چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بحران خاک نگران‌کننده‌تر از آب/لارستان، پایلوت افزایش ماده آلی خاک

با توجه به اهمیت مسئله فرسایش خاک در استان فارس، چند سالی است که شهرستان لارستان به عنوان پایلوت افزایش ماده آلی خاک انتخاب شده است و به گفته فرزاد…

با توجه به اهمیت مسئله فرسایش خاک در استان فارس، چند سالی است که شهرستان لارستان به عنوان پایلوت افزایش ماده آلی خاک انتخاب شده است و به گفته فرزاد قاسمی رئیس جهاد کشاورزی لارستان در مساحتی ۲ تا ۳ هزار هکتاری این طرح اجرا می‌شود.

قاسمی درباره این طرح می‌گوید: در این روش گیاهانی از نوع بقولات در زمین‌های کشاورزی کاشته می‌شود که این گیاهان با عنوان کود سبز با آب باران رشد می‌کند و با روش‌های مختلف از جمله برگرداندن این گیاهان به خاک سبب برگشت مواد آلی به خاک می‌شود. به گفته وی این امر در جلوگیری از فرسایش خاک تاثیر زیادی می‌گذارد و با وجود بودجه کمی که برای این طرح وجود  دارد اما مسئولان لارستان آمادگی دارند که این طرح را به صورت گسترده اجرا کنند.

کاشت گیاهان دارویی در دامنه‌ها با همکاری منابع طبیعی و توسعه کشت حفاظتی از دیگر اقداماتی است که در لارستان برای جلوگیری از فرسایش خاک و بازگشت مواد آلی به خاک انجام می‌شود و قاسمی به آنها اشاره می‌کند.

قاسمی بارش‌های تابستانی لارستان را یکی از دلایل فرسایش خاک در این منطقه ذکر می‌کند و می‌گوید: « بارش‌های این منطقه به ویژه در تابستان با مدت زمان کم و شدت زیاد همراه است که به همین دلیل سرعت نفوذ آب در زمین را کاهش می‌دهد و سبب از بین رفتن لایه‌های غنی خاک می‌شود».

علاوه بر آن پوشش گیاهی کم و بافت خاص خاک در لارستان سبب شده که به شدت در معرض فرسایش خاک قرار گیرد که  در نتیجه آن مواد آلی خاک از مناطق بالادست به سمت پایین دست رفته و تعادل کشاورزی را در شهرستان از بین می‌رود.

نکته دیگری که قاسمی به آن اشاره می‌کند این است که با فرسایش خاک لارستان قسمت غنی خاک شسته شده و به سمت رودخانه‌های شور منطقه می‌رود که در این حالت خاک حاصلخیز از بین رفته و سود و منفعتی هم به مردم نمی‌رسد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از تسنیم، با توجه به اینکه اقتصاد استان فارس بر پایه کشاورزی بنا شده  و با توجه به شدت نگرانی‌ها درباره خاک و فرسایش آن در استان به جاست که مسئولان نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری داشته باشند و نسبت به تصویب لایحه حفاظت از خاک جدیت بیشتری به خرج دهند.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین