سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 8 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

بازسازی کاروانسرای نو لار با مشارکت 60 به 40 دولت و مردم/کسبه همکاری نمی‌کنند!!

مدیر دفتر تسهیل گری ایراهستان با اذعان به اینکه طبق مصوبه جلسات برگزار شده با هیئت‌امناء مقرر شده که به دلیل خصوصی بودن حجره‌های کاروانسرا، اجرای مرمت به شکل مشارکت…

مدیر دفتر تسهیل گری ایراهستان با اذعان به اینکه طبق مصوبه جلسات برگزار شده با هیئت‌امناء مقرر شده که به دلیل خصوصی بودن حجره‌های کاروانسرا، اجرای مرمت به شکل مشارکت ۵۰ درصدی مردم و ۵۰ درصد دولت به اجرا درآید، گفت: متأسفانه باتوجه به اینکه این مجموعه پا پیگیری های خاص و برگزاری جلسات متعدد توانست میزان مشارکت مردمی را از  ۵۰ به ۴۰ درصد کاهش و مشارکت دولتی را از ۵۰ به ۶۰ درصد افزایش رساند تاکنون هیچ‌ مبلغی از سوی هیأت‌امناء یا حجره‌داران برای مشارکت در طرح بهسازی کاروانسرا پرداخت نشده که همین امر موجب کُندی روند مراحل اجرایی کار شده است.

به گزارش میلاد لارستان، از اوایل اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ بود که اخباری درخصوص آغاز عملیات بازسازی و مرمت کاروانسرای نو شهر لار منتشر شد. کاروانسرای نو تنها کاروانسرای موجود دارای طرح مرمت در سطح لارستان است که لزوم توجه بیش‌ازپیش به آن احساس می‌شود.

بر کسی پوشیده نیست که مرمت، احیاء و بهسازی ابنیه‌های تاریخی همچون کاروانسرای نو که در مرکز تجاری شهر لار واقع شده‌اند و در شهر لار درگذشته درخشانی در خدمات دهی به مسافران و شهروندان ارائه می‌دادند ولیکن در حال حاضر شکوه گذشته را از دست داده و غبار زمان بر چهره آن نشسته و ناتوان ازجنب وجوش و فعالیت است و می‌تواند منجر به رونق اقتصادی و جذب گردشگران شود.

وجود فضای فیزیکی مناسب، طرح هندسی و شکل سازه، محیطی آرام و تعداد بالای حجره‌های موجود در آن، به طور قطع از جمله امتیازاتی محسوب می‌شود که پس از بازسازی کاروانسرا موجب رونق این مکان تاریخی می‌شود.

تهیه طرح مرمت کاروانسرای نو شهر لار

در این زمینه مصطفی عزمی مدیر دفتر تسهیل گری ایراهستان و مجری طرح مرمت کاروانسرای نو در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه از ابتدای شروع به فعالیت برای پشبرد کار و امکان بهره‌مندی از مشارکت حجره‌داران حقوقی که به شکل سرقفلی در محل کاروانسرا مستقر هستند، انجام شد، اظهار داشت: تا پیش از این کار، وضعیت مالکیت حجره‌ها مشخص نبود که خوشبختانه بعد از شناسایی مالکین توسط این مجموعه، تاکنون موفق به تشکیل ۲ هیئت‌امناء به منظور تصمیم‌گیری درخصوص امور مرتبط با کاروانسرا شده‌ایم که این اقدام زمینه های مشارکت واقعی را فراهم آورد.

وی با اشاره به اینکه بودجه تهیه طرح مرمت کاروانسرای نو با همکاری شورای اسلامی شهر در دوره گذشته و همچنین شهرداری لار تأمین شد، افزود: خوشبختانه این طرح تهیه و پس از طی مراحل پیچیده اداری تأییدیه آن گرفته شده است.

 

مدیر دفتر تسهیل گری ایراهستان درخصوص نتایج جلسات با هیأت‌امناء، نمایندگان اعضاء به دلیل بدقولی‌های برخی ازمسئولان گذشته، اعضاء و هیئت امناء پیش‌شرط مشارکت مالی خود را پیش‌قدم شدن نهادهای مرتبط دولتی در تأمین بودجه و شروع کار اعلام کرد و ادامه داد: طی رایزنی های صورت گرفته با شهرداری لار علاوه بر اختصاص بودجه طرح مرمت مبلغی نیز جهت اجرای اولیه مرمت اختصاص داده شده است که متاسفانه با این روند ایجاد شده از سوی دفتر تسهیل گری باز هم اعضای هیأت‌امناء با کم‌لطفی حاضر به مشارکت مالی در اجرای طرح نشدند.

عدم مشارکت مالی حجره‌داران مستقر در کاروانسرای نو

وی با اذعان به اینکه طبق مصوبه جلسات برگزار شده با هیئت‌امناء مقرر شده که به دلیل خصوصی بودن حجره‌های کاروانسرا، اجرای مرمت به شکل مشارکت ۵۰ درصدی مردم و ۵۰ درصد دولت به اجرا درآید، تصریح کرد: متأسفانه باتوجه به اینکه این مجموعه پا پیگیری های خاص و برگزاری جلسات متعدد توانست میزان مشارکت مردمی را از  ۵۰ به ۴۰ درصد کاهش و مشارکت دولتی را از ۵۰ به ۶۰ درصد افزایش رساند تاکنون هیچ‌ مبلغی از سوی هیأت‌امناء یا حجره‌داران برای مشارکت در طرح بهسازی کاروانسرا پرداخت نشده که همین امر موجب کُندی روند مراحل اجرایی کار شده است.

عزمی با بیان اینکه در عین حال پیگیری‌ها برای جلب مشارکت کمک‌های مالی اداره‌کل راه‌وشهرسازی، میراث فرهنگی، شهرداری لار و شورای شهر از سوی این مجموعه صورت گرفت که خوشبختانه پاسخ مثبت داده شده است، عنوان کرد: کار سفید کاری و کف‌سازی دالان ورودی در مرحله اجرا قرار دارد و برای این بخش از پروژه، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از سوی اداره میراث فرهنگی لارستان بودجه تخصیص یافته است.

این کارشناس مسئول مرتبط باپروژه مرمت کاروانسرای نو با درخواست از حجره‌داران مستقر در این کاروانسرا به منظور همکاری در پیشبرد کارها، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود علاوه‌بر مشارکت مالی در اجرای پروژه، در زمینه جابجایی سیم‌های برق، تلفن و غیره که مربوط به حجره آنهاست همکاری لازم را داشته باشند.

بازسازی مخفیانه و غیراصولی حجره‌های کاروانسرا

عزمی با گلایه از اقدام بدون هماهنگی برخی از حجره‌داران در مرمت و بهسازی حجره‌ها به شکل شبانه و مخفیانه و با استفاده از مصالح غیراستاندارد مرتبط با ابنیه‌های تاریخی نظیر سرامیک، گفت: طرح حجره‌ها به همراه مصالح استاندارد مورد تأیید میراث فرهنگی آماده است و اگر پیش از شروع کار بازسازی، هماهنگی صورت گیرد، راهنمایی‌ و همکاری لازم انجام می‌شود که واقعاَ برای تسریع در روند صحیح بهسازی و احیاء کاروانسرا نیاز به همراهی مردم است.

مدیر دفتر تسهیل‌گری ایراهستان با اشاره به اینکه طرح توجیهی مرمت کاروانسرای نو توسط نیروهای این دفتر تهیه و جهت اختصاص بودجه به ستاد بازآفرینی ارسال شده است، افزود: این‌گونه اقدامات دفتر تسهیل‌گری ایراهستان منجر به ترغیب بیشتر ادارات برای مشارکت در اجرای کار شده است.

وی با اذعان به اینکه با گذشت سالیان متمادی از عمر کاروانسرای نو، کمترین توجه به این ابنیه‌ها می‌شد که خوشبختانه پس از پیگیری‌های دفتر تسهیل‌گیری ایراهستان، نگاه‌ها به این سمت جلب شد، گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی مجموعه دفتر تسهیل‌گری ایراهستان اقداماتی جهت شناسایی حجره‌داران اعم از مالکین و سرقفل داران، تشکیل هیأت‌امناء، جلب توجه مسئولان و جذب بودجه شده است و انتظار می رود طبق قرار و قراردادهای  انجام شده با اعضاء  و هیئت امناء مشارکت لازم  در این خصوص صورت پذیرد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۳:۰۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “بازسازی کاروانسرای نو لار با مشارکت 60 به 40 دولت و مردم/کسبه همکاری نمی‌کنند!!”

  1. ناشناس گفت:

    باید با بودجه دولتی کار شروع شود و ادامه کار با هزینه مالکین باشد که در صورت عدم همکاری مالکین بر خورد قانونی شود

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین