سه شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۸ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

مسجد تراز اسلام باید برای حال و آینده جامعه برنامه داشته باشد

یک طلبه لارستانی با بیان اینکه مسجد تراز اسلام، مسجدی‌ست که برای حال و آینده جامعه برنامه داشته باشد و موثر واقع شود، گفت: مسئولین مساجد باید توجه داشته باشند…

یک طلبه لارستانی با بیان اینکه مسجد تراز اسلام، مسجدی‌ست که برای حال و آینده جامعه برنامه داشته باشد و موثر واقع شود، گفت: مسئولین مساجد باید توجه داشته باشند که به اسم جذب و فعال بودن، فعالیتی خارج از شئونات مسجد انجام ندهند و به اسم رعایت شئونات جلوی فعالیت جوانان را در مسجد نگیرند و از طرفی شئونات مسجد را باید از مراجع پرسید و مو به مو اجرا کرد.

به گزارش میلاد لارستان، بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با ۳۱ مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است.

مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

به مناسبت روز جهانی مسجد خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمد عباسیان از طلبه‌های جوان لاری انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

* لطفا درخصوص اهمیت جایگاه مسجد برای ما بگوئید:

رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم پیام آور دینی هستند که تمام احکام و عقایدش جنبه اجتماعی دارد و محور همه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، علم آموزی، جهاد، خیریه و حتی اقتصادی و رفاهی جامعه اسلامی، مسجد است.

با ورود پیامبر اعظم صلوات الله علیه به مدینه ابتدا مسجد ساختند و بلافاصله بعد از آن حگومت تشکیل دادند.

مسجد در اسلام، بر خلاف اماکن مقدس ادیان دیگر، صرفا برای عبادت نیست و و بسیار نقش موثری در جامعه دارد.

* نظر شما درباره بروزرسانی فعالیت‌ها در مساجد چیست؟

اسلام یک دین پویا و زنده است که محدود در زمان و مکان نیست و احکامی تمدن‌ساز دارد. طبیعی است که با پیشرفت علم نیاز جامعه نیز متفاوت از گذشته شده و برای این که بتوانیم یک مسجد در تراز انقلاب اسلامی و مدنظر نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم داشته باشیم، باید بتوانیم مسجدی بسازیم تا با توجه به بروز بودن همچنان مثل دوران رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقش آفرین و موثر باشد.

* چگونه می توان پای نسل جوان و نوجوان را به مساجد باز کرد؟

نسل جوان و نوجوان دنبال برآورده کردن نیازهای خود است. بخشی از این نیازها را حتی خود این نسل هم متوجه نیست و اینجاست که مسئول یک مسجد می‌توانند بسیار برنامه داشته باشند. از جمله این نیازها به‌عنوان مثال می‌توان نیاز به تعامل برقرار کردن و تشکیلاتی کار کردن را مثال بزنیم که بسیار مهم است.

برای این که بتوان هم جذب داشت و هم نیازهای نسل نو را برطرف کرد و از دیگر سو آنها را مسجدی پرورش داد، نیاز به برنامه‌ریزی است. این برنامه‌ریزی می‌بایست مبتنی بر مطالعه و پژوهش‌های فنی و علمی که طراحی شده باشد. البته باید توجه داشته که هر مسجد یک برنامه خاص خود نیاز دارد.

نسل نوجوان و جوان به دو مقوله حرف نو و همچنین توجه به زبان خاص این نسل نیاز دارد. از جمله نیازهایی که مسجد می‌تواند بسیار نقش آفرین باشد، مسئله ازدواج، ایجاد اشتغال، آموزش مهارت زندگی و… است که باید این موضوعات را تبدیل به ایده‌های جذاب و مناسب نوجوانان و جوانان کرد.

* پیشنهاد شما برای رونق مساجد چیست؟

توجه ویژه داشتن به نسل نو و موثر بودن در جامعه با برآورده کردن نیازهای روز جامعه می‌تواند از راهکارهای اساسی باشد. از بچه‌های مسجدی که متخصص علوم روانشناسی، جامعه شناسی و مدیریت هستند درجامعه ما حضور دارند و ما برای رونق مساجد باید از تخصص اینگونه افراد کمک بگیریم و برنامه جامع و عملی تدوین و اجرا کنیم.

* درخواست شما از مسئولان فرهنگی به ویژه متولیان مسجد برای رونق مساجد چیست؟

مسئولین فرهنگی نباید نگاه گزارشکاری به مسجد و برنامه‌های اجرا شده در آن داشته باشند. درواقع باید به چشم مدرسه تمدن‌سازی به مسجد نگاه کرد.

هم مسئولین شهر و هم مسئولین مساجد باید به این باور برسند که می‌شود از توان و ظرفیت مساجد برای رفع مشکلات جامعه استفاده کرد. اگر مسجد را در پیچ و خم بروکراسی معطل کنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم از آن مسجد سرباز امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف بیرون بیاید.

* ایده شما برای ایجاد درآمد پایدار برای مساجد چیست؟

یکی از امتیازاتی که مسجد نسبت به مراکز فرهنگی و فرهنگسرا ها دارد، موضوع استقلال مالی آن مسجد است. در روایات بارها تاکید شده مسجد با پاک ترین پول ها ساخته شود و از حلال ترین درآمدها نیازهای روزمره مسجد تامین شود.

معمولا بانیان مسجد، درکنار بنای مسجد، چند باب مغازه و منزل مسکونی وقف مسجد می‌کنند. پیشنهاد بنده این است که از این ظرفیت ها استفاده شود و صرفا به اجاره بهای آن ها اکتفا نکنند. ازجمله کارهایی که می‌شود انجام داد، ایجاد کارگاه‌های کارآفرینی برای مخاطبان مسجد است. تاسیس تعاونی‌ها یا شرکت‌هایی که محصولات خانگی تولید اهالی همان محل باشد را به فروش رساند.

* توضیحات تکمیلی:

مسجد تراز اسلام، مسجدی‌ست که برای حال و آینده جامعه برنامه داشته باشد و موثر واقع شود اما مسئولین مساجد باید توجه داشته باشند که به اسم جذب و فعال بودن، فعالیتی خارج از شئونات مسجد انجام ندهند و به اسم رعایت شئونات جلوی فعالیت جوانان را در مسجد نگیرند. شئونات مسجد را باید از مراجع پرسید و مو به مو اجرا کرد.

در هر مسجد و محله تعداد جوان‌های خوش‌فکر کم نیست. به دوستان و هم لباسان خود پیشنهاد می کنم تا موضوعات و دغدغه اهالی محله خود را بشناسند و از جوانان‌های مستعد و توانمند کمک بگیرند و با ایجاد توفان فکری موضوعات را تبدیل به ایده‌های عملیاتی کنند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “مسجد تراز اسلام باید برای حال و آینده جامعه برنامه داشته باشد”

  1. لارستانی گفت:

    در طول تاریخ اسلام مساجد ها در تراز اسلام بوده و وضعیت این مساجد وعملکرد آنها را گرفت وانت انسانهایی که آنجا میروند نشان از وضعیت اسلام. است

  2. لاری گفت:

    بعداز ۱۴۰۰ سال دیگر همه قوانین واهداف دین. مشخص و پیاده. شده است. وعملکرد آنهم برهنگان. روشن. است

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین