پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۴ق.ظ
::آخرین مطلب 1 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

تلاش برای احیاء و درآمدزایی از صنایع دستی لارستان؛ از آموزش تا تولید و فروش

به گزارش میلاد لارستان، صنایع دستی یکی از شاخصه‌های مهم هویت و اصالت هر خطه جغرافیایی محسوب می‌شود و بنابراین حفظ، احیاء و آموزش این هنرهای گذشتگان که در اغلب…

به گزارش میلاد لارستان، صنایع دستی یکی از شاخصه‌های مهم هویت و اصالت هر خطه جغرافیایی محسوب می‌شود و بنابراین حفظ، احیاء و آموزش این هنرهای گذشتگان که در اغلب موارد خاص و منجصربفرد هستند، ضروری است.

شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان توسط جمعی از هنرمندان و هنردوستان در راستای تولید صنایع دستی و آثار هنری دائر شده است که علاوه بر آنکه دارای گالری فروش محصولات است، مواد تولیدی مورد نیاز را در اختیار اعضا می گذارد، آنها را بیمه می‌کند، آموزش هنر می‌دهد و هم امکان صادرات آثار را فراهم می‌کند.

خبرنگار میلاد لارستان به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت‌های این شرکت تعاونی، گفت‌وگویی را فرزانه زمانی رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان انجام داده است که در ذیل می‌خوانیم:

 

میلاد لارستان: لطفا خود را معرفی کنید:

فرزانه زمانی تولد سال ۱۳۶۷ دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم اقتصادی گرایش برنامه ریزی سیستم های اقتصادی؛ مشاور در امور اقتصادی و طراح پروژه های اقتصادی و فرهنگی، ریاست شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان،کارگزار بیمه‌ای، لیدر گردشگری و فعال اقتصادی و فرهنگی

 

میلاد لارستان:  شرکت را معرفی کنید:

این شرکت یک شرکت تعاونی است که در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۱۳۹۸ به شماره ۱۴۸۲ و به شناسه ملی ۱۴۰۰۸۹۲۴۱۲۳ به ثبت رسیده و موضوع آن تهیه و اجرای طرح و اداره واحدهای تولیدی در زمینه تولید صنایع دستی با استفاده از سرمایه و نیروی کار و مهارت اعضا و فروش محصولات تولیدی با رعایت قوانین جاری کشور است.

 

میلاد لارستان: هدف از تشکیل این شرکت تعاونی چیست؟

احیاء هنرها و میراث ماندگار از نیاکانمان،آموزش صنایع و هنر های سنتی کهن و نوین، اشتغال زایی از این طریق، معرفی و ثبت آثار فاخر صنایع دستی و صادرات این محصولات است.

 

میلاد لارستان:  تعداد نیروی های زیر مجموعه چند نفر است؟

تعداد هنرمندانی که تاکنون تمایل به همکاری داشته اند حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بوده اند که می توان از این ظرفیت استفاده خوبی کرد که هم به نفع خود هنرمندان است و هم موجب پیشبرد اهداف ارزشمند شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان در زمینه صنایع دستی می‌شود.

 

میلاد لارستان: آدرس دفتر فعالیت های شرکت کجاست؟

آدرس دفتر و محل فعالیت شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان، شهر لار-شهرک صابرین جنب مسجد امام رضا علیه السلام شماره تماس ۰۹۱۷۲۰۳۶۲۴۰ و کد USSD بنده هم #۲۲۰۰۲*۱* ۶۶۵۵ * که با شماره گیری این کد فعالیت های بنده را خواهید دید.

درب دفتر این شرکت به روی هنرمندان و افراد جویای شغل باز است و هیج محدودیتی برای افراد متقاضی خدمات این شرکت از لحاظ، سنی، جنسیتی و تحصیلی وجود ندارد.

 

میلاد لارستان: تاکنون چند صنایع دستی در سطح لارستان شناسایی کرده اید؟

در لارستان صنایع دستی متعددی را شناسایی کرده ایم که قطعا بعضی از این صنایع دستی در صورت احیا و آموزش می تواند درآمدزاترین شغل ها باشد. شغل‌هایی که شناسایی کرده‌ایم خاص منطقه لارستان بوده و است که از آن جمله می‌توان خیاطی سنتی لارستان جهت دوخت لباس نوزاد و غیره، خوس‌دوزی، گلابتون‌دوزی، سفالگری، نجاری، ضرب سکه‌لاری که خود این صنعت از عجیب‌ترین سکه‌هایی است که به دست بشر ضرب شده و کاربردی بین المللی داشته است و ارز معتبر متداول در تجارت به شمار می رفته است.

طلاسازی، نقره‌سازی، حلبی‌سازی، آهنگری، نمک و پولک، ابریشم بافی، پارچه‌بافی،گیوه دوزی که این شغل در لارستان به اسم کمرگیری شناخته می شود و متأسفانه منسوخ شده است.

حتی در دوران گذشته لارستان دارای صنعت اسلحه‌سازی وجود داشته است. صنعت حجاری که در این صنعت وسایل مورد نیاز گذشتگان نظیر سنگ های آسیاب، وسیله پخت نان که در زبان لاری «خو» نامیده می شود و وسیله دیگری به نام هاون سنگی که در زبان لاری «جاغن» نامیده می شود.

هنر های معماری و غیره که خاص منطقه وسیع لارستان در گذشته و امروز است. در منطقه لارستان حتی قالی‌بافی هم رواج داشته و معروف به قالی ترکی که اکثر این صنعت ها و هنر ها منسوخ و حتی روزه زوال و نقششان در زندگی و اقتصاد مردم منطقه لارستان کم رنگ شده است.

 

میلاد لارستان: فعالیت های شما تحت نظر کدام اداره است؟

فعالیت های شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان چون با هدف فرهنگی و اشتغال است تحت نظارت ادارهایی چون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری لارستان، اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره امور اقتصادی و دارایی است و با سایر ادارات نیز در تعامل و همکاری است.

 

میلاد لارستان: چگونه صنایع دستی های فراموش شده را احیا می کنید؟

 ابتدا با تحقیق که از سالمندان و افراد خبره و آگاه و استادکارانی که در قید حیات هستند، معرفی و دستور العمل تولید ابزار و مواد مورد نیاز تولید این هنر ها، تلاش در جهت ثبت این هنرها  و گرفتن مدرک اصالت این هنر ها و صنایع دستی ها با کمک اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سپس آموزش و بستن قرارداد با اداره مسئول چون اداره میراث فرهنگی، سپس با استخدام نیری کاری و قرار دادن ابزار و مواد مورد نیاز تولید در اختیار افراد آموزش دیده و بیمه افراد استخدام شده و فروش محصولات تولید شده در بازار های فیزیکی و مجازی شرکت هنرکده سیمرغ لارستان انجام می‌شود.

در نهایت و هدف اصلی و کلان این شرکت صادرات و معرفی به جامعه بین الملل است و تحت حمایت قرارگرفتن میراث ارزشمند سرزمین مان ایران اسلامی در سازمان های یونسکو و غیره می باشد. حتی شرکت در نمایشگاه ها و جشنواره های ملی و بین المللی هم مد نظر قرار دارد.

 

میلاد لارستان: آیا دوره های آموزشی هم برگزار می کنید؟ نحوه برگزاری کلاس های تئوری و عملی؟

 بله چون در مفاد اساسنامه شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان است و تا به حال یک کلاس آموزشی هم برگزار شده است. در مورد نحوه یادگیری هنرها بیشتر به صورت عملی است و شرکت قصد دارد که در قالب یک دانشنامه نحوه تولید ابزار و مواد مورد نیاز و نحوه کاربرد این صنایع دستی و هنرها و صنعت هایی که در لارستان رواج داشته است، تهیه کند که از این طریق هم از افراد خبره و آگاه در امر آموزش هنر های ستنی و نوین دعوت به عمل می آوریم.

 

میلاد لارستان: آیا از طرف شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان افراد توانسته اند که صنایع دستی تولیدی خود را در بازار فروش عرضه کنند؟

بله در این مورد هم باید گفت که فروش کالای هنرمندان هم در بازار فیزیکی و هم مجازی شرکت هنرکده سیمرغ لارستان انجام می شود. این توانمندی در مورد شرکت تعاونی هنرکده سیمرغ لارستان وجود دارد که کالای تولیدی افرادی را که عضو استخدامی شرکت شوند یا اینکه قصد عضویت در بازار پیشرفته مجازی شرکت را داشته باشند را از طریق بازار فیزیکی یا از طریق بازار مجازی پیشرفته این شرکت به فروش برساند و این شرکت حتی برنامه صادرات کالاهای تولیدی هنرمندان را هم دنبال می کند.

 

میلاد لارستان: برای حمایت از تولید کنندگان صنایع دستی و فروش محصولات آن چه برنامه هایی اجرا کرده یا پیش بینی کرده اید؟

برای حمایت از هنرمندان نیز در نمایشگاه های مختلف شرکت کرده این هنر ها و صنایع دستی هنرمندان را هم به بازار واصناف  معرفی کرده ایم. بازار پیشرفته مجازی شرکت که بر پایه فناوری دانش بنیان است را راه اندازی کرده ایم و در حال عضو گیری هستیم.

پیشنهادهایی هم به ادارات مسئولین داده ایم که در برنامه های تقدیر از بزرگان و نام آوران و حتی در جشنواره ها از صنایع دستی منطقه لارستان استفاده ببرید.

حتی در المان ها و نمادهای شهری از صنایع دستی بومی و کاربردی در بین مردمان منطقه لارستان استفاده کنید.

ما این آمادگی را داریم که با کسانی که قصد ایجاد خانه های بوم گردی و نمایشنامه ها و فیلم های سنتی را دارند همکاری کنیم و مشاوره بدهیم و برای هنرمندان هم برنامه راهبردی و اقتصادی را داریم که در این برنامه هدف هایی چون دادن ایده و طرح های متنوع و بازار پسند، قیمت گذاری ها و نحوه تیم بندی تولید که زیر نظر شرکت به فعالیت خواهند پرداخت و از طرف این شرکت حمایت می شوند را دنبال می کنیم.

 

میلاد لارستان: برنامه های آتی شما؟

استخدام نیروی کاری مطابق با قانون کسب و کار آموزش هنر صنایع دستی و استاندارد سازی تولیدات در زمینه صنایع دستی گسترش حوزه فعالیت های کاری شرکت و توسعه بازار فروش، افزایش فناوری های دانش محور در حیطه کاری و فعالیت، ایجاد کمیته تحقیقات و فناوری ایجاد قراردادهای کاری، تیم بندی در تمامی زمینه های فعالیت هایی که دارم از جمله در کار های فرهنگی و اقتصادی که دنبال می کنم.

 

میلاد لارستان: توضیحات تکمیلی:

در حوزه مشاغل خانگی و صنایع دستی هیچ برنامه منسجمی وجود ندارد و هیج قانون مدونی وجود ندارد و عوامل متعددی چون نبود راهبرد شغلی برای هنرمندان، وجود افراد سود جو که فاقد هرگونه مجوز معتبر هستند عده ای از هنرمندان را به خود جذب کرده اند و مانع از کسب و کار شرکت های مجوزدار هستند و هیچ نهادی آنها را جریمه یا تحت پیگرد قانونی قرار نمی دهد.

نبود سیاست درستی در فضای مجازی در بحث بازار های فروش که این کار توان تولید کنندگان دارای مجوز قانونی و اصنافی را که با زحمت فعالیت قانونی دارند را مختل می کند این افراد فعال در فضای مجازی که مجوز ندارند و رشدی قارچ گونه دارند و نه عوارض می دهند و نه مالیات که فروش خوبی هم دارند.

بار مالیات و عوارض خود را بر دوش افراد فعال دارای مجوز قانونی می اندازند و حاشیه سود قانونی شرکت های تولید کننده و اصناف را کم می کنند و این عاملی است که باعث ورشکتگی و دلسردی این قشر زحمت کش می شود و در پی آن عامل کم شدن نرخ اشتغال و رشد و توسعه است.

مسئولین امر به فکر باشند چون پیشگری بهتر از درمان است. این سخن یک فعال اقتصادی است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۶:۵۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین