چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۷ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 28

هشدار!وقوع حوادث رنگارنگ و نبود اتوبوس آمبولانس و نداشتن پله بلند آتشنشانی در لارستان

  وقوع پی‌درپی حوادث گوناگون در زمینه‌های مختلف، این زنگ خطر و هوشیارباش را به مسئولان گوشزد می کند که می‌بایست پیش از بروز حوادث سهمگین و خطرساز، زیرساخت‌ها و…

 

وقوع پی‌درپی حوادث گوناگون در زمینه‌های مختلف، این زنگ خطر و هوشیارباش را به مسئولان گوشزد می کند که می‌بایست پیش از بروز حوادث سهمگین و خطرساز، زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم را برای ارگان‌های خدمات‌رسان در لارستان فراهم کرد.

به گزارش میلاد لارستان، حوادث خبر نمی‌دهند و به همین خاطر می‌بایست پیش از وقوع برای مقابله با آن آماده و هماهنگ بود.

تنوع حوادث با توجه شرایط بسیار متنوع است و جدای اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز حادثه‌ها، می‌بایست در ابعاد آماده‌سازی تجهیزات و تأمین نیروی انسانی برای خدمات‌رسانی و کمک به حادثه‌دیدگان تأمین و تقویت شود.

لارستان بدلیل گستردگی و شرایط خاص آن به طور مستمر شاهد حوادث طبیعی و انسانی مختلف و متعدد است که طی هفته جاری شاهد چند نوع حادثه خطرساز مختلف بودیم که هر یک از این موارد می‌توانست ابعاد گسترده‌ای را در برگیرد و منجر به خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر شود.

شهرستان لارستان از گذشته دور تاکنون به دلیل قرارگرفتن بر روی گسل‌های فعال، از نقاط حساس به لحاظ زمین‌لرزه بوده تا جایی که در سال ۱۳۳۹ با یک زلزله نزدیک به ۴۵۰ نفر از اهالی شهر لار جان خود را از دست دادند. طی سال‌های متمادی نیز زلزله‌هایی با مقیاس‌های کوچک و بزرگ لارستان را به لرزه انداخته که نمونه اخیر آن زلزله ۴٫۵ ریشتری جویم و همچنین احساس زمین‌لرزه استان هرمزگان با مقیاس ۴٫۵ ریشتر در شهر لار بود. هرچند با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نسبت به استحکام ابنیه‌های نوساخت در لارستان صورت گرفته اما هنوز بخش اعظمی از بافت مسکونی مناطق تاریخی دارای سازه‌هایی ضعیف و خطرناک است.

در روزهای اخیر شاهد تصادف رخ‌به‌رخ دو دستگاه تریلر در محور تک‌بانده لار به بندرعباس بودیم که به علت وقوع آتش‌سوزی در این تصادف، علاوه‌بر جان‌باختن یک جوان، منجر به مسدودی چند ساعته این جاده ترانزیتی شد و این مهم درست در زمانی رخ‌ داد که به جهت آسیب‌دیدگی مسیرهای مواصلاتی بندرعباس ناشی از زلزله‌، این محور به عنوان مسیر جایگزین جابجایی بار و سوخت از جنوب به شمال در نظر گرفته شده است.

در کنار وقوع این حوادث، انفجار یک مسجد در شهرجدید لار به جهت آنچه نشتی گاز اعلام شده، منجر به تخریب ۶۰ درصدی مسجد امام کاظم(ع) شد که خوشبختانه هرچند تلفات جانی به همراه نداشت اما می‌توانست این حادثه ابعاد گسترده‌تر و تلخ‌تری به همراه داشته باشد.

هدف از یادآوری و بازشماری حوادث فوق که در فاصله زمانی کوتاه و نزدیک به هم رخ‌داده، آن است که آمادگی ستاد بحران و ارگان‌های خدمات‌رسان مستقر در لارستان در برابر عکس‌العمل ناشی از این حوادث سنجیده شود. آیا واقعا در صورت وقوع حوادث سهمگین‌تر و با ابعاد وسیع‌تر می‌توان کمک‌رسانی به موقع و خوب را انجام داد یا خیر؟!

در گذشته مشاهده شده است که حوادث ناگواری همچون واژگونی اتوبوس، وقوع سیل، آتش‌سوزی ساختمان‌های چند طبقه و غیره در لارستان رخ داده که خوشبختانه دامنه خسارات آن زیاد نبوده است اما باید توجه داشت که به جهت فاصله زیاد و چندین ساعته لارستان با مراکز استان‌های فارس و هرمزگان نیاز به تقویت و تجهیز بیش‌از‌پیش دستگاه‌های خدمات نظیر اوژانس، هلال‌احمر، آتش‌نشانی، شهرداری و غیره به امکانات، نیروی انسانی و بودجه مناسب است.

از طرفی به جهت قرارگیری لارستان در حدفاصل چهارراه شهرهای جنوبی و شرقی استان فارس و همچنین مناطق شمالی و غربی استان هرمزگان، می‌بایست به لحاظ امکانات و تجهیزات به این خطه در ابعاد منطقه‌ای و حتی ملی نگریسته شود.

متأسفانه اورژانس لارستان پس از سالیان متمادی هنوز از داشتن اتوبوس آمبولانس که برای حوادث با تعداد مصدومیت بالا کاربرد دارد، محروم است یا آتشنشانی لار فاقد بهره‌مندی از نردبا‌ن‌های بلند برای امدادرسانی به ساختمان‌های بلندمرتبه و چندطبقه است.

انبارهای هلال‌احمر لارستان می‌بایست همیشه مجهز و مملو از امکانات مرتبط با حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله باشد تا در مواقع حساس نیازمند صرف وقت برای دریافت کمک‌ها نباشد یا شهرداری لار باید به دستگاه‌های مجهز و خودروهای مختلف حفاری، تخریب یا حمل و جابجایی نخاله تجهیز شود.

انتظار می‌رود تا مسئولان ملی، استانی و منطقه‌ای با یک همگرایی و برنامه‌ریزی، پیش از وقوع حوادث تدابیر لازم برای تأمین و فراهم‌سازی زیرساخت‌ها را بیاندیشند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین