پنج شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 16

گزارش| لارستان؛ در زمره 6 شهر مهاجرپذیر فارس/تولد 106 نوزاد پسر به ازای 100 نوزاد دختر در لارستان

براساس آمارها در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تعداد مهاجران وارد شده به استان فارس ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ نفر بوده‌اند که از این میان شهرهای شیراز، کازرون، مرودشت، داراب،…

براساس آمارها در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تعداد مهاجران وارد شده به استان فارس ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ نفر بوده‌اند که از این میان شهرهای شیراز، کازرون، مرودشت، داراب، فسا و لارستان مهاجرپذیرترین شهرهای استان فارس بوده‌اند.

به گزارش میلاد لارستان پایگاه خبری گلشن لارستان طی سلسله گزارشی، آمار جمعیتی و جغرافیایی لارستان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و توانسته است اطلاعات به نسبت جامعی ارائه کند که می‌تواند بررسی ریز به ریز هر یک از بخش‌های آن برای مسئولان در رده‌های مختلف و حتی عامه مردم برای اصلاح روش زندگی خود، کمک و راهنمای مناسبی باشد.

لارستان با ۸ شهر بیشترین تعداد شهر را در بین ۳۶ شهرستان فارس دارد/ ۶۲ درصد آبادی‌های لارستان خالی از سکنه است

براساس اطلاعات سالنامه آماری استان فارس در سال ۱۳۹۸ شهرستان لارستان با ۱۲ هزار و ۶۸۴ کیلومتر مربع بزرگ‌ترین و کوه‌چنار با ۶۶۹ کیلومتر مربع کوچک‌ترین شهرستان استان فارس هستند. خنج با ۴ هزار و ۴۵۳ کیلومتر مربع ، گراش با ۱۸۶۴ کیلو‌متر مربع و اوز با ۱۴۸۳ کیلومتر مربع به ترتیب در رده دهم، بیست و چهارم و سی‌ام در بین ۳۶ شهرستان استان فارس از نظر مساحت قرار دارند.

لارستان، داراب و مرودشت سه شهرستان فارس هستند که هر کدام با ۵ بخش بیشترین بخش را در تقسیمات شهرستانی دارند. خنج، اوز و گراش هر کدام ۲ بخش دارند. از نظر تعداد شهرها نیز لارستان با ۸ شهر بیشترین تعداد شهر را در بین ۳۶ شهرستان فارس دارد. گراش و خنج هر کدام دو شهر و اوز یک شهر دارد.

از نظر تعداد دهستان نیز مرودشت با ۱۵ دهستان، کازرون و داراب هر کدام با ۱۲ دهستان و لارستان با ۱۱ دهستان در رتبه اول تا سوم استان فارس قرار دارند. خنج، گراش و اوز هر کدام ۴ دهستان دارند.

در شهرستان لارستان ۳۳۳ آبادی وجود دارد که ۱۲۹ آبادی دارای سکنه و ۲۰۴ آبادی خالی از سکنه است به عبارتی تنها ۳۸ درصد آبادی‌های لارستان دارای سکنه است و ۶۲ درصد آنها خالی از سکنه است.

از ۵۲ آبادی بخش بنارویه ۱۵ آبادی دارای سکنه و ۳۷ آبادی خالی از سکنه است. از ۲۴ آبادی بخش بیرم نیز ۱۸ آبادی دارای سکنه و ۶ آبادی خالی از سکنه است. از ۹۰ آبادی بخش جویم ۳۹ آبادی دارای سکنه و ۵۱ آبادی خالی از سکنه است. از ۵۳ آبادی بخش صحرای باغ نیز ۲۳ آبادی دارای سکنه و ۳۰ آبادی خالی از سکنه است. از ۱۱۴ آبادی بخش مرکزی نیز ۳۴ آبادی دارای سکنه و ۸۰ آبادی خالی از سکنه است.

در شهرستان خنج ۱۵۵ آبادی وجود دارد که ۶۹ آبادی آن دارای سکنه و ۸۶ آبادی خالی از سکنه است به تعبیری دیگر ۴۴ درصد آبادی‌های این شهرستان دارای سکنه و ۶۶ درصد خالی از سکنه است.

بخش مرکزی خنج ۷۵ آبادی دارد که ۳۵ آبادی آن دارای سکنه و ۴۰ آبادی خالی از سکنه است. بخش محمله ۸۰ آبادی دارد که ۳۴ آبادی دارای سکنه و ۴۶ آبادی خالی از سکنه است.

در شهرستان گراش ۴۸ آبادی وجود دارد که هر ۴۸ آبادی آن دارای سکنه است. در بخش مرکزی ۳۰ آبادی و در بخش ارد ۱۸ آبادی وجود دارد.

در شهرستان اوز ۶۵ آبادی وجود دارد که ۳۲ آبادی آن دارای سکنه و ۳۳ آبادی خالی از سکنه است به تعبیری دیگر ۴۹ درصد آبادی‌های این شهرستان دارای سکنه و ۶۱ درصد آن خالی از سکنه است.

بخش بیدشهر اوز ۴۰ آبادی دارد که ۱۴ آبادی آن دارای سکنه و ۲۶ آبادی خالی از سکنه است. بخش مرکزی نیز ۲۵ آبادی دارد که ۱۸ آبادی آن دارای سکنه و ۷ آبادی خالی از سکنه است.

۲۹ درصد مهاجران وارد شده به لارستان روستاییان هستند/ چه عواملی سبب مهاجرت روستاییان به شهر می‌شود؟

پیش از این در گزارشی عنوان شد که از ۳۳۳ آبادی لارستان ۱۲۹ آبادی داری سکنه و ۲۰۴ آبادی خالی از سکنه است. براساس اظهارات معاون عمران روستایی بنیاد مسکن آمار دقیق و واقعی از روستاهای خالی از سکنه در کشور نداریم اما مطابق سرشماری سال ۹۵ تعداد ۳۰ هزار روستا، آبادی یا سکونتگاه موقت در کشور خالی از سکنه است.

براساس اطلاعات مرکز آمار ایران به طور متوسط هر سال ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت روستاهای کشور کاسته می‌شود. کارشناسان “تبدیل روستا به شهر” و “مهاجرت از روستا به شهر” را دو عامل کاهش جمعیت روستایی می‌دانند.

براساس اطلاعات سرشماری ۱۳۹۵ مهاجران وارد شده به شهرستان لارستان (طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵) ۸ هزار و ۷۲۸ نفر بوده‌اند که محل اقامت قبلی ۲ هزار و ۴۸۵ نفر از آنها روستاها بوده است.

کدام شهرهای فارس مهاجرپذیرتر هستند؟/ بالا بودن نرخ مهاجرت روستاییان لارستان

براساس آمارها در بازه زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ تعداد مهاجران وارد شده به استان فارس ۲۵۳ هزار و ۱۷۵ نفر بوده‌اند. شیراز (۱۴۳ هزار و ۹۷۵ نفر)، کازرون (۱۱ هزار و ۷۹۷ نفر)، مرودشت (۱۰ هزار و ۸۷۶ نفر)، داراب (۱۰ هزار و ۱۵۰ نفر) و فسا (۹ هزار و ۹۰۵ نفر)، لارستان (۸ هزار و ۷۲۷ نفر) و جهرم (۷ هزار و ۵۰۴ نفر) مهاجرپذیرترین شهرهای استان فارس بوده‌اند.

۵۶٫۸ درصد مهاجران وارد شده فارس به کلان‌شهر شیراز، ۴٫۶ درصد به کازرون، ۴٫۳ درصد به مرودشت، ۴ درصد به داراب، ۳٫۹ درصد به فسا، ۳٫۵ درصد به لارستان و ۳ درصد به جهرم وارد شده‌اند.

مهاجران وارد شده به شهرستان لارستان ۸ هزار و ۷۲۸ نفر بوده‌اند که در این بین ۲ هزار و ۸۴۵ نفر (۳۲٫۶ درصد کل مهاجران وارد شده) مهاجرت درون شهرستانی کرده‌اند یعنی محل سکونت قبلی آنها نقاط شهری و روستایی شهرستان لارستان بوده است. نکته حائز اهمیت در آمار مهاجرت درون شهرستانی لارستان درصد بالای مهاجرت روستاییان است به طوری که ۱۸۲۹ نفر (۶۴٫۲ درصد) از آنها محل سکونت قبلی‌شان روستاها بوده است.

۲۹۷۴ نفر از مهاجران وارد شده به لارستان (۳۴ درصد کل مهاجران وارد شده) مهاجرت درون استانی کرده‌اند یعنی محل سکونت قبلی آنها نقاط شهری و روستایی دیگر شهرستان‌های فارس بوده است. نکته حائز اهمیت در آمار مهاجران درون استانی شهرستان لارستان درصد بالای مهاجرت شهرنشینان است به طوری که ۸۴٫۵ درصد از آنها از نقاط شهری فارس به این شهرستان وارد شده‌اند.

۱۹۳۴ نفر از مهاجران وارد شده به لارستان (۲۲٫۱ درصد کل مهاجران وارد شده) مهاجران درون کشوری کرده‌اند یعنی محل سکونت قبلی آنها نقاط شهری و روستایی استان‌های دیگر بوده است. نکته قابل تامل در این آمار نیز مهاجرت شهرنشینان استان‌های دیگر به شهرستان لارستان است به طوری که ۸۹٫۹ درصد این مهاجران محل سکون قبلی‌شان نقاط شهری دیگر استان‌ها بوده است.

محل سکونت قبلی ۹۷۱ مهاجر این شهرستان(۱۱٫۱ درصد کل مهاجران وارد شده) نیز خارج از کشور بوده است. در مجموع ۷۱۱۳ مهاجر وارد شده به فارس محل سکونت قبلی‌شان خارج از کشور بوده که لارستان(۱۳٫۶ درصد) بعد از شیراز (۵۳٫۹ درصد) بیشترین مهاجران وارد شده از خارج از کشور را در خود جای داده است.

در ازای هر ۱۰۶ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر در لارستان متولد شده است/ ۶۲ درصد نوزادان متولد شده در اوز در نقاط روستایی بوده‌اند

در سال ۱۳۹۸ ولادت‌های ثبت شده در استان فارس ۶۵ هزار و ۳۵۲ نفر بوده که ۵۱٫۷ درصد از آنها پسر و ۴۸٫۳ درصد دختر بوده است یعنی به ازای تولد هر ۱۰۷ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است. ۴۹ هزار و ۵۳۱ ولادت در نقاط شهری (۷۵٫۸ درصد کل ولادت‌ها) و ۱۵ هزار و ۸۲۱ ولادت‌ در نقاط روستایی (۲۴٫۲ درصد کل ولادت‌ها) ثبت شده است.

 شهرستان شیراز (۳۱۴۱۸ ولادت)، جهرم(۳۲۲۵ ولادت)، داراب(۲۹۵۵ ولادت)، کازرون (۲۹۲۷ ولادت)، فسا (۲۸۶۸ ولادت) و لارستان (۲۲۸۰ ولادت) بیشترین تعداد فرزندآوری را داشته‌اند. شهرستان تازه تاسیس بیضا با ۹۵ ولادت ثبت شده کم‌ترین میزان فرزندآوری را در استان فارس داشته است.

در شهرستان لارستان ۲۲۸۰ ولادت ثبت شده که شامل ۱۱۷۷ نوزاد پسر(۵۱٫۶ درصد) و ۱۱۰۳ نوزاد دختر(۴۸٫۴ درصد) می‌شود یعنی در ازای تولد هر ۱۰۶ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است. ۱۴۷۷ ولادت در نقاط شهری لارستان(۶۴٫۸ درصد کل ولادت‌ها) و ۸۰۳ ولادت در نقاط روستایی(۳۵٫۲ درصد کل ولادت‌ها) ثبت شده است.

در شهرستان خنج ۶۶۳ ولادت ثبت شده که شامل ۳۳۲ نوزاد پسر و ۳۳۱ نوزاد دختر می‌شود. نسبت تولد دختر و پسر در این شهرستان تقریبا مساوی است. ۳۳۶ ولادت در نقاط شهری خنج(۵۰٫۷ درصد کل ولادت‌ها) و ۳۲۷ ولادت در نقاط روستایی (۴۹٫۳ درصد کل ولادت‌ها) ثبت شده است.

در شهرستان گراش ۱۰۵۲ ولادت ثبت شده که شامل ۵۳۲ نوزاد پسر(۵۰٫۶ درصد) و۵۲۰ نوزاد دختر (۴۹٫۴ درصد) است یعنی در ازای تولد هر ۱۰۲ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است. ۷۶۲ ولادت در نقاط شهری گراش(۷۲٫۴ درصد کل ولادت‌ها) و ۲۹۰ ولادت در نقاط روستایی(۲۷٫۶ درصد کل ولادت‌ها) ثبت شده است.

در شهرستان اوز ۷۹۷ ولادت ثبت شده که شامل ۴۱۲ نوزاد پسر (۵۱٫۷ درصد) و ۳۸۵ نوزاد دختر(۴۸٫۳ درصد) است یعنی به ازای تولد هر ۱۰۷ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است. ۳۰۲ ولادت در نقاط شهری اوز (۳۷٫۹ درصد کل ولادت‌ها) و ۴۹۵ ولادت در نقاط روستایی(۶۲٫۱ درصد کل ولادت‌ها) بوده است.

فوت ۱۳۹ مرد به ازای فوت هر ۱۰۰ زن لارستانی/ ۴ شهرستان جنوبی چقدر رشد جمعیت داشته‌اند؟

در سال ۱۳۹۸ فوت‌های ثبت‌شده در استان فارس ۲۲ هزار و ۲۱۶ نفر بوده که ۱۲ هزار و ۹۲۴ نفر مرد (۵۸٫۲ درصد) و ۹ هزار و ۲۹۲ نفر زن (۴۱٫۸ درصد) بوده‌‌ به عبارتی در ازای فوت هر ۱۳۹ مرد ۱۰۰ زن در این استان فوت شده است. با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد ولادت‌های ثبت شده در استان فارس ۶۵ هزار و ۳۲۵ نفر بوده بنابراین رشد طبیعی جمعیت این استان ۴۳ هزار و ۱۰۹ نفر است.

در شهرستان لارستان ۷۱۶ فوت ثبت شده که ۴۱۷ نفر مرد(۵۸٫۲ درصد) و ۲۹۹ نفر زن (۴۱٫۸ درصد) بوده‌‌‌ به عبارتی در ازای فوت ۱۳۹ مرد ۱۰۰ زن در این شهرستان فوت شده است. با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد ولادت‌های ثبت شده در لارستان ۲۲۸۰ نفر بوده بنابراین رشد طبیعی جمعیت این شهرستان ۱۵۶۴ نفر است.

در شهرستان خنج ۱۷۰ فوت ثبت شده که ۸۱ نفر مرد(۴۷٫۶ درصد) و ۸۹ نفر زن(۵۲٫۴ درصد) بوده‌، نسبت فوت زنان به مردان در این شهرستان برعکس نرم کشوری است و به عبارتی در ازای هر ۱۰۹ زن ۱۰۰ مرد در این شهرستان فوت شده است. با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد ولادت‌های ثبت شده در خنج ۶۶۳ نفر بوده بنابراین رشد طبیعی جمعیت این شهرستان ۴۹۳ نفر است.

در شهرستان گراش ۲۱۵ فوت ثبت شده که ۱۲۰ نفر مرد (۵۵٫۸ درصد) و ۹۵ نفر زن (۴۴٫۲ درصد) بوده‌ به عبارتی در ازای فوت هر ۱۲۶ مرد ۱۰۰ زن در این شهرستان فوت شده است. با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد ولادت‌های ثبت شده در گراش ۱۰۵۲ نوزاد بوده بنابراین رشد طبیعی جمعیت این شهرستان ۸۳۷ نفر بوده است.

در شهرستان اوز ۱۸۴ فوت ثبت شده که ۱۰۳ نفر مرد و ۸۱ نفر زن بوده‌ به عبارتی در ازای فوت هر ۱۲۷ مرد ۱۰۰ زن در این شهرستان فوت شده است. با توجه به اینکه در سال ۹۸ تعداد ولادت‌های ثبت شده در اوز ۷۹۷ نفر بوده بنابراین رشد طبیعی جمعیت این شهرستان ۶۱۳ نفر بوده است.

۷۳ درصد مهاجران روستایی لارستان درون شهرستانی هستند/ نقش پررنگ بیکاری و کم‌آبی در علت مهاجرت روستاییان

در گزارشی که پیش از این آمد گفته شد که لارستان با ۸ هزار و ۷۲۷ مهاجر وارد شده ششمین شهرستان فارس از نظر مهاجرپذیری است. محل سکونت قبلی ۲ هزار و ۴۸۵ نفر از مهاجران (۲۸٫۵ درصد کل مهاجران وارد شده به لارستان) روستاها و آبادی‌ها بوده که البته ۷۳٫۶ درصد این مهاجران روستاییان شهرستان لارستان(مهاجرت درون شهرستانی) و مابقی روستاییان دیگر شهرستان‌های فارس و دیگر استان‌ها کشور بوده‌اند.

بررسی ۵۸ پژوهش دانشگاهی که در مورد علل مهاجرت روستاییان به شهرها نوشته شده نشان می‌دهد که روستاییان به ۴ دلیل “اقتصادی” (۵۴٫۷ درصد) ، “اجتماعی _ فرهنگی”(۲۵٫۵ درصد)، “طبیعی و کشاورزی”(۱۳٫۲ درصد) و “جمعیتی”(۶٫۶ درصد) به شهرها مهاجرت می‌کنند.

در همه نظریات علل مهاجرت از روستا به شهر، دلایل اقتصادی به عنوان نخستین عامل نام‌ برده شده است. بیش از ۵۰ درصد علل اقتصادی مهاجرت روستاییان مربوط به بیکاری، کمی درآمد، تفاوت درآمد شهر و روستا، دستمزد بالا و فرصت‌های شغلی در شهر و کمبود تسهیلات در روستاها است.

در علل اجتماعی و فرهنگی “دسترسی به آموزش” با ۳۴ درصد عمده‌ترین دلیل روستاییان برای مهاجرت به شهرها است. مقاطع تحصیلی هنوز روستاها را کاملا پوشش نداده و روستاییان با انگیزه ادامه تحصیل مجبورند که روستاها خود را ترک کنند.

بیش از ۷۰ درصد علل طبیعی و کشاورزی مهاجرت از روستا به شهر مربوط به “کمبود زمین و آب” است. زمین بزرگ‌ترین سرمایه کشاورز و نگهدارنده او در روستا است و زمین بدون آب همانند سرمایه بدون مصرف است بنابراین یکی از علل عمده مهاجرت روستاییان به شهرها مشکلات کم‌‌آبی است. مشکلی که در روستاهای جنوب فارس به دلیل خشکسالی و کمبود بارش به وفور دیده می‌شود.

۵۵٫۷ درصد علل مهاجرت روستاییان به دافعه روستاها، ۲۰٫۷ درصد به جاذبه شهرها، ۱۶ درصد به دلایل شخصی و ۷٫۶ درصد به تبعیت از اقوام و نزدیکان بازمی‌گردد.

از آنجا که ۶۱ درصد عامل دافعه روستاها “اقتصادی” است بنابراین می توان با ارائه امکانات و تسهیلات مورد نیاز روستاها به ویژه با در نظر گرفتن انتظارات نسل جوان و ایجاد اشتغال پایدار از هجوم بی‌رویه این مهاجران به شهرها جلوگیری کرد.

۳٫۵۷ درصد جمعیت فارس در پهناورترین شهرستان این استان ساکن هستند/ آیا نرخ بالای تولد پسران نسبت به دختران نگران‌کننده است؟

شهرستان لارستان با مساحت ۱۲ هزار و ۶۸۴ کیلومتر (۱۰٫۴ درصد کل مساحت فارس) پهناورترین شهرستان استان فارس است. ۳٫۵۷ درصد جمعیت استان در لارستان ساکن هستند و این شهرستان از این نظر در رتبه هفتم استان فارس قرار دارد.

شهرستان گراش با ۱۸۶۴ کیلومتر مساحت ۱٫۵ درصد، خنج با ۴۴۵۳ کیلومتر ۳٫۶ درصد و اوز با ۱۴۸۳ کیلومتر ۱٫۲ درصد کل مساحت فارس را به خود اختصاص داده‌اند. این سه شهرستان از نظر جمعیت به ترتیب در رتبه بیست و دوم، بیست و نهم و سی‌ام استان فارس قرار دارند.

در دو گزارش قبلی آمار زاد و ولد، مرگ و میر و رشد طبیعی جمعیت این ۴ شهرستان در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. در این گزارش به دلایل افزایش نرخ تولد نوزادان پسر نسبت به نوزادان دختر پرداخته می‌شود.

در تمام جهان نرخ تولد ۱۰۴ تا ۱۰۷ نوزاد پسر در ازای هر ۱۰۰ دختر طبیعی است و در سال ۹۸ در ایران نیز در ازای تولد ۱۰۷ نوزاد پسر ۱۰۰ نوزاد دختر متولد شده است.

لارستان از نظر ازدواج در رتبه هفتم و از نظر طلاق در رتبه چهارم فارس قرار دارد/ ثبت ماهانه ۸۸ ازدواج و ۲۷ طلاق در لارستان/ بیش‌ترین طلاق‌های ثبت شده در لارستان بین سال‌های پنجم تا نهم زندگی مشترک ثبت شده است/ در مقابل هر ۳٫۲ ازدواج یک زندگی از هم پاشیده است

در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۹ هزار و ۸۲۶ ازدواج در فارس ثبت شده است که ۲۶ هزار و ۱۵۱ ازدواج در نقاط شهری (۸۷٫۷ درصد) و ۳ هزار و ۶۷۵ ازدواج در نقاط روستایی(۱۲٫۳ درصد) بوده، به عبارتی به طور میانگین روزانه ۸۱ ازدواج در فارس ثبت شده است.

در مقابل تعداد ۱۰ هزار و ۹۳ طلاق در فارس ثبت شده که ۹ هزار و ۴۰ طلاق در نقاط شهری(۸۹٫۵ درصد) و ۱۰۵۳ طلاق در نقاط روستایی(۱۰٫۵ درصد) بوده، به عبارتی به طور میانگین روزانه ۲۷ بنیان خانواده در فارس از هم پاشیده. در استان فارس در مقابل هر ۳ ازدواج یک طلاق رخ داده است.

شیراز با ۱۰۲۹۹ فقره، مرودشت با ۱۹۴۹ فقره و داراب با۱۶۳۱ فقره در رتبه اول تا سوم ازدواج، شیراز(۴۲۷۹ فقره)، مرودشت(۶۷۵ فقره) و داراب(۵۶۰ فقره) در رتبه اول تا سوم طلاق قرار دارند.

در لارستان ۱۰۵۸ فقره ازدواج ثبت شده که ۹۷۴ فقره در نقاط شهری(۹۲ درصد) و ۸۴ فقره در نقاط روستایی(۸ درصد) بوده است. در مقابل ۳۲۶ فقره طلاق نیز ثبت شده که ۳۰۱ فقره در نقاط شهری (۹۲٫۳ درصد) و ۲۵ فقره در نقاط روستایی (۷٫۷ درصد) بوده است.

لارستان از نظر ثبت ازدواج در رتبه هفتم و از نظر ثبت طلاق در رتبه چهارم فارس قرار دارد. ماهانه ۸۸ ازدواج و ۲۷ طلاق در لارستان ثبت شده است به عبارتی در مقابل هر ۳٫۲ ازدواج در لارستان یک طلاق رخ داده است.

در سال ۹۸ در شهرستان اوز ۲۹۵ فقره ازدواج (ماهانه ۲۴ فقره ازدواج) و ۴۹ فقره طلاق(ماهانه ۴ فقره طلاق) ثبت شده است. در مقابل هر ۶ ازدواج یک طلاق رخ داده است.

در شهرستان خنج نیز ۳۱۱ فقره ازدواج (ماهانه ۲۶ فقره ازدواج) و ۸۶ فقره طلاق(ماهانه ۷ فقره طلاق) ثبت شده است. در مقابل هر ۳٫۶ ازدواج یک طلاق رخ داده است.

طول مدت ازدواج ۷٫۶ درصد طلاق‌های ثبت شده در لارستان(۲۵ فقره) کمتر از یک سال، ۱۰٫۷ درصد (۳۵ فقره) یک سال، ۹٫۸ درصد (۳۲ فقره) ۲ سال، ۸٫۲ درصد (۲۷ فقره) ۳ سال، ۷٫۹ درصد (۲۶ فقره) ۴ سال، ۲۳٫۶ درصد (۷۷ فقره) بین ۵ تا ۹سال، ۱۴٫۷ درصد (۴۸ فقره) بین ۱۰ تا ۱۴ سال و ۱۷٫۱ درصد (۵۶ فقره) ۱۵ سال و بیشتر بوده است.

اوز پر ازدحام‌ترین و خنج کم ‌ازدحام‌ترین شهرستان در بین ۴ شهرستان جنوبی فارس/ تراکم نسبی جمعیت لارستان ۱۳٫۶ نفر در هر کیلومتر است

استان فارس تقریبا در ردیف استان‌های کم‌تراکم به شمار می‌رود. تراکم نسبی جمعیت این استان که در سال ۱۳۷۵چیزی معادل ۳۱٫۱ نفر بوده در سال ۱۳۹۸ به ۴۱ نفر در هر کیلومترمربع رسیده است.

تراکم جمعیت را در اصطلاح عامیانه می‌توان به پرازدحام‌ و یا کم‌ازدحام‌ بودن هر سرزمین تعبیر کرد. تراکم جمعیت از تقسیم جمعیت به مساحت برحسب کیلومتر مربع به دست می‌آید.

۶٫۳۷ درصد جمعیت کل استان فارس در شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز ساکن هستند که البته ۳٫۵۷ درصد آن مربوط به لارستان و ۲٫۸ درصد مربوط به ۳ شهرستان دیگر است. مساحت کل این ۴ شهرستان جنوبی ۲۰ هزار و ۴۸۴ کیلومتر مربع است و در مجموع ۳۰۹ هزار و ۱۸۶ نفر در این ۴ شهرستان ساکن هستند. تراکم نسبی جمعیت این ۴ شهرستان ۱۵ نفر در هر کیلومتر مربع است.

شهرستان لارستان با ۱۲۶۸۴ کیلومترمربع مساحت ۱۷۳ هزار و ۱۸۹ نفر جمعیت دارد. تراکم نسبی جمعیت در این شهرستان ۱۳٫۶ است یعنی در هر کیلومتر ۱۳٫۶ نفر زندگی می‌کنند.

شهرستان خنج با ۴ هزار و ۴۵۳ کیلومترمربع مساحت ۵۳ هزار و ۹۰۷ نفر جمعیت دارد. تراکم نسبی جمعیت در این شهرستان ۱۲٫۱ است یعنی در هر کیلومترمربع ۱۲٫۱ نفر زندگی می‌کنند.

شهرستان گراش با ۱۸۶۴ کیلومتر مربع مساحت ۴۱ هزار و ۳۵۹ نفر جمعیت دارد. تراکم نسبی جمعیت در این شهرستان ۲۲٫۱ است یعنی در هر کیلومتر مربع ۲۲٫۱ نفر زندگی می‌کنند.

شهرستان اوز با ۱۴۸۳ کیلومترمربع ۴۰ هزار و ۷۳۱ نفر جمعیت دارد. تراکم نسبی جمعیت در این شهرستان ۲۷٫۴ است یعنی در هر کیلومترمربع ۲۷٫۴ نفر زندگی می‌کنند.

از نظر ازدحام جمعیت شهرستان اوز، گراش، لارستان و خنج به ترتیب در رده اول تا چهارم قرار دارند. اوز “پر ازدحام‌ترین” و خنج “کم ‌ازدحام‌ترین” شهرستان در بین ۴ شهرستان جنوبی فارس است.

کاهش ۵٫۲ درصدی جمعیت شهر لار/ جمعیت شهر گراش ۱۲٫۶ درصد افزایش یافت

در بین سال‌های ۵۵ تا ۹۰ جمعیت شهر لار روند صعودی داشته به طوری که از ۲۵ هزار و ۶۹۸ نفر در سال ۵۵ به ۶۵ هزار و ۴۵۱ نفر در سال ۹۰ رسیده اما در سرشماری سال ۹۵ با ۵٫۲ درصد کاهش به ۶۲ هزار و ۴۵ نفر رسیده است.

جمعیت شهر اوز نیز از ۱۰ هزار ۳۵۳ نفر در سال ۵۵ به ۲۲ هزار و ۴۰۱ نفر در سال ۹۰ رسیده اما در سرشماری ۹۵ با ۱۰٫۷ درصد کاهش به ۱۹ هزار ۹۸۷ نفر رسیده است.

جمعیت شهر گراش از ۱۱ هزار و ۴۱۳ نفر در سال ۵۵ به ۳۰ هزار و ۵۹۳ نفر در سال ۹۰ رسیده و در سرشماری سال ۹۵ نیز با ۱۲٫۶ درصد افزایش به ۳۴ هزار و ۴۶۹ نفر رسیده است.

جمعیت شهر خنج از ۵ هزار و ۸۸۳ نفر در سال ۵۵ به ۱۸ هزار و ۷۹۲ نفر در سال ۹۰ رسیده و در سرشماری سال ۹۵ با ۲٫۲ درصد افزایش به ۱۹ هزار و ۲۱۷ نفر رسیده است.

نسبت جنسیتی در لارستان و خنج به هم خورده است

در علم جمعیت‌شناسی جمعیت از نظر جنس به دو گروه مرد و زن تفکیک می‌شود. اطلاعات درباره جنس در برنامه‌ریزی‌های مختلف و به ویژه برنامه‌ریزی خدمات بهداشتی مورد نیاز است. طبق آخرین سرشماری ۵۰٫۷۳ درصد جمعیت استان فارس را مردان تشکیل می‌دهند.

نسبت جنسیتی عبارت است از تعداد مردان در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن. نسبت جنسیتی در کشور ۱۰۲٫۷ مرد به ازای ۱۰۰ زن است. نسبت جنسیتی در استان فارس نیز ۱۰۳ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است. همچنین نسبت جنسیتی در مناطق شهری فارس ۱۰۲ مرد به ۱۰۰ زن و در نقاط روستایی ۱۰۵٫۲ مرد به ازای هر۱۰۰ زن است.

۵۱٫۵ درصد جمعیت لارستان را مردان تشکیل می‌دهند. نسبت جنسیتی جمعیت در لارستان ۱۰۶٫۱ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است. نسبت جنسیتی در مناطق شهری لارستان ۱۰۶٫۹ مرد به ۱۰۰ زن و در نقاط روستایی ۱۰۴٫۵ مرد به ازای هر ۱۰۰ زن است.

۴۹٫۹ درصد جمعیت خنج را مردان تشکیل می‌دهند. نسبت جنسیتی جمعیت در خنج ۱۰۰ مرد به ازای هر ۱۰۰٫۴ زن است. نسبت جنسیتی در مناطق شهری خنج ۱۰۰ مرد به ازای ۱۰۰٫۸ زن و در نقاط روستایی ۱۰۰ مرد به ازای ۱۰۰ زن است.

۵۱٫۲ درصد جمعیت گراش را مردان تشکیل می‌دهند. نسبت جنسیتی جمعیت در گراش ۱۰۴٫۹ مرد به ازای ۱۰۰ زن است. نسبت جنسیتی در مناطق شهری گراش ۱۰۳٫۹ مرد به ازای ۱۰۰ زن و در نقاط روستایی ۱۰۴٫۵ مرد به ازای ۱۰۰ زن است.

 ۵۰٫۵ درصد جمعیت اوز را مردان تشکیل می‌دهند. نسبت جنسیتی جمعیت در اوز ۱۰۲٫۱ مرد به ازای ۱۰۰ زن است. نسبت جنسیتی در مناطق شهری اوز ۱۰۰٫۵ مرد در ازای ۱۰۰ زن و در نقاط روستایی ۱۰۳٫۸ مرد به ازای ۱۰۰ زن است.

در حال حاضر نسبت جنسیتی در لارستان به این معنا به هم خورده که مردهایشان زیاد شده، ولی نسبت جنسیتی خنج برعکس به هم خورده و نسبت زنان بیشتر از مردان است.

در سال ۹۸ تنها ۵ درصد متقاضیان کار در لارستان موفق به یافتن شغل شده‌اند/ بخش خصوصی لارستان تمام بار تامین اشتغال برای متقاضیان را به دوش کشیده است

در سال ۹۸ بیش از ۱۸ هزار نفر متقاضی جهت ۲۲ هزار فرصت شغلی به ادارات خدمات اشتغال (کاریابی‌ها) فارس مراجعه کرده‌اند که ۳۵٫۱ درصد از متقاضیان به کار گمارده شده‌اند. در این سال ۹۸٫۲ درصد از افراد به کار گرفته شده در بخش خصوصی مشغول به کار شده‌اند.

۵۰٫۷ درصد از متقاضیان کار در مقطع سنی ۲۵-۳۴ سال بوده‌اند که بیشترین سهم را در بین متقاضیان داشته‌اند.

در سال ۹۸ تعداد ۵۳۴ نفر متقاضی جهت ۱۹۷ فرصت شغلی به ادارات خدمات اشتغال(کاریابی‌ها) لارستان مراجعه کرده‌اند که تنها ۵ درصد متقاضیان(۲۷ نفر) به کار گمارده‌ شده‌اند.

۵۵٫۵ درصد متقاضیان کار در لارستان مردان و ۴۴٫۵ درصد نیز زنان بوده‌اند. ۵۱٫۸ درصد افرادی که به کار گمارده شده‌اند مردان و ۴۸٫۲ درصد نیز زنان بوده‌اند.

۴۷٫۵ درصد از متقاضیان کار در لارستان در مقطع سنی ۲۵ – ۳۴ سال، ۲۶٫۹ درصد در مقطع سنی ۳۵ – ۴۴ سال و ۱۳٫۹ درصد در مقطع سنی ۱۵ – ۲۴ سال بوده‌اند و این سه گروه سنی بیشترین سهم را در بین متقاضیان داشته‌اند.

در این سال ۹۶٫۲ درصد از افراد به کار گرفته شده (۲۶ نفر) در بخش خصوصی مشغول به کار شده‌اند. یک نفر باقی‌مانده نیز در بخش تعاونی مشغول به کار شده و در بخش دولتی هیچ کس به کار گمارده نشده است.

۳۲٫۶ درصد متقاضیان کار ثبت‌نام شده دارای تحصیلات فوق دیپلم، ۲۴٫۴ درصد دارای تحصیلات دبیرستانی، ۱۵ درصد دارای تحصیلات پایان دوره راهنمایی، ۱۱٫۴ درصد دارای تحصیلات پایان دوره ابتدایی، ۷٫۴ درصد دارای دیپلم، ۴٫۴ درصد دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر، ۳٫۸ درصد بی‌سواد و ۰٫۷ درصد دارای مهارت خواندن و نوشتن بوده‌اند.

۵۵٫۵ درصد افراد به کار گمارده شده(۱۵ نفر) از بین متقاضیان دارای تحصیلات فوق دیپلم، ۱۴٫۸ درصد(۴ نفر) دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر، افراد دارای تحصیلات سیکل، دیپلم ناقص و دیپلم نیز هر کدام با به کار گمارده شدن ۲ نفر ۷٫۴ درصد در افراد به کار گمارده شده سهم داشته‌اند. از بین متقاضیان بی‌سواد و دارای سواد خواندن و نوشتن نیز کسی به کار گمارده نشده است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۵:۵۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین