پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 22 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

احیاء کاروانسرای «نو» در شهرقدیم لار+عکس

کاروانسرای نو لارستان، کاروانسرایی اصیل و درون‌شهری مربوط به دوران صفویان در مرکز شهر قدیم لار و مجاور با بازار تاریخی قیصریه با اعتبار ۲ میلیارد ریال درحال مرمت و…

کاروانسرای نو لارستان، کاروانسرایی اصیل و درون‌شهری مربوط به دوران صفویان در مرکز شهر قدیم لار و مجاور با بازار تاریخی قیصریه با اعتبار ۲ میلیارد ریال درحال مرمت و بازسازیست.

به گزارش میلاد لارستان، بالاخره پس از پیچ‌وخم‌های فراوان، طرح مرمت و احیاء بنای اصیل و تاریخی کاروانسرای «نو» شهر لار به ثمر نشست.

در این زمینه علی‌اصغر امینی از کارشناسان مرمت ابنیه‌های تاریخی با بیان اینکه طبق طرحی که میراث فرهنگی تعیین کرده، به لحاظ فنی در چند زمینه می‌بایست کار بازسازی کاروانسرای نو شهر لار صورت بگیرد، اظهار داشت: ایجاد و اجرای کانال تأسیساتی، ساماندهی و احیاء هزاره‌ها و جداره‌سازی و همچنین احیاء سقف است.

وی با بیان اینکه مرمت دالان ورودی این کاروانسرا از هفته گذشته آغاز شده است، افزود: پیش‌بینی می‌شود عملیات بهسازی ورودی این اثر ارزشمند تاریخی تا یک ماه دیگر به اتمام برسد.

رئیس اداره میراث فرهنگی‌، صنایع‌دستی و گردشگری لارستان با اشاره به اینکه برای اجرای طرح‌ها، ۲۰۰ میلیون تومان از محل بودجه‌های پایگاه میراث فرهنگی و دولتی بوده است، تصریح کرد: حجره‌های متعدد در طول و عرض، حوض آب هشت گوش در وسط حیاط، پنجره‌های مشبک سنگی و گچی، نمای آجرکاری مختلف و ستون‌های سنگی مارپیچ که به وسیله طاق‌هایی به هم متصل شده‌اند از مشخصات چشم‌نواز کاروانسرای نو شهر لار محسوب می‌شود.

ابراهیم کیان با بیان اینکه در سطح لارستان کاروانسراهای زیادی وجود دارد که معروف‌ترین آنها کاروانسراهای «نو و گلشن» است، افزود: معمولاَ کاروانسراها در میادین اصلی شهر و قطب‌های تجاری و در کنار بازارها ساخته می‌شده است.

وی کاربرد کاروانسراها ایجاد شرایط اقامت و استراحت کاروان‌ها و تجارت برشمرد و ادامه داد: موقعیت مناسب کاروانسرای نو در شهرقدیم لار و وجود بازار تاریخی قیصریه در مجاورت این کاروانسرای به ثبت ملی رسیده، از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد این اثر تاریخی به حساب می‌آید.

به گزارش میلاد لارستان، وجود چندین اثر بزرگ و ارزشمند شامل کاروانسراهای نو و گلشن، آب‌انبارها، دهن‌شیر، بازار قیصریه، خانه‌های تاریخی و غیره، مجموعه ‌ای چشم‌نواز در مرکز شهرقدیم لار شکل داده است که احیاء این آثار ملی به عنوان گنجینه‌ای گران‌بها و از طرفی طر‌ح‌ریزی و پیگیری برای ثبت جهانی آنها، می‌تواند رونق‌بخش گردشگری و جذب توریسم در این بخش از استان پهناور فارس باشد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین