سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۳ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

اقلیم شهرستان خنج مساعد برای سودآوری از آلوئه ورا

آلوئه ورا،گیاهی بردبار مقاوم و یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری است، کاشت این گیاه در شهرستان خنج پس از چندی وقفه به دلیل نبود بازار فروش مناسب مجددأ احیا…

آلوئه ورا،گیاهی بردبار مقاوم و یک فرصت مناسب برای سرمایه گذاری است، کاشت این گیاه در شهرستان خنج پس از چندی وقفه به دلیل نبود بازار فروش مناسب مجددأ احیا گردیده اما این گیاه معروف به صبر زرد همچنان در حال صبر برای بازار فروش و صادرات است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری فارس از خنج،تقریبأ یک دهه ای از نخستین باری که آلوئه ورا به سبد مصرف مردم ایران وارد شد می گذرد اکنون همه به خوبی این گیاه با برگ‌های ضخیم، بزرگ و نیزه‌ای تیغ دارش را می‌شناسند.

آلوئه‌ورا جدای از خواص درمانی، دارویی و صنعتی که دارد در زمره یکی از گیاهان زینتی با گل‌های قرمز، نارنجی و یا زرد رنگش محسوب و محبوب شده است؛ این محصول خواص درمانی بسیاری دارد و در طب سنتی ایران با اسامی مثل صبر زرد طبی، شبیان یا شاخ بزی استفاده می شود و اخیرأ با نام آلوئه ورا و با مشخصات جدید وارد بازار‌های جهانی شده و مصارف بسیار زیادی دارد.

از آلوئه ورا در تولید دارو‌های مختلف استفاده می‌شود و آن را به عنوان یک گیاه دارویی در بازار‌های جهانی می‌شناسند،آلوئه ورا فرآورده‌های بسیاری دارد و برای تولید انواع محصولات آرایشی و بهداشتی از قبیل کرم ها، ژل‌های مختلف، شامپو، صابون از آن استفاده می‌شود، آلوئه ورا همچنین مصارف پزشکی خیلی بالایی دارد، از این گیاه برای پاکیزگی و سلامت پوست، تسکین بثورات پوستی و سوختگی استفاده می شود.

آلوئه ورا گیاهی آبدار و دارای برگ‌های سبز ضخیمی است که در شرایط گرمسیری بهترین شرایط رشد را دارد چرا که طبع مورد نیاز آلوئه ورا گرماست و سرما دشمن آن است، از سوی دیگر نیاز کمی که این گیاه به آب دارد باعث شده است مناطق گرمسیری برای کشت این نوع گیاه دارویی مناسب شناخته شود، این گیاه مقاوم همچنین به کود، سموم کشاورزی و تجهیزات مدرن برداشت و کاشت هم نیاز ندارد و با یک بار کاشت تا سال‌های زیادی میتوانیم برداشتی پر منفعت از آن داشته باشیم.

مسلمأ کاشت این گیاه دارویی یکی از بهترین فرصت‌های سرمایه گذاری در مناطق خشک و کم بارش مانند شهرستان خنج است چراکه مهم‌ترین ویژگی این کشت نیاز اندک آن به آب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: شرایط اقلیمی این شهرستان فرصت مناسبی برای کاشت آلوئه ورا است و از حدود ده سال گذشته کشت این گیاه در خنج رواج داشته است اما متأسفانه بازار فروش نامناسب و مشکلات آن سبب شد که کشت آلوئه ورا با وقفه روبه رو گردد و تعدادی از کشاورزان نیز از کاشت آن دلسرد شوند.

علی علی پور اظهار داشت: در حال حاضر پنج هکتار از اراضی این شهرستان به کاشت آلوئه ورا اختصاص دارد و در هر هکتار حدود سی هزار بوته کاشته می شود و طی دو تا سه نوبت در سال برگ های آن برداشت می شود که به صورت کلی سالانه حدود ۷۰ تن برداشت داریم.

مدیر جهاد کشاورزی خنج عمده مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را مربوط به بازار فروش دانست و گفت: آلوئه ورا گیاهی است که کاشت و برداشت آن بدون نیاز به امکانات و تجهیزات خاصی صورت می گیرد اما از عمده مشکلاتی که کشاورزان ما با آن روبه رو هستند نبود بازار فروش مناسب و فراهم نشدن زمینه صادرات این گیاه است.

وی افزود: اگر با وجود صنایع تبدیلی زمینه فرآوری و صادرات این محصولات فراهم شود می توان گفت که شهرستان خنج با توجه به مراوداتی که میان این شهرستان و کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد یکی از صادر کنندگان مهم این محصول شناخته خواهد شد.

علی پور در خصوص مصارف گیاه آلوئه ورا بیان داشت: از این گیاه به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد در درمان بیماری هایی از جمله درمان بسیاری از زخم‌ها، سوختگی‌ها، اگزما، تاول، گزیدگی زنبور و نیش حشرات، بریدگی، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه، درمان یبوست، آسم، سوء هاضمه، صرع و تصفیه خون استفاده می شود.

وی ادامه داد: در صنعت مواد غذایی و بهداشتی در تهیه نوشیدنی ها و کمپوت های مختلف، مواد آرایشی و بهداشتی مختلف استفاده می شود.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین