چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 26 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

جلوی ورود و خروج خودروها به داخل کاروانسراهای نو و گلشن گرفته شود+تصاویر

هشدارش را از سال‌ها قبل، تعداد زیادی از کارشناسان و دوست‌داران میراث فرهنگی داده بودند که تردد خودروها به داخل کاروانسراهای نو و گلشن باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به…

هشدارش را از سال‌ها قبل، تعداد زیادی از کارشناسان و دوست‌داران میراث فرهنگی داده بودند که تردد خودروها به داخل کاروانسراهای نو و گلشن باعث وارد شدن آسیب‌های زیادی به این بناهای تاریخی می‌شود.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، بناهای تاریخی کاروانسراهای نو و گلشن از جمله ابنیه‌های ارزشمند باستانی است که در مرکز بافت تاریخی شهر لار واقع شده است.

اغلب افرادی که برای انجام امورات تجاری و بازرگانی خود به بازار قیصریه مراجعه می کنند با کمی توجه می‌توانند دو اثر گران‌بهای اروانسراهای نو و گلشن را در روبروی این مقر تجاری مشاهده کنند.

این کاروانسراها سال‌هاست که چشم‌انتظار توجه مالکین خصوصی و همچنین حامیان و مدیران میراث فرهنگی برای مرمت و احیاست.

هر چند امروزه به جهت عدم رسیدگی و شکل ظاهری دیگر رونق تجاری گذشته را ندارند اما اکنون به جهت خصوصی بودن حجره‌های موجود در این کاروانسراها، اغلب آن به انبارهای کسبه شاغل در اطراف کاروانسراها تبدیل شده است که به همین دلیل برای بارگیری و تخلیه بار روزانه دهها خودروی سبک و نیمه سنگین با عبور از دالان این کاروانسراها وارد و خارج می‌شود و از طرفی نبود پارکینگ برای مسافران، گردشگران و همچنین مشتریان مراکز تجاری اطراف کاروانسراهای نو و گلشن، از این محل برای پارکینگ استفاده می‌شود.

شوربختانه به دلیل تنگی دالان ورودی و برخورد خودروها با درب‌های قدیمی این کاروانسراها، این درها آسیب‌های جدی دیده و در آستانه تخریب ۱۰۰ درصدی قرار دارند و از دیگر سوی ایجاد لرزش توسط وسایل نقلیه در محوطه داخلی کاروانسراهای نو و گلشن، موجب آسیب تدریجی قسمت‌های مختلف این بناهای فرسوده شده است.

انتظار می‌رود مدیران شهری، میراث فرهنگی با اتخاذ تدابیری مانع ورود و خروج انواع خودروهای موتوری کسبه، مسافران، گردشگران و غیره به داخل کاروانسراهای نو و گلشن شوند تا بتوان در گام اولیه حداقل مانع آسیب بیشتر به این ابنیه‌ها شوند و از طرفی گام‌های عملی برای بهسازی و مرمت آن بردارند.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۴:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “جلوی ورود و خروج خودروها به داخل کاروانسراهای نو و گلشن گرفته شود+تصاویر”

  1. لاری گفت:

    سلام وقتی ساختمانی مرمت نشود صد البته که پارکینگ میشود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین