چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۲ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سلامت در شهرستان لارستان

اقدامات بهداشتی و درمان در شهرستان‌های لارستان، خنج وگراش در کنار تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سلامت می‌تواند تحولی بزرگ در عرصه پزشکی جنوب استان فارس باشد.

 اقدامات بهداشتی و درمان در شهرستان‌های لارستان، خنج وگراش با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای تحت نظارت دانشکده علوم پزشکی لارستان انجام می‌شود و این اقدامات در کنار تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله این دانشکده می‌تواند تحولی بزرگ در عرصه پزشکی جنوب استان فارس باشد.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از خبرگزاری تسنیم  در عصر حاضر دسترسی به بهداشت و درمان مطلوب از اساسی‌ترین نیازهای جوامع بشری است در روزگاری که پیشرفت تکنولوژی و صنعت دردها و بیماری‌های گوناگون را با خود به همراه دارد، سلامت جسمی و روانی انسان مهم‌ترین و مقدس‌ترین هدف است.

شبکه بهداشت و درمان لارستان از سال ۱۳۲۷ هجری شمسی تحت عنوان ناحیه بهداری به طور مشترک با شهرستان جهرم شروع به کار کرده است تا اینکه در سال ۱۳۵۰ اداره بهداری جهرم و لارستان منفک شد.

دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) براساس مصوبه یازدهمین نشست شورای گسترش دانشگاه‌های کشور در سال ۶۶ تاسیس شد و در سال ۸۸ براساس مجوز شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دانشکده پرستاری حضرت زینب (س) لارستان به دانشکده علوم پزشکی لارستان ارتقاء پیدا کرد.

دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی لارستان و گراش در بودجه سال ۹۲ استقلال پیدا کرد و ارتباطش از حیث ساختار اداری و بودجه‌ای از دانشگاه شیراز منفک و به وزارت خانه متصل شد همین امر سبب شد که سیر ارتقا این دو مرکز شد.

جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان، خنج و گراش درباره مزایای این استقلال می‌گوید: در حال حاضر روسای دانشگاه‌های لارستان و گراش در کنار رئیس دانشگاه شیراز و سایر مراکز استان کشور در سطح وزارتخانه قدرت چانه‌زنی و پیگیری دارند و در جلسات وزارت‌خانه شرکت و با وزیر و معاونین وزارت خانه در تعامل هستند.

به گفته وی پس از استقلال بودجه و اعتبارات این دو دانشکده که در گذشته جزئی از دانشگاه شیراز محسوب می‌شد به صورت مستقل در وزارت‌خانه تعیین شد که در نتیجه این اعتبارات به نسبت قبل از استقلال به چندین برابر افزایش یافت.

جعفرپور می‌گوید: صدور مجوز ۱۲۰نفر برای تکمیل کادر اجرایی و اداری از سوی وزارت‌خانه یکی از مزایای این استقلال است که البته تعداد ۵۰ نفر از این مجوز، به بخش بیرم اختصاص یافته تا بدین ترتیب ضمن حل بخشی از مشکل استخدام فارغ التحصیلان آن منطقه، امور اداری و اجرایی حوزه بهداشت و درمان بیرم نیز به شکل مطلوبی ارتقاء یابد.

وی هم‌چنین خبری خوش برای مردم لارستان دارد و آن اینکه با توجه به فرسودگی بیمارستان امام رضا(ع) لار تقاضای احداث بیمارستان جدید در شهر لار با این ایده که به مجموعه بیمارستان فعلی اضافه شود، در سفر سال گذشته هیئت دولت مطرح شد که با مشارکت خیران ۱۲۰ تختخواب به ظرفیت بیمارستان فعلی اضافه می‌شود.

اجرای طرح تحول نظام سلامت سبب شد که به بخش عمرانی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های علوم پزشکی نیز توجه ویژه شود. عاطفه رئوفی، رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان در این باره گفته است در طرح تحول نظام سلامت ۲۲ میلیارد تومان جذب بیمارستان‌ها و صرف ارتقاء هتلینگ و کیفیت خدمات بیماران شد.

جعفرپور نیز دراین باره گفته است در سال‌های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال به بیمارستان امام رضا(ع) تزریق شده است و  امسال برای انجام پروژه‌های مختلف عمرانی و بهسازی این بیمارستان در مجموع مبلغ ۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار جذب شده است.

رئوفی نیز از تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ساله دانشکده علوم پزشکی لارستان در آینده نزدیک خبر داده و گفته است با اجرای طرح تحول سلامت در لارستان در سال گذشته برای نخستین‌بار ۱۲ متخصص و امسال هم ۱۵ متخصص جدید به حوزه درمانی لارستان وارد شده‌اند.

به گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان تجهیز بیمارستان‌ها و اخذ مجوز احداث ۳۰ باب خانه بهداشت از جمله اقدامات مهم انجام شده در حوزه دانشکده علوم پزشکی لارستان پس از اجرای طرح تحول سلامت است.

عباس نصری معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان درباره تجهیز و تعمیر خانه‌های بهداشت روستایی می‌گوید: ۲۳ مرکز روستایی و شهری در لارستان در حال تعمیر است و مجوز احداث ۴ مرکز روستایی هر‌کدام به ارزش ۱۰ میلیارد ریال داده شده است.

به گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت در بخش روستاهای لارستان در حوزه بهداشت اتفاقات خوبی افتاده که از جمله می‌توان به تعمیر و تجهیز ۱۳ خانه بهداشت در روستاهای بائن، دهکویه، شرفویه، منصورآباد، احمد محمودی، دامچه، کتوبه، ده فیش، درز، چاه نهر، باغ، هرمودباغ، لاورستان و نوسازی خانه بهداشت روستای هود با اعتبار بیش از ۱۱ میلیارد ریال اشاره کرد.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: برای پنج مرکز روستایی که نقاط محرومی بودند، مانند چانهر، هرمود عباسی، بیدشهر، کهنه اوز و کورده لار، ‌توانستیم مجوز درمانگاه بگیریم.

جعفرپور از اخذ مجوز برای احداث مرکز درمانی ۳۲ تختخوابی درمان بستر در جویم و اختصاص بودجه ۱۰ میلیاردی به آن پروژه خبر داد که در کنار اتمام عملیات ساخت بخش بستری اطفال بیمارستان علی اصغر(ع) بیرم با ۱ میلیارد ریال اعتبار و تجهیزات بخش‌های بستری و اتاق عمل بیمارستان بیرم با اختصاص۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار از طرف وزارت خانه بهداشت و درمان از دیگر اقداماتی است که در نتیجه استقلال دانشکده‌ علوم پزشکی لارستان انجام شده است.

در سال ۱۳۹۳ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی لارستان به تبع استقلال اداری و بودجه‌ای توانست برای ایجاد رشته‌های «مبارزه با بیماری‌ها» و «بهداشت خانواده» و «تکنسین سلامت دهان» مجوزهای مربوطه را دریافت کند و افزوده‌شدن این رشته‌ها سبب افزایش تعداد دانشجویان و نیاز به خوابگاه برای آنان شد. نماینده مردم لارستان در مجلس وعده پیگیری اتمام خوابگاه دخترانه این دانشکده با اعتبار ۷ میلیارد ریال را داده است.

بیمارستان نبی اکرم در خنج یکی دیگر از بیمارستان‌های تحت نظارت دانشکده علوم پزشکی لارستان است که در چندسال اخیر و در جریان بازدید وزیران بهداشت در دولت‌های نهم و یازدهم رشد قابل ملاحظه‌ای داشته که از جمله می‌توان به موافقت اصولی با ارتقای سطح بیمارستان نبی اکرم (ص) شهرستان خنج و افزایش تخت‌های آن به ۶۸ تخت و پس از آن به ۱۳۰ تخت به اضافه ۵۰ تخت ستاره‌دار اشاره کرد.

تخصیص نیروی متخصص بیهوشی و تخصیص دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان نبی اکرم (ص) به ارزش  ۲۰ میلیارد ریال از جمله دیگر دستاوردهای سفر وزیران بهداشت دولت‌های نهم و یازدهم به این شهرستان است.

جعفرپور که نمایندگی مردم خنج را در مجلس برعهده دارد، می‌گوید: مجوز احداث ۴ خانه بهداشت در روستاهای محمله ، بیغرد، سیف آباد و مز این شهرستان با اعتبار ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال صادر و کار اجرائی آن آغاز شده است و به زودی به اتمام می‌رسد.

علاوه بر آن مردم این شهرستان به بیمارستان جدید با ۱۳۰ تخت نیازمند هستند که مصوبه آن از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر شده است که به گفته جعفرپور با اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی اقدام می‌شود.

اقدامات در حوزه بهداشت و درمان در شهرستان‌های جنوبی از جمله لارستان، خنج و گراش با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای تحت نظارت دانشکده علوم پزشکی لارستان انجام می‌شود و این اقدامات در کنار تدوین سند چشم‌انداز ۲۰ ساله سلامت در این دانشکده می‌تواند تحولی بزرگ در عرصه پزشکی جنوب استان فارس باشد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۳۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین