چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 51 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

لارستان؛ زیستگاه درخت در معرض انقراض «انار شیطان»

دشت گل‌پرکی دلفار جیرفت در استان کرمان، بزرگ‌ترین  ذخیره‌گاه ژنتیکی این درخت  درایران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید و رویشگاه آن در لارستان استان فارس هم بسیار زبانزد است. به گزارش…

دشت گل‌پرکی دلفار جیرفت در استان کرمان، بزرگ‌ترین  ذخیره‌گاه ژنتیکی این درخت  درایران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید و رویشگاه آن در لارستان استان فارس هم بسیار زبانزد است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از همشهری‌آنلاین؛ درخت «انار شیطان» یکی از گونه‌های گیاهی بومی ارزشمند و سازگار با مناطق خشک و نیمه‌خشک ایران است.

این درخت گونه‌ای مهم برای حفاظت از مناطق خشک، تثبیت شن در مناطق مستعد فرسایش و همچنین پناهگاه مناسبی برای حیات وحش به‌شمار می‌رود.

در زبان فارسی انار شیطان، «سمنگ»، «پریوک» و «گل پرک» نیز نامیده می‌شود.

این درخت در مناطق جنوبی کشور و در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌روید. به‌علاوه اینکه به پراکنش آن در کشور افغانستان، غرب پاکستان و جنوب‌شرقی عربستان اشاره شده‌است.

دشت گل‌پرکی دلفار جیرفت در استان کرمان، بزرگ‌ترین  ذخیره‌گاه ژنتیکی این درخت  درایران و خاورمیانه به‌حساب می‌آید و رویشگاه آن در لارستان استان فارس هم بسیار زبانزد است.

از برگ‌های درخت انارشیطان به‌عنوان خوراک دام و از چوب‌های محکم و بادوام آن، برای ساخت لوازم چوبی و منبت‌کاری نیز استفاده می‌شود.

با توجه به استفاده چندمنظوره از این نوع درخت انار، هنوز ازنظر حفاظتی، دارویی و صنعتی تحقیقات جامعی بر روی این گونه انجام نشده است.

این‌درحالی‌است که به‌دلایل متعددی مانند تخریب‌های انسانی و طبیعی، این گونه نادر از درخت انار درمعرض خطر انقراض قرار گرفته‌است.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۹:۴۲ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین