شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۰ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

پشتکار پدر و دختر لارستانی درمسیر فتح قله‌های ایران

پدر و دختر کوهنورد لارستانی توانسته‌اند با همت، علاقه و پشتکار خود، بر بام قله‌های بلند ایران و لارستان بایستند. به گزارش میلاد لارستان، ورزش و ورزشکاری در عصر کم‌تحرک…

پدر و دختر کوهنورد لارستانی توانسته‌اند با همت، علاقه و پشتکار خود، بر بام قله‌های بلند ایران و لارستان بایستند.

به گزارش میلاد لارستان، ورزش و ورزشکاری در عصر کم‌تحرک دنیای مجازی آن هم با چاشنی کرونا از مقولات بسیار مهم شمرده می‌شود. تعطیلی اماکن ورزشی و همچنین لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی کار را برای ورود به عرصه ورزش سخت کرده است. اما در این میان هستند افرادی که با پشت سرگذاشتن موانع به خوبی خود را با شرایط وفق می‌دهند و حتی به شکل خانوادگی به ورزش روی می‌آورند.

محمدابراهیم (حسین) معزی ۵۵ ساله به همراه دخترش زهرا معزی از اهالی لارستان توانسته‌اند با همت، علاقه و پشتکار خود در رشته کوهنوردی فعالیت کنند و از این ورزش مهیج و سخت، لذت ببرند. خبرنگار میلاد لارستان برای آشنایی با این خانواده ورزشکار گفت‌وگویی با پدر و دختر کوهنورد انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

لطفاَ خود را معرفی و درباره رزومه خود به اختصار توضیح دهید:

محمدابراهیم (حسین) معزی متولد ۱۳۴۵ در شهر لار هستم. از سال ۶۰ یعنی در ۱۵ سالگی با ورود به تیم فوتبال ستاره آبی لارستان و در ادامه هلال احمر به صورت رسمی وارد عرصه ورزش شدم. از سال ۶۱ با شرکت در مسابقه دو و کسب مقام با وجود سن کم از میان شرکت کنندگان ،به ورزش دوومیدانی روی آورده و تا مدت ها قهرمان دو استقامت لارستان بودم و این رشته اصلی ورزشی من است.

در مسابقات سطح استان شرکت می کردم که رقبای شرکت کننده استانی از قهرمانان کشوری در حد آسیایی بودند و دوومیدانی استان فارس برجسته بود این در حالی بود که ما در لار امکانات خوبی مثل زمین مناسب ،مربی، حریف تمرینی و… نداشتیم.

همچنین مسئول هیئت دوومیدانی لارستان نیز بوده ام  و همکاری هایی با دانشگاه آزاد و دانشگاه علمی کاربردی و بانک کشاورزی در زمینه مربی گری و برگزاری مسابقات دوومیدانی داشته ام .

درباره صعودهای خود به رشته‌ کوه‌هایی که صعود کرده‌اید، توضیح دهید:

در سال ۸۱ به عنوان اولین لارستانی به قله ۵ هزار و ۶۷۱ متری دماوند صعود کردم. در ادامه سال ۸۳ مجددا به قله دماوند صعود کرده و پارچه ای منقش به نام لارستان را بر فراز قله دماوند به اهتزاز در آوردم. هر دو صعود  از جبهه جنوبی بصورت سرعتی بوده و با زمان ۷ ساعت صعود و ۵ ساعت فرود همراه بوده است. ضمنا همراه با حاج یعقوب موحدی بنیان گذار و بانی هیئت کوهنوردی لارستان بودم .

در سال ۸۷ تابلوی یاد شهدای لارستان را از طرف بنیاد شهید و امور ایثارگران لارستان پس از یک صعود سرعتی بر فراز قله دماوند نصب کردم که تا مدت ها نیز این تابلو نصب مانده بود.

همچنین صعود بنده به قله ۵ هزار و ۱۳۷ متری آرارات ترکیه به عنوان اولین صعود برون مرزی از لارستان بود که اسپانسر آن برنامه ، زنده یاد حجت الاسلام موسوی مسئول حوزه علمیه علی ابن ابی طالب (ع) لارستان بودند.

در منطقه لارستان نیز توانسته ام ده ها بار به کوه شب بام لارستان با ارتفاع حدود ۲ هزار و ۶۸۰ متر به صورت سرعتی صعود کنم. کوه شب لارستان یکی از کوه های سخت با مسیر طولانی در کشور است که مسیر رفت آن حدود ۳۰ کیلومتر تا قله فاصله دارد. امیدوار هستم با کمک مسئولین کوه شب لارستان بخاطر ویژگی های خاصی که دارد از گمنامی خارج شود.

دلیل روی آوردن شما به کوهنوردی چه بود؟

در ابتدا در رشته دوومیدانی که فعالیت داشتم بر روی مسیرهای تپه ای زیاد ورزش می‌کردم. به همین دلیل بعد از مدتی با صعود به کوه کورده لار به ورزش کوهنوردی علاقه مند شدم. زمانی که به قله کوه کورده رسیدم به عظمت کوه پی بردم و رفته رفته بیشتر مشتاق شدم تا کوههای با ارتفاع بیشتر را فتح کنم.

نظر شما در مورد ورزش کوهنوردی چیست؟

گفته می شود در ورزش کوهنوردی رقابت وجود ندارد در صورتی که بنظر من رقابت به خودی خود یک امر مهم قلمداد می شود. آفت ورزش حسادت است و رقابت صحیح و جوانمردانه موجب انگیزش در افراد می شود. من به شخصه کوه و مسیر رسیدن به آن را رقیب خود می بینم  و زمانی که کرنومتر زمان گیری را روشن می کنم احساس می کنم اگر بتوانم مسیر را به خوبی طی کنم به پیروزی رسیده ام هرچند که کوه را دوست دارم. اگر رقابت ورزشی وجود نداشته باشد پیشرفت نیز حاصل نخواهد شد.

خوب است کوهنوردان زندگی نامه کوهنوردان بزرگ خارجی و داخلی را مطالعه کنند تا از ریاضت ها و سختی هایی که این افراد در تمرینات کشیده اند مطلع شوند. بنظر من کتاب صعود سرعتی و استقامتی علی مقیم برای مطالعه بسیار مناسب باشد. کتاب دیگری که می توانم جهت رشته کوهنوردی معرفی کنم، کتاب کوهنوردی آقای ثاقب حمیدی است.

مسئولیت‌های شما در هیئت کوهنوردی لارستان چه بوده است؟

در حال حاضر مسئول بخش اسکای رانینگ sky running دو کوهستان هیئت کوهنوردی لارستان هستم. کوهنوردی دارای شاخه های مختلفی مانند یخ و برف، سنگنوردی و…. است. رشته اسکای رانینگ به معنی دو کوهستان شاخه ای از کوهنوردی است که در آن مسیر کوهنوردی بر اساس زمان طی می شود و در این ورزش استقامت، قدرت و سرعت توأمان اهمیت دارد و می‌توان گفت یک ورزش کامل است.

تلاش ما این است که جوانان به سمت این رشته بیایند زیرا یک رشته رقابتی نیز است. در سال ۱۴۰۰ در مسابقه اسکای رانینگ استان فارس مسیر ۱۹ کیلومتری با ارتفاع ۲ هزار و ۸۵۰ متر کوه دراک شیراز را با زمان ۲ ساعت و ۴۸ دقیقه پیمودم و مدال فینیشر را کسب کردم. افرادی که زیر ۳ ساعت این مسیر را طی می‌کردند، مدال تعلق می‌گرفت.

وسایل مورد نیاز برای ورزش کوهنوردی چیست؟

وسایل کوهنوردی متناسب با شاخه انتخابی مورد فعالیت است که البته وسایل متفاوت و زیادی دارد.

در بخش دو کوهستان برای شروع همت بلند و کفش مناسب نیاز است. وسایل حرفه ای تر متناسب با مسیر مشخص شده پیشنهاد می‌شود. البته شرکت در کلاس ها جهت افزایش اطلاعات صعود و جلوگیری خطرات لازمه است.

برنامه آینده شما؟

 انشاالله با کمک مسئولین و کوهنوردان بتوانیم کوه شب (بام لارستان) که کوه سرسخت، زیبا و ارزشمند با مسیر طولانی است را به کوهنوردان منطقه و حتی خارج از لارستان معرفی کنیم. این کوه با ارتفاع حدود ۲ هزار و ۶۸۰ متر در نزدیکی روستای هرمودعباسی واقع شده است.

از دیگر اهدافم این است که جوانان را با همکاری مسئولین به سمت کوهنوردی سرعتی، قدرتی و استقامتی دعوت کنم زیرا در این مقوله ورزشی نفرات کمی حاضر هستند. البته شاید دلیل آن این است که نیاز به یک آمادگی بدنی بالائی دارد تا سوخت و ساز بدن در هنگام ورزش به خوبی تامین شود.

در حال حاضر  در طول هفته چند جلسه تمرین اسکای رانینگ داریم و از اینکه دو تن از شاگردان ورزشی پرتلاشم به نام‌های مجتبی دانا و زهرا معزی در صعود های سرعتی و اسکای رانینگ موفق بوده اند خدا را شاکرم.

نام کوه‌های مهم لارستان را برای ما ذکر کنید:

لارستان منطقه ای کوهستانی است که از جمله کوه های شاخص کوه شب، کوه پردیس، قله دوشاخ، کوه کورده، کوه بُر، کوه گاوبست مشرف به غار بنوو، بُن مُرُک گراش و…  را می توان نام برد. بعضی از این کوهها به صورت سلسله وار است از جمله آن خط الرأس دوشاخ تا سه پرچم که حرکتی از پلیس راه قدیمی لار به گراش تا صحرای نیمه و سه نخود با فتح قلل در مسیر است که در سال ۸۷ با تشکیل تیم سه نفره این مسیر را با زمان ۷ ساعت پیمودیم.

آیا در مراسم تجلیل از ورزشکاران، قهرمانان، پیشکسوتان که چندی پیش برگزار شد، شما حضور داشتید؟

در این برنامه از من دعوتی به عمل نیامد. البته گله من به این دلیل است که ما برای ورزش اسکای رانینگ (دو کوهستان) در حال تبلیغ هستیم. حال اگر این بی محلی ها نسبت به امثال من صورت بگیرد افرادی که قصد دارند به سمت  ورزش کشیده شوند نیز ناامید می شوند. من عمرم را برای ورزش گذاشته ام و حتی کار بدنسازی ورزشکاران مختلف لارستان را بر عهده داشته ام. از مسئولین ورزش توقع می رود که از ورزشکاران گذشته و حال خبر بگیرند. من سال پیش دو بار با نام هیئت کوهنوردی لارستان به کوه دماوند صعود کرده ام که صعود جبهه شمالی به صورت سرعتی و یک روزه بود و در واقع هنوز ورزش را کنار نگذاشته و در میدان هستم و خوشحال میشوم بتوانم برای ورزش و جوانان شهرمان خدمتی انجام دهم .

توصیه به جوانان:

از جوانان می خواهم تا ورزش را وسیله ای برای رسیدن به اهدافشان قرار دهند. من معتقد هستم ورزش انسان را از گناه دور و به خدا نزدیک می کند. ورزش در زندگی بسیار موثر است و بر جسم و روح انسان تاثیر مثبت می گذارد. گفته می شود که انسان باید به دنبال تحصیل، تهذیب و ورزش باشد و کار و تلاش در زندگی از اهم مسائل است.

گفتنی است؛ زهرا معزی، دختر محمدابراهیم (حسین) معزی نیز یکی از ورزشکاران به نام در زمینه کوهنوردی محسوب می‌شود که توانسته با پشتکار خود و حمایت‌های پدر، افتخارات خوبی را کسب کند.

در این زمینه خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با این ورزشکار نیز انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

لطفا خود را معرفی کنید:

زهرا معزی فارغ التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه صنعتی شیراز هستم.

درباره فعالیت خود در رشته کوهنوردی برای ما بگوئید:

حدود یک سال و نیم هست که فعالیت کوهنوردی رو به طور مداوم پیگیری می‌کنم. البته در دوران کودکی به شکل تفریحی کوهنوردی می‌کردم و چون چند سالی هم بود که تمرینات اصولی و مرتب باشگاه و گاها کوهنوردی داشتم خداروشکر شروع خوبی با صعود به اول دماوند از جبهه شمال شرقی و سپس «علم کوه» داشتم. امسال هم با ادامه تمرینات دو کوهستان به صورت منظم و برنامه ریزی شده با مربیگری پدرم ،صعود سرعتی به قله دنا و دماوند از جبهه جنوبی داشتم.

تاکنون چه صعودهایی داشته‌اید؟

صعود سرعتی به قله حوض دال دنا از گردنه سیچانی با زمان ۳ ساعت و ۳۶ دقیقه

صعود قدرتی استقامتی به قله دماوند از جبهه جنوبی با زمان ۱۰ ساعت و۴۵ دقیقه

شرکت در مسابقه اسکای رانینگ استان فارس به مسافت ۱۹ کیلومتر در کوه دراک

صعود سرعتی به قله های داخل شهر مثل قله دوشاخ با زمان ۳ ساعت و ۲۴ دقیقه و قله بُن مُرُک گراش با زمان ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه قله سه پرچم از مسیر تنگ گچ با زمان ۱ساعت و ۳۲دقیقه بادکنکی و البته تمرینات مداوم دو کوهستان در کوه های مختلف لارستان بوده است.

در سطح کشور موفق به انجام چه صعودهایی شده‌اید؟

صعودهای گروهی به دماوند از جبهه شمال شرقی و علم کوه و قله تشگر استان هرمزگان همراه با گروه آمادگی جسمانی بوده است.

مشوق اصلی شما چه کسانی بوده‌اند؟

مشوق اصلی من پدر و مادرم بودن تمرینات اسکای رانینگ با مربی گری و نظارت کامل پدرم انجام می‌گیرد و مادرم هم همیشه انرژی و انگیزه برای ادامه مسیر به من می‌هد.

علت علاقه شما به ورزش چیست؟

 ورزش تمرین تحمل‌هاست. همانند سنگی که با قطرات ممتد آب صیقل می‌یابد سپس شکل می‌گیرد و آرام آرام تبدیل به سنگ آب می‌شود.  ورزش سخت، بدن را می‌سازد و  تلاش برای ساختن را دوست دارم.

همچنان که روح سالم در بدن سالم است امروز برای داشتن جسم و روح سالم باید تلاش کنیم. باور ما به خودمان به اضافه تلاش ما مساوی با آینده ماست. پس برای ساخت بهترین شکل خودمان باید بجنگیم و با خودمان عهد ببندیم که آدمی که شب می‌خوابد باید بهتر باشد از آنی که صبح بیدار شده بود.

آیا ورزش مانع پیشرفت در سایر امورات زندگی نمی‌شود؟

ورزش مانع درس یا کار نیست و موجب انگیزه و سرزندگی و روحیه بهتر برای انجام فعالیت های دیگر روزمره می‌شود. از بچگی به ما یاد دادن روزهای تعطیل ورزش کنیم و بازی ما فعالیت و جنب‌وجوش بوده است.

در دانشگاه هم اوقات فراغت من را ورزش پر می‌کرد و  البته الان نیز که در زمینه آرایشگری مشغول به کار هستم، خدا رو شکر ورزش بیشتر من رو به حرکت رو به جلو تشویق می‌کند و البته امیدوارم در زمینه رشته تحصیلی خودم هم بتونم به جامعه خدمت کنم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۷ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین