ثبت معنوی اشاره و تصریح کرد: در زمینه ثبت معنوی، ۱۱ اثر به ثبت رسیده که  عبارتنداز سینه زنی سنتی لاری، مهیاوه، چهارشنبه آخر صفر در لارستان، مراسم رمضانی، خرمن‌کوبی گاوبست، کلاه‌کَنی لطیفی، شمشیربازی خور، مهارت تهیه مسقطی در لارستان، آیین شب برات، مراسم سر کله آو، مراسم رخت پوشی داماد است.

این مسئول از تهیه و تنظیم چندین پرونده ثبت آثار تاریخی و فرهنگی ومعنوی لارستان و ارسال آن به استان خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت کرونا درکشور، روند آن کمی زمان بر شده است.

وی درخصوص مزیت‌های  ثبت آثار در فهرست ملی، عنوان کرد: ثبت آثار باعث  حفظ بهتر آن و از طرفی موجب مستندنگاری کل بنا می‌شود و همچنین برای مرمت آن نیز می‌توان از بودجه‌های دولتی استفاده کرد.

کیان درباره پیگیری‌های ثبت جهانی بازار قیصریه شهر لار، گفت: درخصوص ثبت بازار قیصریه در فهرست آثار جهانی طبق تحقیقات به عمل آمده تاکنون اقدامی که منجر به ثبت جهانی شود صورت نگرفته و امید است به همت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مجموعه دفتر وی در شهر لار و همچنین نماینده سابق مردم در مجلس شورای اسلامی که در حال حاضر بعنوان مشاور وزیر میراث فرهنگی فعالیت دارد، بتوان قدم مثبت در این زمینه برداشت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان ادامه داد: بازار قیصریه لار یکی از آثار شاخص و فاخر در کل دنیاست و این پتانسیل در آن وجود دارد که هر چه سریعتر به ثبت جهانی برسد.

وی با اشاره به اینکه  باغ نشاط لار نیز یکی از آثار شاخص استان فارس محسوب می‌شود و تاکنون مرمت های زیادی توسط میراث فرهنگی در آنجا انجام شده است، یادآور شد: ساختمان و محوطه باغ نشاط شهر لار بارها و بارها مورد مرمت واقع شده ولی با توجه به عدم نیروی باغبان برای محوطه آن، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده اما ساختمان و حمام آن مورد استفاده قرار گرفته است.

کیان با بیان اینکه از سال ۱۳۸۶ زیرزمین باغ نشاط لار به موزه تبدیل شده و از سال ۱۳۹۷ اداره میراث فرهنگی در این ساختمان تاریخی استقرار یافته است، تصریح کرد: اکنون به دنبال جابجایی اداره میراث فرهنگی لارستان به ساختمان دیگری هستیم تا بتوان باغ نشاط لار طی قرارداد bot  به صورت موقت به بخش خصوصی واگذار شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند با ارائه طرح‌های مختلف با تایید و زیرنظر اداره میراث فرهنگی در باغ نشاط سرمایه گذاری و فعالیت کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لارستان در تشریح پروژه  مرمت کاروانسرای نو، گفت: در گذشته‌های نچندان دور کار مرمت کاروانسرای نو با اندود سقف، حجره‌های ضلع شرقی و جنوبی و همچنین تقویت پی بنا توسط میراث فرهنگی انجام گرفته و اکنون نیز با همت حجره‌داران، شهرداری لار و‌همچنین دفتر تسهیل‌گری، کار مرمت و احیاء محوطه آن آغاز شده است.

کیان با اشاره به اینکه امید می‌رود تا پایان سال کار مرمت کاروانسرای نو شهر لار به اتمام برسد، افزود: اداره میراث فرهنگی و پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی لار کار مرمت و احیاء ورودی هر دو کاروانسرا نو و گلشن را انجام می دهند که قرارداد آن با پیمانکار منعقد شده و عملیات اجرایی به زودی آغاز خواهد شد.

وی با درخواست از دوستداران و صاحب نظران برای انجام مشاوره‌ و ارائه ایده به مجموعه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی لارستان، اضافه کرد: از خیرین درخواست داریم جهت مرمت آثار تاریخی همت کنند چراکه تعمیرات آثار و ایجاد مکانی برای مردم لارستان ثوابی کمتر از کارهای خیر و عام المنفعه دیگر ندارد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین