دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۳ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

زمین در روستای دشتی لارستان دهان گشود

قسمتی از زمین حوالی روستای دشتی بخش صحرای باغ لارستان فارس دهان گشود که از دیدگاه بخشدار، این پدیده پس از بارش‌های سیل‌آسا و ناپایداری‌های جوی در روزهای اخیر رخ…

قسمتی از زمین حوالی روستای دشتی بخش صحرای باغ لارستان فارس دهان گشود که از دیدگاه بخشدار، این پدیده پس از بارش‌های سیل‌آسا و ناپایداری‌های جوی در روزهای اخیر رخ داده است اما مدیر منابع طبیعی لارستان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را علت آن می‌داند.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از ایرنا، قسمتی از زمین حوالی روستای دشتی بخش صحرای باغ لارستان دهان گشود که از دیدگاه بخشدار، این پدیده پس از بارش‌های سیل‌آسا و ناپایداری‌های جوی در روزهای اخیر رخ داده است اما مدیر منابع طبیعی لارستان برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی را علت آن می‌داند.

محل یاد شده دچار نوعی فرو رفتگی و گودال های عمیق شده و مردم و اهالی روستای دشتی صحرای باغ لارستان را تا حدودی نگران و مضطرب ساخته است.

بخشدار صحرای باغ لارستان به ایرنا گفت:‌ این پدیده فرو رفتگی زمین پس از بارش های اخیر رخ داده و حدود ۱۰۰ متری از روستا فاصله دارد.

احمد علمدار ادامه داد: این پدیده آنگونه که دهیار و مردم روستا می گویند تاکنون بی سابقه بوده است ؛ البته فرورفتگی هایی در زمین های اطراف روستا وجود داشته اما به این شکل و با این حجم از شکاف های عمیق سابقه نداشته است.

روستای دشتی با جمعیتی بیش از یک هزار و ۸۰۰ نفر در فاصله حدود ۱۴۰ متری از شهر لار مرکز شهرستان لارستان واقع است.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان فارس اعلام کرد: این پدیده فرورفتگی زمین ناشی از برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی آب ایجاد شده است.

مسعود لادنی بیان کرد: کارشناسان معتقدند که این پدیده فرورفتگی زمین نوعی فرسایش تونلی محسوب می شود که طی فرآیندهای بعدی آن نیز تبدیل به فرسایش خندقی می شود که البته فرسایش خندقی نیز از نوع تونلی خطرناک تر و زمینه تخریب و فرسایش خاک در آن بیشتر است.

او گفت: فرسایش تونلی نوعی فرسایش آبی تشدید شونده است که ظهور و گسترش آن سبب تغییرات بارز در منظر زمین، پسرفت اراضی، تخریب محیط زیست و تلفات خاک و آب می شود و با گذشت زمان موجب از بین رفتن حاصلخیزی خاک سطحی و زمین های کشاورزی می شود.

لادنی گفت: این پدیده یک هشدار جدی از بروز یک فاجعه زیست محیطی و دخالت های بی رویه انسان در طبیعت است که ادامه آن بدون شک سبب خسارات جبران ناپذیری در به حوزه منابع طبیعی و زیست محیطی در آینده خواهد شد.

وی بیان کرد: خطر فرو نشست زمین ، فرسایش خاک و کاهش منابع آبی سفره های زیرزمینی بسیاری از مناطق فارس بویژه شهرهای جنوبی این استان و شهرستان لارستان را تهدید می کند.

استان فارس بیش از ۱۲ میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان بیش از ۱۰ میلیون هکتار آن اراضی منابع طبیعی است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین