جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

برگزاری مجلس بزرگداشت سالروز عروج آیت‌الله سیدعلی‌اصغر موسوی لاری+تصاویر

مجلس بزرگداشت سالروز عروج آیت‌الله سیدعلی‌اصغر موسوی لاری در حسینیه استوار شهر لار برگزار شد. به گزارش شهروند خبرنگار میلاد لارستان، سال هاست که از رحلت شخصیتی گذشته که هنوز…

مجلس بزرگداشت سالروز عروج آیت‌الله سیدعلی‌اصغر موسوی لاری در حسینیه استوار شهر لار برگزار شد.

به گزارش شهروند خبرنگار میلاد لارستان، سال هاست که از رحلت شخصیتی گذشته که هنوز خاطره او در دلها زنده است. او ستاره درخشانی بود که در روز ۲۷ رمضان۱۳۷۴ قمری برابر با ۲۸ اردیبهشت ۱۳۳۴ شمسی نقاب در خاک کشید آری او فقید سعید حضرت آیت الله العظمی سید علی اصغر موسوی لاری (ره) بود که در چنین روزی ندای حق را لبیک و کوکب درخشان آن وجود کم نظیر افول کرد و روح مقدسش به ملکوت اعلی شتافت و عالم اسلام را به مرگ خود سوگوار و جامعه تشیع را عزادار و قلوب ارادتمندان و پروانگان شمع وجودش را برای همیشه جریحه دار ساخت. هنوز ذکر محامد او و اوصاف پسندیده آن رادمرد، روشنی بخش قلوب و برانگیزنده احساسات مذهبی ارادتمندان به آن فقید سعید است.

هنوز تأثیر نفوذ کلام و خلوص و صفای بیانش، در سرها شور و در دلها شعفی ایجاد می نماید و بالاخره نمی توان قیافه ملکوتی، نگاه نافذ، اندام رشید و از همه گذشته، صلابت و بزرگی، شجاعت و شهامت این اسوه، فضائل انسانی را از یاد برد و بدست نسیان و فراموشی سپرد. ما یاد این بزرگوار را به خصوص بدین منظور در چنین روزی گرامی می داریم تا نسل جدید آگاه شود که در چند دهه پیش سرزمین لارستان چه شخصیت پر ارزشی به خود دیده است. او کوچکترین اولاد ذکور حضرت آیت الله العظمی مرحوم حاج سید عبدالحسین لاری (ره) و از سلسله سادات رکنی و نسب شریفشان به بیست واسطه به حضرت امام الهمام موسی بن جعفر(ع) می رسد.

آیت الله العظمی سید علی اصغر موسوی لاری (ره) نیز تا زمان وفات پدر یعنی سنه ۱۳۴۲ قمری در جهرم در حوزه درسی پدر عالیقدر و در محضر برادر بزرگوارشان حضرت آیت اله العظمی سید عبد المحمد (ره) به تحصیل ادامه می داد و در سال ۱۳۴۶ قمری برای تکمیل تحصیل دوره نهایی عازم نجف اشرف گردیدند و هفت سال تمام در نجف اشرف به تکمیل معلومات عالیه و تهذیب نفس پرداخته و در آن دار العلم بطور مرتب و مداوم از محضر علامه زمان، استاد معقول و منقول حضرت آیت اله مرحوم حاج شیخ محمد حسین اصفهانی مشهور به کمپانی ( اعلی الله مقامه) و حضرت آیت الله العظمی مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی (ره) حکمت و منطق و فقه و اصول تلمذ فرموده و از شاگردان مبرز آن دو مرحوم بوده و به مرتبه اجتهاد و اجازه مطلق از طرف آن دو استاد نائل شد.

در سال ۱۳۵۲ قمری بنا به خواهش اهالی لارستان بدانجا عزیمت نمودند و بجای پدر فقید سعید مرجع امور شرعیه مسلمانان لارستان و بعضی بلاد دیگر گردیدند. آن شخصیت عالیقدر صاحب چنان نفوذعمیق و عجیبی در آن صفحات شده و به حدی مورد علاقه و احترام بودند که نظیرش تنها درباره اولیا و انبیا دیده شده و این جز در اثر کمالات معنوی و روحانیت خاص آن مرد بزرگ نبود. وجود شریفش در هر پیشامد سخت، ملجاء و پناهگاه مردم این سامان بود که آنها را در گیر و دار حوادث پشتیبانی می کرد.

علاوه بر جنبه های زهد، تقوی و فضیلت در راه تقویت مبانی روحی و مذهبی جامعه و سالم سازی محیط اجتماع از فساد و تباهی و تربیت طلاب و دانشجویان دینی تلاش وسیع داشت. او با ظلم و حق کشی سخت مبارزه می کرد، همواره یار مظلومان و خصم ستمگران بود و همچنین خدمات اجتماعی، سیاسی و علمی او حکایت از بلند نظری، آینده نگری و بینش عمیق وی می نمود که چند نمونه فهرست وار یاد آور می شویم.

در مورد کشاورزی مردم را تشویق به امر کشاورزی نموده و خود نیز در این امر شرکت می کرد.

در زمینه صنعت و خود کفایی اقدام به تأسیس کارخانه دستی پارچه بافی در لار و چادر شب بافی در روستای کورده نموده که در سایه آن عده ای از مردم شهر و روستا بکار گمارده شدند و پیشرفتی در تولیدات داخلی فراهم شد.

در مورد رفاه اجتماعی با همکاری مردم اقدام به تأسیس کارخانه برق نمود در حالی که هیچ یک از شهرهای استان فارس بجز قسمتی از شیراز برق نداشتند. احداث سد لار و تأسیس درمانگاه لار و گراش نیز از اقدامات آن فقید سعید بود.

به منظور سرپرستی فرزندان یتیم و بی بضاعت اقدام به تأسیس پرورشگاه نمود که در آنجا بطور شبانه روزی از آنها نگهداری شده ضمن تأمین غذا و پوشاک به باسواد نمودن آنها کرد تا در نتیجه ، از انحراف جلوگیری شده و بی سوادی که فقر اجتماعی است ریشه کن گردد.

در خصوص تأمین آب شرب مردم را تشویق به احداث و تعمیر آب انبارها نمود بطوریکه در مدتی کوتاه موفق به احداث و تعمیر بسیاری از آب انبارها گردید.

در سال ۱۳۲۱ شمسی که قحطی، تمام نفوس لارستان را تهدید می نمود، با فداکاری عجیبی نفوس را احیا کرد و در سال ۱۳۲۲ شمسی که مرض حصبه عمومی، مردم را یکی پس از دیگری به خاک هلاکت می افکند، این مرد بزرگ اقدامات موثر و عاجلی فرمود. مخصوصا در همه گیر بیماری مالاریا اقدام به وارد کردن داروی ( کنین) کرد. بطوری که عده زیادی را از مرگ حتمی نجات داد و خود شخصا بیماران را دیدن می کرد و با دست خود دارو و غذا می داد.

آیت الله العظمی سید علی اصغر موسوی لاری (ره) دارای یک سلسله کتب و رسالت علمی بود از جمله می توان به کتاب های :

نقطه اتکاء ۲- حجاب و پرده داری ۳- رد و انتقاد بر کتاب کلید فهم قران ۴- احتیاج بشر به پیغمبر و امام ۵- ملاک سعادت بشر و چند رساله دیگر اشاره کرد.

آیت الله العظمی سید علی اصغر موسوی لاری (ره) دارای محضری فیاض، قیافه ای ملکوتی، دستی گشاده و دلی پر مهر، بیانی گیرا داشت و در بخشش و عطا از نوادر روزگار بود، سن شریفش ۵۷ سال بود که با رحلت و درگذشت وی، ثلمه عظیمی به جامعه روحانیت وارد آمد. اینک از درگاه خداوند متعال برای آن عالم کم نظیر علو درجات و برای مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید عبدالعلی آیت اللهی و فرزند آن فقید، مرحوم آیت الله سید مجتی موسوی لاری رحمت و مغفرت مسألت می نماییم و برای تنها فرزند ذکور باقیمانده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج سید صالح رکنی و سایر بازماندگان این خاندان طول عمر و سلامت و توفیقات روز افزون را خواستاریم.

به همین مناسبت مراسم سالگرد آن فقید سعید هر ساله در شب ۲۷ ماه مبارک رمضان در حسینیه حاج محمد جهانشاه (استوار) با حضور اقشار مختلف مردم برگزار می گردد.

خبرنگار: داود مگردان

عکاس: فرزاد عباسیان

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین