چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۰ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

تقاضای یک معلم:بودجه آموزش و پرورش لارستان بیشتر شود

سطح امکانات مدارس در لارستان متوسط است،باید بودجه های تخصیص داده شده به آموزش و پرورش بیشتر شود. به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز شهادت استاد علامه…

سطح امکانات مدارس در لارستان متوسط است،باید بودجه های تخصیص داده شده به آموزش و پرورش بیشتر شود.

به گزارش میلاد لارستان، ۱۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با سالروز شهادت استاد علامه شهید مرتضی مطهری است که به حق بعنوان روز معلم نامگذاری شده و این مهم بهانه‌ای شده تا در این ایام یادی کنیم از تلاش‌ها و ایثارگری‌های معلمان و استادان که در این راستا تجلیل کوچکی از خدمات آنان باشد.

خبرنگار میلاد لارستان همچون سالیان گذشته در سلسله گفت‌وگوهایی با تعدادی از معلمان سعی کرده تا گوشه‌ای از زندگی معلمان را برای مخاطبان بازخوانی کند. در زیر سومین بخش از این مصاحبه‌ها را می‌خوانیم:

میلاد لارستان: در ابتدا خود را مختصرا معرفی نموده و سوابق خود را بیان فرمایید؟

اطهر سوری هستم،کارشناس هنرهای تجسمی،۱۶ سال سابقه دارم،در حال حاضر دبیر هنر دبیرستان دوره اول(امسال نمونه دولتی امام موسی کاظم (ع)،حاج عبداله خور، آمنه بنت وهب کرمستج)، سابقه تدریس در دبستان، دبیرستان دوره اول، معاونت و مربی پرورشی (دبستان دخترانه و پسرانه)، دبیرستان دوره اول و دوم) و کارشناس کانون فرهنگی تربیتی عدالت

میلاد لارستان: چه شد شغل معلمی را انتخاب کردید؟

دوران دبیرستان علیرغم میل باطنی ام رشته ریاضی را انتخاب کردم. همیشه جایی در ته کلاس که کمتر دبیر مرا ببیند انتخاب میکردم، زیر نیمکت یک دفتر طراحی باز داشتم که تا پایان کلاس مشغول طرح زدن میشدم،در برنامه های صبحگاه هر ساله در لیست برگزیدگان مسابقات هنری معرفی میشدم.

شاید جدیت و سختگیری دبیر هندسه ام باعث تغییر مسیرم شد. به این درس هیچ علاقه ای نداشتم و این دبیر دلسوز متوجه اوضاع شده بودند و با جدیت گفتند چرا دنبال علاقه ات نرفتی . وقتی علاقه نداری چرا این مسیر ادامه میدی!!!؟ آن زمان ناراحت شدم ولی همین تلنگر و برخوردهای ایشان مسیرم را تغییر داد.

تابستان ها به عنوان مربی نقاشی در مسجد محله خدمت میکردم. علاقه ،شور و هیجان به تدریس باعث شد دانشگاه تربیت معلم پذیرفته شوم ، با اشتیاق و شادی وصف ناپذیری انگار دنیا را به من داده باشند مشغول به تحصیل شدم.

پس از فارغ التحصیلی اولین سال خدمتم در عمادشهر بودم، با شور و نشاط خدمت میکردم. سپس برای ادامه تحصیل به تهران رفتم. جالب بود همان سال مأمور به تحصیلی برداشته شد و من و همکلاسی هایم مجبور بودیم درضمن تحصیل در مدارس مشغول کار باشیم. به عنوان مربی پرورشی در یکی از هنرستان های اطراف تهران مشغول به کار شدم. دستاورد این دوران مسیر جدیدی در ادامه خدمتم برایم روشن ساخت.

تجربه هنر در کنار پرورشی خیلی شیرین و دوست داشتنی بود شاید معجزه ای در دوران خدمتم بود. با لطف و عنایت خدای مهربانم در کانون به عنوان کارشناس و مربی مشغول به کار شدم باعث غرور و افتخارم بود در کنار همکاران با تجربه و توانمند ، پرشور و دلسوز و تلاشگر مشغول به کار هستم.

برنامه های شاد و متنوع فرهنگی و هنری از اجرا برنامه ها در همایش و جشنواره ها گرفته تا اجرای مراسمات و برنامه های شاد برای دانش آموزان روستاها. شور و نشاط وصف ناپذیر و حسی شیرین و ناب که شاید بعد از آن زمان هیچ وقت تجربه نکردم به همراه داشت.

میلاد لارستان:  معمولا اولین جلسه کلاس خود را به چه صورت آغاز می کنید؟

اولین جلسه با معرفی خودم روند تدریس و صحبت در مورد درس هنر ،کاربرد در زندگی روزمره ، جهت انگیزه دانش آموزان. اطلاعات کلی از حال فراگیران ،زمینه آشناییشان بدست میآورم.گاهی پیش میاد دانش آموزان میگن خانم تا حالا علاقه ای به هنر نداشتیم ولی شور و شوق و ظاهر هنری شما ما رو بیشتر علاقمند کرده(دانش آموزان روستا که معلم تخصصی نداشتن).

میلاد لارستان: نحوه ارتباط گیری و ایجاد صمیمیت بین شما و دانش آموزان به چه صورت است؟

در ضمن تدریس و انجام کارهای عملی در محیط کلاس می‌چرخم شاید دانش آموزای آن ته کلاس به زور نمره مشغول به کار باشه، یا حال مساعدی نداشته باشه.با آشنا کردن موضوع ترس کم میکنم و انگیزه رو بیشتر.
سعی میکنم با دانش آموزان همراه باشم و اطلاعاتم به روز کنم تا بتونم ارتباط مؤثرتری برقرار کنم. گاهی با خط زیبا اسمشون در دفترشان طراحی میکنم به عنوان هدیه.

گاهی دستی روی شانه،شوخی،بیان خاطرات ،در ابراز احساسات باهاشون همراه میشم. جملات زیبا و دلنشین اغلب حفظ میکنم.پوششم سعی میکنم تیره ،خسته کننده و تکراری نباشه.

گاها در پوششم متناسب با موضوع جلسه در جهت ایجاد انگیزه و علاقمند کردن بچه ها تغییر ایجاد میکنم. تمام سعیم بر این هست در زنگ هنر خوب دیدن را به دانش آموزان بیاموزم . دقتشون به محیط اطراف زیاد میکنم و تا پایان سال دنبال خلاقیتها و توانایی هاشون میگردم تا بتونم به خودشون نشون میدم.چرا که احساس میکنم بعضا در ادامه راهشون مؤثره.

 میلاد لارستان: بیماری کرونا بر روی تدریس شما چه تاثیری گذاشت؟

پیدا شدن این ویروس خیلی طبیعی هست که جریان زندگی همه جا رو مختل کرد،علاوه و نقاط منفی نقاط مثبت هم داشت، با نمونه تدریس های بسیار عالی و مفید همکاران پرتلاش و دلسوز در نقاط مختلف کشور آشنا شدم. که تجربه بسیار عالی و موثر در کیفیت تدریس بود.نگاهم رو تغییر داد. و تلاش در تهیه ویدئوهای آموزشی توسط دانش آموزان خوبم موجب شد. از طرفی چون دانش آموزان از نزدیک نمی دیدم آشنایی با روحیات و توانمندیهایشان،انجام کار توسط خودشان کمی برایم سخت بود .ولی به جهت اینکه انواع فیلم های آموزشی به راحتی در دسترس آنها قرار می گرفت میتوانست نقطه مثبتی باشد.

در ضمن چون درس عملی بود تدریس مجازی هیچ وقت نمی تونست کیفیت خوبی داشته باشه. در حضوری بچه ها از نزدیک چهره دبیر میبینم ،باهاشون ارتباط بیشتر برقرار می کنند،و بالعکس.از نزدیک مراحل انجام کار میبینن.لمس میکنن،از زوایای مختلف بررسی میکنند.

 میلاد لارستان: بهترین و بدترین خاطره خود از دوران معلمی بیان بفرمایید؟

بی شک در کنار دانش آموزان هر روز بهترین و شیرین ترین خاطره هاست.اینک که به لطف خدای مهربان و تلاشهای کادر پزشکان و مدافعان سلامت شرایط بهبود پیدا کرده و مدارس حضوری شده تونستم از نزدیک تعدادی از دانش آموزان که در روستاهای محروم بصورت مجازی جهت مسابقات فرهنگی هنری منطقه شرکت داده بودم و آموزش دیده بودن بالاخره بعد از دو سال ببینم .

دانش آموزانی که هر دوسال حائز رتبه های برتر لارستان شدند.خوشحالم که تونستم مهارت و توانمند بودن،خلاقیت، در وجودشان روشن کرده و به آنها هدیه کنم.باعث غرور هست که بتونم در مناطق محروم هنر و مهارتها رو شناسایی و تقویت کنم . و به اونها انگیزه بدم.چرا که هرکدام در مناطق خودشون حکم سفیران هنر رو دارند که باید اشاعه بدن و بتونن اشتغال زایی کنند و کارگاه ایجاد کنند.

و اما بدترین خاطره بی احترامی به شأن و منزلت معلم هست.

میلاد لارستان: بنظر شما بیشترین مشکلی که در کشور و لارستان متوجه معلمان هست چیست و راهکار حل آن به چه گونه است؟

بیشترین مشکل ، امنیت مالی و بیمه ای ندارند.

میلاد لارستان: سطح امکانات مدارس لارستان را چگونه ارزیابی میکنید و برای رفع کمبودها چه امکاناتی مورد نیاز است؟

سطح امکانات مدارس در لارستان متوسط است،باید بودجه های تخصیص داده شده به آموزش و پرورش بیشتر شود.

 میلاد لارستان: بنظر شما یک دانش آموز موفق باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

اخلاق شایسته، نظم و مدیریت زمان ویژگی هست که میتونه دانش آموز در روند موفقیتش سوق بده.

 میلاد لارستان: اولین کلمه ای که با این کلمات به ذهنتان خطور میکند بیان بفرمایید :
رتبه بندی معلمان: چو از این کویر رحمت به سلامتی گذشتی به شکوفه ها به باران برسان سلام ما را
شهید مطهری: اسطوره علم و ادب
زنگ هنر : دنیای فراموش شده

میلاد لارستان:  کلام پایانی؟

ای کاش از دبستان تا دبیرستان برای زنگ هنر کارگاه و محیط مناسب در نظر گرفته بشه.چرا که دانش آموزان تجربه میکنند ابزار،اتفاقات جالب در ضمن اجرا ، مهارت و خلاقیتشون افزایش پیدا میکنه.بدون اضطراب،با امنیت و آرامش خاطر فعالیت میکنند،مهارت های گروهی افزایش پیدا میکنه و نمایشگاه دائمی از آثارشون دارند.محیط شادتر بدون مزاحمت برای سایر کلاسها رو دارند.موسیقی که میتونه.کلاس رو تلطیف کنه در حین انجام اثر همراه دارند.
دستان پدر و مادر مهربانم را با احترام میبوسم که مشوق و همگام من در این مسیر بودن.و قدردانی میکنم از همسر دلسوز و همیشه همراهم که در ادامه این مسیر همیشه یار و همراه من هستند.و فرزندانم سبحان و حسنا که با تمام کودکیشان شرایط و سختی ها را با ما همراهند. و در آخر باید بگویم معلمی یک پیشه نیست یک ریشه است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین