پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۲ب.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

درخشان مدیر کارخانه سیمان لارستان : انجام کار زمین‌شناسی برای توسعه کارخانه سیمان لارستان/3300 تُن به ظرفیت کارخانه سیمان لارستان افزوده می‌شود

مدیر کارخانه سیمان لارستان گفت: خوشبختانه طی یکسال اخیر کار پیگیری راه‌اندازی فاز دوم کارخانه سیمان لارستان سرعت پیدا کرده است و تا پیش از آغاز عملیات گازرسانی به سمت کارخانه، اصلا نمی‌شد درخصوص توسعه کارخانه برنامه‌ریزی کرد چراکه هزینه هنگفتی را بر کارخانه تحمیل می‌کرد و برگشت سرمایه طول می‌کشید اما اکنون کار شناسایی معدن و زمین‌شناسی در حال انجام است تا به نتایج مطلوبی برسند و نصب پروژه شروع شود.

مدیر کارخانه سیمان لارستان گفت: خوشبختانه طی یکسال اخیر کار پیگیری راه‌اندازی فاز دوم کارخانه سیمان لارستان سرعت پیدا کرده است و تا پیش از آغاز عملیات گازرسانی به سمت کارخانه، اصلا نمی‌شد درخصوص توسعه کارخانه برنامه‌ریزی کرد چراکه هزینه هنگفتی را بر کارخانه تحمیل می‌کرد و برگشت سرمایه طول می‌کشید اما اکنون کار شناسایی معدن و زمین‌شناسی در حال انجام است تا به نتایج مطلوبی برسند و نصب پروژه شروع شود.

به گزارش میلاد لارستان، شرکت سیمان لارستان(سهامی عام) در سال ۱۳۶۹ تاسیس شده و تحت شماره ۱۵۵ به ثبت رسیده است. شرکت سیمان لارستان یکی از شرکتهای پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار کشور از سال ۱۳۹۰ با شماره ۱۰۹۸۱ است.

در حال حاضر کارخانه سیمان لارستان دارای ۹ هزار سهام‌دار عمومی یعنی ۳۶ درصد از مجموع کل را تشکیل می‌دهند.

شرکت هم اکنون دارای یک خط تولید سیمان سفید به ظرفیت حدود ۴۵۰ تن در روز در حال بهره برداری و یک پروژه طرح توسعه به ظرفیت ۳۳۰۰ تن در روز سیمان خاکستری در دست احداث دارد که سالیان متمادی به دلائل مختلف متوقف مانده است.

در اواخر سال ۱۳۹۱ بدلایل مختلف از جمله افزایش هزینه‌های تولیدی برای کارخانجات سیمان با ظرفیت تولیدی پایین، افزایش تقاضا برای سیمان سفید، معدن آهک مناسب و توانایی بالقوه ماشین آلات خط تولید، پس از دریافت مجوز از وزارت صنایع و معادن خط تولید مذکور با انجام تغییراتی در ماشین آلات، مواد اولیه و پروسس به خط تولید سیمان سفید تغییر یافت.

پروژه ۳۳۰۰ تنی سیمان خاکستری در مجاور خط تولید موجود درحال احداث است. تجهیزات اصلی پروژه شامل ماشین آلات و تجهیزات برقی، الکترونیکی، مکانیکی و اتوماسیون در کارخانه سیمان لارستان آماده نصب روی فندانسیون‌هاست.

اینک بطور مستقیم و غیرمستقیم ۱۸۵ نفر در کارخانه سیمان لارستان که غالب آنها نیروهای بومی منطقه لارستان هستند، در کارخانه مشغول بکارند.

سهام سیمان سفید لارستان با اسم «سلار» در بورس قابل خرید و فروش است.

خبرنگار میلاد لارستان برای اطلاع از جزئیات بیشتر در خصوص توسعه کارخانه سیمان لارستان گفت‌وگویی را با علیرضا درخشان مدیر این کارخانه انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

 

* لطفا درخصوص کارخانه سیمان لارستان توضیحات اجمالی ارائه بفرمائید:

کارخانه سیمان لارستان از سال ۱۳۸۵ به بهره‌برداری رسیده است و در آن زمان با تولید کلینکر سیاه یا سیمان خاکستری شروع به فعالیت می‌کند. پس از مدتی فعالیت چون ظرفیت ۷۰۰ تُنی کارخانه پائین بوده و کارخانه سیمان لارستان در زمره کارخانجات کوچک کشور محسوب می‌شود، تا ۲ سال اول سودآور بوده اما به جهت استفاده از سوخت مازوت با نرخ سه برابر بدلیل عدم اتصال به گاز، پس از مدتی با سودآوری خیلی کم، تصمیم گرفته می‌شود که محصول تولیدی را از سیمان سیاه به سفید تغییر دهند چراکه سیمان سفید قیمت ۲٫۵ برابری نسبت به سیمان سیاه دارد.

با توجه به تغییر نوع تولید سیمان از سیاه به سفید، ظرفیت تولید حدود ۴۰ درصد کاهش پیدا می‌کند و از ۷۰۰ تُن به ۴۵۰ تُن می‌رسد اما به جهت ارزش سیمان سفید، با میزان تولید ۴۵۰ تُن در روز، مثل آن است که یک هزار تُن سیمان سیاه تولید شده باشد و این سودآوری بیشتری دارد که این رویه برای سالیان متمادی ادامه داشته است.

 

* برای تولید سیمان سفید به چه موادی نیاز است؟

برای تولید سیمان سفید، نیاز به آهک بسیار مرغوب است که در جنب کارخانه سیمان لارستان موجود است ولی ماده دوم «کائولَن» مرغوب در منطقه نیست که در حدود ۲۰ درصد مواد اولیه را تشکیل می‌دهد و اکنون این ماده از سمت زنجان، سمنان، ساوه و غیره تأمین می‌شود. هر چند قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد اما سرجمع این مهم هنوز موجب زیان‌دهی نشده است. ماده سوم «آلومیان» نیز در خود کارخانه موجود است.

ظرفیت سیمان سفید لارستان ۴۵۰ تُن بوده تا اینکه در سال گذشته با تغییرات صورت گرفته ظرفیت کارخانه به ۵۵۰ تُن در روز افزایش یافته است.

* نحوه فروش و همچنین صادرات سیمان لارستان در بازارهای داخلی و خارجی به چه شکل است؟

 با توجه به تصمیمات اخیر وزارت صمت، برای فروش داخلی، سیمان سفید برای کوتاه شدن دست دلالان در بورس عرضه می‌شود و برای صادرات نیز در گذشته به کشورهای مختلفی نظیر پاکستان، افغانستان، جیبوتی، قطر، امارات، عمان و غیره صادر می‌شده و در حال حاضر فقط به کشور عراق صادرات می‌شود و این کار توسط افرادی که کارت بازرگانی معتبر داشته باشند، می‌توانند سیمان را پیش خرید کنند و با ارائه مستندات سیمان صادراتی را به هر کشوری که تمایل داشته باشد، ارسال کند.

 

* با توجه به اینکه دستگاه‌های مورد نیاز جهت راه‌اندازی فاز دوم کارخانه سیمان لارستان در سالیان گذشته خریداری و بخشی از ساختمان‌های نیز ساخته شده، علت عدم راه‌اندازی این مهم چه بوده است؟

سهام‌دار اصلی کارخانه به جهت آنکه برایش دارای منفعت است، بسیار تمایل دارد که فاز دوم کارخانه سیمان لارستان راه‌اندازی شود اما تا مدت زیادی مشکلات تأمین آب، معدن و عدم اتصال به گاز سراسری داشته‌اند.

در خط دوم کارخانه سیمان لارستان قرار است که سیمان سیاه تولید شود و امروزه به دلیل نرخ بالاتر سوخت مازوت نسبت به گاز، تولید سیمان ارزش اقتصادی ندارد که به همین دلیل صنایع در کشور ایران تلاش می‌کنند برای تأمین سوخت خود، گاز بسوزانند.

همه کارخانه‌های تولیدکننده سیمان سیاه در ایران، به شبکه سراسری گاز متصل هستند که برای رفع مشکل سوخت، کار لوله‌کشی گاز به کارخانه سیمان لارستان در حال انجام است. از طرفی کار شناسایی معدن توسط کارشناسان در حال انجام است تا جانمایی دقیق کارخانه مشخص شود چرا که زمانی که قرار است از یک معدن برداشتی صورت گیرد، حداقل باید ۵۰ تا ۶۰ سال جوابگو باشد.

خوشبختانه طی یکسال اخیر کار پیگیری راه‌اندازی فاز دوم کارخانه سیمان لارستان سرعت پیدا کرده است و تا پیش از آغاز عملیات گازرسانی به سمت کارخانه، اصلا نمی‌شد درخصوص توسعه کارخانه برنامه‌ریزی کرد چراکه هزینه هنگفتی را بر کارخانه تحمیل می‌کرد و برگشت سرمایه طول می‌کشید اما اکنون کار شناسایی معدن و زمین‌شناسی در حال انجام است تا به نتایج مطلوبی برسند و نصب پروژه شروع شود.

بالای ۹۰ درصد عملیات گازرسانی به کارخانه سیمان لارستان پیشرفیت فیزیکی دارد و به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری این کارخانه به شبکه گاز متصل شود.

 

* در حال حاضر به لحاظ فضای فیزیکی و دستگاه برای فاز دوم کارخانه سیمان لارستان چه اقداماتی شده است؟

همه زیرساخت‌های لازم موجود است و تقریباَ ۹۹ درصد خریداری شده است. دستگاه‌ها در سایت کارخانه وجود دارد. ظرفیت فاز جدید ۳ هزار و ۳۰۰ تُن سیمان خاکستری برآورد شده است.

* آیا زمانی برای بهره‌برداری از فاز دوم کارخانه سیمان لارستان پیش‌بینی شده است؟

فعلاَ خیر چراکه منوط به عوامل مختلفی نظیر دستیابی به نتایج مطلوب زمین‌شناسی است اما همین‌که کار شروع شده جای امیدواری بسیار دارد و خوشبختانه کار لوله‌کشی گاز به ورودی کارخانه رسیده است و در آینده نزدیک با اتصال به شبکه سراسری، سیمان سفید را نیز با سوخت گاز تولید خواهیم کرد.

در زمینه مسائل زمین‌شناسی به جهت آنکه برون‌سپاری است و مراحل پیچیده و گسترده‌ای دارد که این کار توسط کارشناسان معتبر در حال انجام است و باید منتظر نتایج آنها بود.

 

*نتایج بررسی‌های معدن تا چه زمانی مشخص می‌شود؟

امید می رود تا چند ماه آینده کار مطالعاتی به اتمام برسد تا متوجه آن بشویم که آیا جانمایی کنونی مناسب یا باید جابجا شویم. امیدوارم که مطالعات زمین‌شناسی به نتایج مطلوب برسد و نیاز به جابجایی نباشد چراکه بخش زیادی از ساختمان‌های فاز دوم با هزینه چند میلیاردی ساخته شده است. اگر معدن و مواد اولیه مرغوب نباشد، با توجه به هزینه حمل‌ونقل نمی‌توان مواد را از سایر مناطق به کارخانه منتقل کرد و اصولی نیست و باید معدن در نهایت در ۳ کیلومتری کارخانه باشد.

 

* در حال حاضر کارخانه سیمان لارستان یک کارخانه سودده محسوب می‌شود یا زیان‌ده؟

کارخانه سیمان، متناسب با ظرفیت تولید، محل استقرار، دسترسی به بازارهای داخلی و خارجی، نزدیکی به دریا و مرز و غیره می‌تواند شاخصه‌های سوددهی آن را تعیین کند. کارخانه سیمان لارستان در گذشته شرایط مطلوبی نداشته و با سود خیلی کم فعالیت داشته اما طی مدت اخیر به ویژه در سال ۱۴۰۰، به جهت تداوم تولید و همچنین افزایش ظرفیت، رونق خوبی پیدا کرده است.

* سهام‌داران کارخانه سیمان لارستان چه کسانی هستند؟

در حال حاضر کارخانه سیمان لارستان دارای ۹ هزار سهام‌دار عمومی یعنی ۳۶ درصد از مجموع کل را تشکیل می‌دهند و مابقی آن به گروه سرمایه‌گذاری علاقمندیان تعلق دارد. هر یک از سهام‌داران می‌توانند با مراجعه به بورس با نماد «سلار» اقدام به خرید یا فروش و همچنین مشاهده ارزش سهام خود کند و یا با حضور در دفتر مرکزی کارخانه واقع در شهرجدید لار درخصوص سهام هرگونه سوالی را بپرسد.

 

* با توجه به اینکه ۹ هزار نفر از سهام‌داران کارخانه سیمان لارستان از مردم و اغلب آنها بومی منطقه هستند، تقاضای برگزاری جلسه سالانه عمومی در شهر لار را دارند. آیا می‌توان این جلسه را از تهران به لار منتقل کرد؟

در این خصوص اطلاعی ندارم و نیاز به مکاتبه با سهام‌دار اصلی است و نیاز به بررسی بیشتر دارد که می‌توان از دفتر مرکزی واقع در شهر لار پیگیری کرد.

* با توجه به آلایندگی که کارخانه سیمان دارد، هر چند اقداماتی نظیر کاشت درخت در اطراف کارخانه سیمان صورت گرفته آیا کارهای دیگری انجام شده است؟

در حدود ۶ ماه قبل شرایط دودکش خیلی بدتر بود اما در چند ماه اخیر نزدیک به ۲۵۰ میلیون تومان برای فیلتراسیون هزینه شده است و میزان آلایندگی‌ها به یک چهارم کاهش پیدا کرده است. از طرفی برای تکمیل کار نیاز به حدود ۱٫۵ میلیاردتومان بودجه و همچنین ۲ ماه توقف خط تولید است.

کار اندازه‌گیری میزان آلایندگی نیز به شکل مرتب به طور سرزده از سوی محیط‌زیست با دستگاه‌های مخصوص انجام می‌شود و به لحاظ اعداد و ارقام، استاندارد لازم حفظ شده است اما برای بهبود شرایط اقدامات لازم در زمان تعمیرات اساسی صورت گیرد.

تا چند مدت آینده نیز، آنلاین‌آنالیزور به منظور رصد لحظه‌ای آلایندگی توسط کارشناسان محیط‌زیست استان فارس و لارستان در کارخانه سیمان لارستان نصب می‌شود.

نکته قابل ذکر آن که در جوار کارخانه سیمان لارستان، یک معدن سنگ‌شکن مستقر است و با توجه به خاکی بودن مسیر دسترسی به این معدن و عبورومرور ماشین‌های سنگین از آن، موجب بروز گردوغبار ناشی از جاده شده است.

به طور سالیانه از تمام نیروهای شاغل در کارخانه سیمان لارستان، آزمایش ریه گرفته می‌شود که خوشبختانه تاکنون عوارضی مشاهده نشده است.

* آیا کارخانه سیمان لارستان برنامه‌ای برای حمایت از تیم‌های ورزشی را برنامه‌های خود دارد؟

در مجموع علاقمند به آن هستیم که کارخانه سود مناسب داشته باشد و در این راستا کمک‌های جانبی در حد معقول برای پرسنل و خارج از آن صورت گیرد. با توجه به آنکه کارخانه تازگی به رونق افتاده است، کارخانه بیشتر به دنبال حل مشکلات خود است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۷:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “درخشان مدیر کارخانه سیمان لارستان : انجام کار زمین‌شناسی برای توسعه کارخانه سیمان لارستان/3300 تُن به ظرفیت کارخانه سیمان لارستان افزوده می‌شود”

  1. ناشناس گفت:

    حرف زیاد است ، به عمل کار برآید

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین