پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 55 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

سیرصعودی کوهنوردی از مبتدی تا حرفه‌ای/26 بار فتح قله دماوند توسط جوان لاری

کوهنورد لارستانی با پشت سرگذاشتن تمرینات متعدد و کسب تجربه توانسته در این رشته ورزشی سیر مراحل پیشرفت را از مبتدی تا حرفه‌ای پشت سرگذارد تا علاوه بر ۲۶ بار…

کوهنورد لارستانی با پشت سرگذاشتن تمرینات متعدد و کسب تجربه توانسته در این رشته ورزشی سیر مراحل پیشرفت را از مبتدی تا حرفه‌ای پشت سرگذارد تا علاوه بر ۲۶ بار فتح قله دماوند، بتواند بلندترین قلل کشورهای گرجستان و ارمنستان را فتح کند.

به گزارش میلاد لارستان، کوهنوردی از پرطرفدارترین و لذت‌بخش‌ترین شکل‌های طبیعت‌گردی و در عین حال ورزشی جذاب و چالش‌برانگیز است که نه‌تنها لذت وافری از تماشای افق‌های باز را پیشکش شما می‌کند، بلکه نقش مهمی در حفظ و بهبود سلامت روحی و جسمی‌ شما دارد.

فارغ از اینکه به‌تنهایی یا گروهی راهی کوهپیمایی می‌شوید یا تورهای طبیعت‌گردی و گردشگری را برای این منظور انتخاب می‌کنید، کوهنوردی می‌تواند تجربه‌ای عالی برایتان باشد که شوق تکرار آن رهایتان نکند یا به حدی به شما بد بگذرد که فکر تکرار آن را از سرتان بیرون کنید.

کوهستان همیشه جایی برای آرامش و فاصله گرفتن از هیاهو و تنش های زندگی روزمره است. سفر به کوهستان و کوهنوردی یکی از کارهایی است که هم ورزش است و هم طبیعت گردی. آرامش و لذتی که صعود به قله دارد را فقط یک کوهنورد می فهمد. هوای پاک، طبیعت بکر و آرامش کوهستان از عواملی است که دوستداران طبیعت را بارها به سمت خود دعوت می کند.

در این باره، خبرنگار میلاد لارستان، گفت‌وگویی با سيد مهدي ضياپور از جوانان لاری ترتیب داده تا درخصوص صعود به قله کوه و تجربه زیبایی و شکوه آن، برای مخاطبان بگوید.

میلاد لارستان: چه شد که وارد عرصه کوهنوردی شدید؟

عشق به طبيعت، لذت بردن از كوهستان  و دوستاني خوب، احساس آرامش و روحيه ايدهآل كه بعد از هر برنامه‌ای بدست مي‌آورم، موجب شده تا روز به روز نسبت به کوهنوردی مشتاق‌تر باشم. در اوايل شروع كوهنوردی، با تعدادي از  دوستان آخر هفته‌ها برنامه داشتيم و خيلي مبتدی و ساده كوه‌های اطراف شهر لار مي‌رفتيم تا اينكه هيات كوهنوردی  توسط پيشكسوت این رشته يعقوب موحدی در حدود سال ۱۳۸۳ تأسيس شد و گروه‌هايی در زير مجموعه اين هيات تاسيس شدند. از سال ٨٥ نیز به عضویت در گروه كوهنوردی شهيد شاكری درآمدم.

میلاد لارستان: تاکنون چه آموزش هایی را پشت سرگذاشته اید؟

تمام دوره های آموزشی مربوط به ورزش كوهنوردی را طی کرده‌ام. در حال حاضر  ۲ مدرك مربيگری از فدراسيون كوهنوردی ايران در زمینه‌های  مربي كوهپيمايی و كوهنوردی و  مربي برف و يخ را اخذ کرده‌ام.

میلاد لارستان: چند سال در این عرصه فعالیت دارید؟

حدود ٢٠ سال ،  اوايل شروع كوهنورديم از سال ١٣٨١ بود  كه بدون هيچ تجهيزات و تجربه‌ای فعاليت انجام مي‌داديم. در سال ١٣٨٦ همراه با گروه کوهنوردی شهيد شاكری لارستان نخستین صعود به بلند ترين قله ايران یعنی کوه دماوند را تجربه کردم. از سال ۱۳۹۱ نیز  ورزش كوهنوردی را بصورت جدی‌تر و حرفه ا‌ی‌تر دنبال كردم.

میلاد لارستان: چه قله هایی را فتح کرده اید؟

۹۰ درصد قله هاي معروف ايران  كه بالاي ۴ هزار متر ارتفاع دارند را در فصل‌هاي مختلف صعود كردم. بيشترين صعودي كه داشتم به قله  دماوند بوده که  به لطف خدا ٢٦ بار توانسته‌ام با موفقيت  از جبهه‌های مختلف در فصل تابستان و زمستان صعود كنم  كه يك ركورد و يك افتخاری در لارستان برای من محسوب می‌شود.

میلاد لارستان: آیا برنامه ای برای فتح قله های بین المللی دارید؟

تا بحال ٢ صعود برون مرزي داشته‌ام که یک مورد آن مربوط به قله «ارگاتس» بلند ترين قله كشور ارمنستان  و دیگری قله «كازبيك» گرجستان بلندترين قله اين كشور است.

آرزوی هر كوهنورد، فتح و ايستادن بر بام رشته كوه‌های هيماليا است و من هم مثل خيلي از كوهنوردان اين آرزو را دارم ولي تا بحال بدليل هزينه زياد و نبود اسپانسر نتوانستم به آرزويي كه دارم، برسم. به طور قطع براي رسيدن به هدف خود، تمام تلاشم را انجام مي‌دهم و اميدوارم روزی بتوانم  اين افتخار را براي خود و لارستان ثبت کنم.

میلاد لارستان: درباره گروه کوهنوردی خود توضیح دهید.

از سال ۱۳۹۵ بعنوان سرپرست گروه كوهنوردي امادگي جسماني فعاليت مي‌كنم. در حال حاضر حدود ۵۰ عضو داريم كه بيشتر اعضاء از تجربه و دانش خيلي خوبي برخوردار هستند و به تك تك اعضاء گروهم افتخار مي‌كنم كه در اين سالهاي اخير با تمام وجود در اختيار گروه بودند و براي پيشرفت خودشان و جامعه كوهنوردي لارستان تلاش زيادي انجام داده اند.

گروه كوهنوردي امادگي جسماني يكي از  شاخص ترين گروه‌های لارستان است كه برنامه‌های زيادي در طول سال انجام مي‌دهيم.

صعود هاي شاخصي كه در تمام فصل از سال برگزار مي‌كنيم، كلاس‌هاي اموزشي ، تمرينات هوازی هفتگی، ترغیب و آينده سازي براي نوجوانان و جوانان از برنامه‌های ما محسوب می‌شود.

میلاد لارستان: یک کوهنورد حرفه ای باید از چه ابزارهایی استفاده کند؟

یک کوهنورد می‌بایست اصول، قوانين، تجهيزات، علم و دانش استفاده از انها را اموزش ديده باشد.

تا جایی که می‌توانند برای یک سفر کوهنوردی آموزش ببینند. هرچند که آماده‌سازی اصلی از طریق کسب تجربه به دست می‌آید و رفتار یک نفر در وضعیتی خطرناک می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

برنامه‌های کوهنوردی دروسی برای مبتدیان ارائه می‌کنند تا مهارت‌ها و تکنیک‌های کوهنوردی را از کارشناسان باتجربه بیاموزند. پس خیلی اهمیت دارد که اول تمرین کافی داشته باشند و بعد با آمادگی وعلم کافی به صعود بپردازند که همین موضوع نشان می‌دهد، کوهنوردی سخت‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

برای کوهنوردی باید حجم عظیمی از تجربه، مهارت و آمادگی جسمانی و روانی داشته باشید تا بتوانید به موفقیت برسید. از جمله اصول کوهنوردی می‌توان به کار با طناب، صعود از سنگ و یخ، هواشناسی، پوشاک کوهستان، عبور از یخچال و… اشاره کرد.

آماده‌سازی و برنامه‌ریزی برای صعود، زمان مشخص کنند و آمادگی هر نوع شرایطی را داشته باشند . برای این منظور، گزارش‌های مربوط به مسیر را مطالعه کنند و تصاویر مسیر را ببینند، با افرادی صحبت کنند که قبلا این صعود را انجام داده‌اند. تجهیزات موردنیاز را به‌طور کامل در نظر بگیرند، همیشه طوری برنامه‌ریزی کنند که برای استراحت، حوادث پیش‌بینی‌نشده و بازگشت به پایین، وقت کافی داشته باشند .

قبل از هر چیز باید مطمئن شوند که توانایی این برنامه را دارند. زیرا در غیر این صورت احتمال بروز سانحه و شکست برنامه وجود دارد. کوهنوردی، ورزشی است که فقط به آموزش و تمرکز فکری خلاصه نمی‌شود و تجهیزات و خاص خود را می‌طلبد. در نتیجه اطلاعات تكميلي با توجه به فصل، زمان، سطح برنامه و… تدارک ببینند.

میلاد لارستان: سخت ترین لحظه شما در کوهنوردی چه بوده است؟

هميشه قبل از هر برنامه با روحيات خوب تمام تلاش و امادگي خود را حفظ مي‌كنم تا در طول برنامه سختي احساس نكنم

ولي سخت ترين لحظه كوهنوردي، مسئوليت پذيري بوده و است كه بايد بهترين تصميم و بهترين انتخاب داشته باشم  براي حفظ جان همنوردان آماده باشم.

میلاد لارستان: لذت بخش ترین لحظه کوهنوردی چه زمانی است؟

لذت بخش ترين لحظه كوهنوردي زمانی است که در كنار سایر دوستان که براي يك صعود از چند ماه قبل تلاش مي‌كنند، سخت تمرين و امادگي بدست مي‌آورند، وقتي مي‌بينم تمام اين سختي‌ها پشت سر گذاشته اند و  با اشك شوق روي يك قله ايستاده اند، با ديدن اين لحظه‌ها بهترين و لذت بخش‌ترين لحظه‌ها خواهد بود.

میلاد لارستان: کدام کوه های لارستان را جذاب تر و زیباتر می دانید؟ علت آن چیست؟

كوه ها و طبيعت تماما زيبا و جذاب هستند. هر كدام از كوه‌های لارستان زيبايي‌هاي خاص خودشان را دارند، بخصوص سالي كه بارندگي كافي داشته باشيم. اما از دیدگاه من، كوه «بور» كرمستج يا كوه پرديس، بخاطر پوشش گياهي بيشتر شايد جذاب تر و زيباتر در لارستان باشند.

میلاد لارستان: درباره حضور کوهنوردان سایر نقاط ایران برای کوهنوردی در لارستان چه صحبتی دارید؟

تا بحال حضور كوهنوردان از ديگر نقاط كشور  به لارستان نداشته‌ايم .براي جذب و حضور كوهنوردان ايران در شهرمان بايد زير ساخت و برنامه ريزي هايي انجام دهيم که متاسفانه تاکنون اين اقدام در لارستان صورت نگرفته است. چندين كوه و قله فوق العاده خوب در لارستان وجود دارد كه در فصل زمستان مناسب صعود و برنامه ريزي است. برای معرفی قلل لارستان نیاز است تا رسانه‌ها وارد عمل شوند یا با تدوین كتابي در مورد اين كوهها، نگاه‌ها را به این سمت جلب کرد.

برای معرفی بهتر رشته‌ کوه‌های موجود در لارستان، مي‌توان به مناسبت‌هايي از هيات‌ها و باشگاه‌های كوهنوردي ايران دعوت کرد و این کوه‌ها را به آنها شناساند و این كاری است که در خيلي از شهرها مرسوم است.

میلاد لارستان: مهترین فصل کوهنوردی در لارستان چه موقع است؟

بهترين فصل كوهنوردي در لارستان  از مهر ماه تا اواخر  فروردين است و دلیل آن حاکم شدن هوای به نسبت خنك و طبيعت زيبای‌های خود را نمایان مي‌كند.

میلاد لارستان: عده ای کوهنوردی را برای شکار، کندن گیاهان داروئی یا یافتن عسل کوهی انتخاب می کنند، برای بهره گیری بهتر از این مواهب الهی چه توصیه هایی به این افراد دارید؟

جهت بهره وری بهتر از این نعمات بایستی برداشت محصول در فصل  خودش انجام گیرد تا گیاه دارویی یا عسل به وفور و رسیده باشد.همچنین شیوه برداشت به صورتی باشد که آسیبی اساسی به آنها وارد نشود تا بتوان در سال های آینده نیز از آن بهره برد .

شکار حیوانات در کل خلاف قانون است و درصورت داشتن مجوز به اندازه باشد تا گونه‌ها در خطر انقراض قرار نگیرند .

همچنین از شکار حیوان آبستن نیز بایستی پرهیز کرد.

میلاد لارستان: با توجه به فصل گرما و خشکسالی، به عنوان یک کوهنورد چه اقدامی در حد توان در راستای تامین غذا و آب برای جانوارن و پرندگان انجام داده اید؟

واقعيت براي اين كار تا بحال كار خاصي انجام نداده ام و امیدوارم بتوانم با كمك دوستان در این زمینه اقدامي انجام داد.

میلاد لارستان: توضیحات تکمیلی:

از تمام كوهنوردان درخواست می‌کنم  هميشه ايمن و با دانش كامل در هر رشته اي از كوهنوردي برنامه ريزي انجام دهند، دوره  و كلاس‌هاي اموزشي مربوطه را شركت كنند تا هميشه سالم و بدون هيچ حادثه اي اين ورزش پر هيجان و لذت بخش ادامه دهند .

در اين رشته ورزشي استعداد هاي خيلي زيادي در لارستان وجود دارد  كه نیازمند حمایت مسئولان برای حضوری حرفه‌ای و فعال در این زمینه هستند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین